Skip to main content
Beantwoord

Gebeld worden door onbekende (Nederlandse) mobiele nummers

  • 23 July 2024
  • 5 reacties
  • 107 Bekeken

Sinds ongeveer eind juni 2024 wordt ik gebeld door voor mij onbekende Nederlandse mobiele telefoonnummers. Ik heb hierbij de volgende observaties gedaan:

  • Als ik opneem, dan krijg ik een Indisch-achtige stem aan de andere kant van de lijn, die mijn naam weet. Iemand die “van Bitcoin” was en mijn account moest deblokkeren (duidelijk een scam dus) kreeg ik een keer
  • Als ik niets zeg, of alleen “hallo” dan wordt er direct opgehangen
  • Als ik daarna het mobiele telefoonnummer terugbel (na bijvoorbeeld een gemiste oproep) dan krijg ik gewoon een medelander aan de lijn die geen idee heeft dat ie mij gebeld heeft.

Dit is nu grofweg 20-30 keer gebeurd. Nu vermoed ik dat mijn telefoonnummer, naam, en achternaam in een datalek heeft gezeten en nu bekend is als een werkend telefoonnummer - met naam. Vervolgens worden door ongepatchte, lekke Android telefoons of Android telefoons met malafide apps deze scamtelefoontjes doorverwezen. Omdat bij veel providers enorme bundels worden afgenomen en veel mensen toch al weinig bellen, zou je dit niet eens doorhebben.

Klopt mijn vermoeden?

5 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Hoi @Sebazzz,

Bedankt voor je bericht. Jammer om te horen dat je lastig gevallen wordt met deze telefoontjes.

Dit klinkt als een vorm van spoofing. Hier kan je nog wat extra informatie vinden over spoofing.

Voor je huidige aansluiting is de enige oplossing  een nieuw nummer. Mocht je hier gebruik van willen maken hoor ik het graag.

Groetjes,
Ashley

Badge

Ashley, je kan toch geen legitieme Nederlandse telefoonnummers spoofen? 

Reputatie 3
Badge +2

Hoi @Sebazzz,

Bedankt voor je reactie. 

Het is voor oplichters mogelijk 06-nummers te spoofen. De oplichter vermomt dan zijn eigen nummergegevens door een 06-nummer in beeld te zetten. Hierdoor lijkt het alsof je door een normaal nummer gebeld wordt. Omdat de nummers alleen als vermomming worden gebruikt is het voor de eigenaren van de 06-nummers onbekend dat er gebeld is. Omdat de oplichters dus eigenlijk via een ander nummer bellen kan je hier weinig aan doen behalve een nieuw nummer nemen.

Groetjes,
Ashley

Hoi Sebazzz,

Ik heb exact hetzelfde wordt er mal van.

Wordt elke dag gebeld door gespoofde 06 nummers met hetzelfde verhaal als jou en ook gestart rond die tijd. Hopelijk houdt dit snel op.

Dacht laat je even weten dat je niet de enige bent.

Groeten Bram

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Brammmm,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat je hetzelfde probleem hebt! 

Helaas kunnen wij als provider hier niet heel veel aan doen behalve een nieuw nummer voor je aanvragen. Ik begrijp goed dat dit misschien niet je eerste keuze is, maar mocht je dit willen dan horen wij het graag van je. 

Groetjes,
Roeqajja

Reageer