.

Beantwoord

Geen verbinding buitenshuis, waar ligt dit aan?

  • 14 November 2023
  • 2 reacties
  • 121 Bekeken

Mijn zoon heeft een simyo prepaid gehad. Deze was op en hebben we vorige week om laten zetten naar een abonnement. 

Thuis kunnen we hem bellen en hij ons, zowel via WhatsApp als telefoon (belminuten). Ook werkt appen dan goed.

Vandaag buitenhuis stuurt hij een appje die we pas 1,5 uur later ontvangen toen hij thuis kwam. Mobiele data stond aan.

Bellen vanuit ons lukte niet toen hij niet thuis was. De telefoon ging niet over en schakelde door naar voicemail. Het belverzoek via WhatsApp en telefoon kwam allebei nooit aan. 

Als we hem thuis bellen gaat deze direct over. Andersom ook, wanneer we hem laten bellen zie ik dat er wel 2 minuten van het abonnement afgaan. Het abonnement werkt dus ook.

Waarom lukt alles Thuis wel maar buiten de deur niet?

 

Bedankt voor het meedenken 

icon

Beste antwoord door Groentjuh 14 November 2023, 23:42

Bekijk originele reactie

2 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Als behulpzame mede-klant kan ik natuurlijk geen aansluiting inzien, maar ik kan wel wat aanwijzingen geven:

Voor whatsapp is het mogelijk dat data via het netwerk van Simyo uitstaat, of door een technische probleem niet aan staat of niet werkt. Op Mijn Simyo zou je onder Instellingen een optie "Internet op je mobiel” moet hebben (in 2 smaken; In Nederland en in het buitenland). De smaak binnen Nederland dient minimaal aan te staan om MBs via 4G/het mobiele netwerk te kunnen gebruiken. Ik ga er in dit geval wel vanuit dat uw abonnement een data-bundel heeft, want MBs verbruiken buiten de bundel is nogal duur. (Om te voorkomen dat uw zoon buiten de bundel gaat: Lees dit blog, zodra het allemaal werkt)

Als deze instelling uit staat, dan heeft het toestel van uw zoon buiten uw eigen wifi-verbinding geen dataverbinding voor whatsapp om te werken en dan komt alles inderdaad pas aan zodra het toestel verbindt met wifi.

Als deze instelling al aan stond kan een moderator mogelijk nog het een en ander aan de aansluiting resetten. Maar daarvoor raad ik aan om deze pagina ook goed door te nemen en de stappen daarin te volgen indien u dat nog niet gedaan heeft. Als u daarbij tegen problemen loopt, vraag het vooral in dit topic!

Het direct naar voicemail gaan als uw zoon buiten huis is, is echter wel raar. In theorie zou Voice-over-wifi ervoor kunnen zorgen dat uw zoon thuis contact heeft, maar dat zou betekenen dat 4G helemaal niet zou werken op het toestel van uw zoon. Geeft het toestel wel aan dat het bereik heeft buiten uw wifi netwerk? Zo niet, dan zou ik aanraden om eens te kijken of bellen naar uw zoon (niet via whatsapp) wel werkt als de simkaart in een ander toestel zit.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Elske85,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je hierover informeert. Ik lees dat @Groentjuh echt al super uitgebreide informatie en advies heeft gegeven. Mijn advies is om dit goed door te lezen en jouw bevindingen met ons te delen, zodat ik (en wellicht andere community leden) mee kunnen denken. Het is voor nu belangrijk om te achterhalen waarom de 4G niet werkt op dit moment. Ik heb de aansluiting bekeken en ik zie dat de optie '’internet in Nederland" aanstaat. Echter zie ik dat er geen internet verbruik is geweest sinds 9 november. Het ziet er naar uit dat er bepaalde instellingen op het toestel niet aanstaan waardoor er geen internetverbinding is. Hiervoor verwijs ik je naar de pagina's die @Groentjuh  hierboven heeft vermeld om dit weer werkend te krijgen. Ook wil ik je vragen om het toestel even aan en uit te zetten. Wellicht zal dit helpen.

Het enige wat vreemd is, is inderdaad dat het toestel gelijk naar voicemail gaat. Hier zou ik verder onderzoek naar moeten doen maar laten we eerst het internet probleem oplossen. Kun je mij laten weten wat jouw bevindingen zijn en of het is gelukt met de informatie die je van @Groentjuh  en mij hebt gekregen? 

Zoals altijd heel erg bedankt @Groentjuh !

Groetjes,
Seren

 

Reageer