Skip to main content

.

Mijn telefoon is een oud model (Nokia 6230i) dat enkel over 2G kan bellen. Sinds een maand of 2-3 merk ik dat mijn telefoongesprekken vaker wegvallen. Dit gebeurt eigenlijk altijd op dezelfde plekken, terwijl dat daarvoor nooit een probleem was. Het gebeurt zowel in de bus als op de fiets. De symptomen zijn altijd hetzelfde: eerst vervormt de stem, dan hoor je de ander niet meer en daarna krijg je de 3 oplopende piepjes. Gek genoeg blijft mijn telefoon nog altijd “half” bereik aangeven (3 à 4 van de 7 streepjes) op deze momenten.

Ik heb de volgende zaken al geprobeerd:

  • Aan/uitzetten van de telefoon
  • Naar verschillende nummers bellen (vaste lijn en verschillende mobiele providers)
  • Een andere telefoon (ook enkel 2G) die ik nog had liggen

Geen van deze zaken heeft geholpen. Gezien het aantal dingen dat ik heb geprobeerd moet het probleem wel bij Simyo of het 2G-netwerk van KPN liggen.

Nu weet ik dat het 2G-netwerk niet het eeuwige leven heeft - KPN heeft al aangeven dat het er in december 2025 uit gaat - dus ik vraag me af of het 2G-netwerk nu al langzaamaan ontmanteld wordt, of dat de oorzaak ergens anders ligt.

Ik hoop dat jullie hier duidelijkheid in kunnen brengen, alvast bedankt!

Hoi @Gymnasiast,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je hierover informeert. Ik heb dit gelijk even gevraagd aan onze Netwerk Specialisten. Er is mij verteld dat 2G nu niet al uitgezet / afgebouwd wordt. 

De problemen die je ervaart kan locatie gebonden zijn of een toestel probleem. Je geeft aan dat je de simkaart in ander (2G) toestel hebt getest maar als de problemen bijvoorbeeld alleen op één locatie zijn dan is het logisch dat dit probleem mee verhuist. Het netwerk is continu in beweging en wordt constant vernieuwd / gemoderniseerd, oudere toestellen kunnen hier niet altijd goed mee omgaan dus kan ook daarmee te maken hebben.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik dat graag!

Groetjes,
Seren


Hallo @Seren bij KPN worden klanten met ‘oude’ simkaarten, die tevens 2G gebruiken, aangeschreven om hun simkaart te vervangen, daar deze anders in de loop van deze maand of begin volgende maand niet meer werkt, de nieuwe simkaart werkt voor 2G dan tot eind volgens jaar.

Geldt zo'n regeling ook bij Simyo???

CC: @Gymnasiast 


Hoi @J.D.L.,

Dat klopt inderdaad! Klanten met een verouderde simkaart hebben vorige maand automatisch een nieuwe vervangende simkaart gekregen 😊. Als @Gymnasiast een verouderede simkaart had, zou deze in principe al aangekomen moeten zijn. 

Groetjes,
Seren


Hoi @Gymnasiast,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je hierover informeert. Ik heb dit gelijk even gevraagd aan onze Netwerk Specialisten. Er is mij verteld dat 2G nu niet al uitgezet / afgebouwd wordt. 

De problemen die je ervaart kan locatie gebonden zijn of een toestel probleem. Je geeft aan dat je de simkaart in ander (2G) toestel hebt getest maar als de problemen bijvoorbeeld alleen op één locatie zijn dan is het logisch dat dit probleem mee verhuist. Het netwerk is continu in beweging en wordt constant vernieuwd / gemoderniseerd, oudere toestellen kunnen hier niet altijd goed mee omgaan dus kan ook daarmee te maken hebben.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik dat graag!

Groetjes,
Seren

Beste @Seren ,

Bedankt voor het snelle antwoord! Zijn er ook gegevens beschikbaar over de dekking van 2G versus 4G/5G in de regio Zeeland/Goeree-Overflakkee? Kan ik met een nieuwe telefoon (die wel kan bellen over 4G/5G) betere dekking verwachten? Ik wil graag voorkomen dat ik geld uitgeef aan een nieuwe en dan nog steeds problemen heb, vandaar mijn vraag. :)

Groet,
Gymnasiast


KPN heeft de volgende dekkingskaart.


Hoi @Gymnasiast,

Bedankt voor je reactie. Ik zie dat @Groentjuh (bedankt!) al de dekkingskaart met je heeft gedeeld waarop je dit kan terugzien! Met het 4G netwerk kan je wel een betere dekking verwachten dan met het 2G netwerk 😊.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. 

Groetjes,
Amy


Reageer