.

Beantwoord

Het automatisch selecteren van het voorkeursnetwerk werkt niet. Wat nu?

  • 15 December 2016
  • 17 reacties
  • 2826 Bekeken

Badge
Mijn vraag gaat over een Samsung Galaxy S5 mini (SM-G800F). Sinds enige tijd werkt het automatisch selecteren van het voorkeursnetwerk niet meer. Als ik de telefoon aanzet krijg ik de melding: "netwerk niet beschikbaar". Via handmatig netwerk zoeken schakel ik dan NL KPN (het voorkeursnetwerk) in. Mijn echtgenote heeft dezelfde telefoon ook met Simyo en hetzelfde probleem. Enige tijd geleden heeft zij haar simkaart vervangen en met de nieuwe simkaart leek het probleem opgelost. De eerste keer werkte het automatisch selecteren. Maar de volgende keren was het weer fout. Dus dat is de oplossing niet.
Bij de leverancier van de telefoon zijn uiteindelijk 3 medewerkers er uitgebreid mee bezig geweest en o.a. de app Sim Tool Manager geïnstalleerd, maar geen resultaat. Hun uiteindelijke conclusie: waarschijnlijk zijn de zendmasten van KPN geupdated en kan je betrekkelijk oude telefoon dat niet aan. (ik heb de telefoon ongeveer een jaar geleden nieuw gekocht ??) Als dat zo is zouden meer gebruikers van de Samsung Galaxy S5 mini dat probleem moeten hebben.
Vreemd is dat de telefoon in het buitenland wel automatisch een netwerk selecteert. Behalve als je met de auto België inrijdt. Dan moet je het netwerk wel met de hand selecteren. Maar na een keer uit/aanzetten gaat het automatisch. En ook op de terugweg selecteert de telefoon bij grensovergangen (Frankrijk/België en België/Nederland) weer automatisch het netwerk, dus ook NL KPN in Nederland.
Ik zet de telefoon 's nachts uit, omdat ik niet gestoord wil worden door geluiden als er berichten of meldingen binnenkomen. De telefoon in vliegtuigstand zetten is geen oplossing. Ook dan vindt hij daarna het voorkeursnetwerk niet. Een blokkeer stand, zoals op mijn tablet, heeft deze telefoon niet. Wel een "niet storen" stand. Die is vrij ingewikkeld in/uit te schakelen, maar dat zou een oplossing kunnen zijn.
Maar toch ben ik benieuwd of er meer mensen zijn met dit probleem en of er iemand is die een echte oplossing weet.
icon

Beste antwoord door Caspar 15 December 2016, 17:19

Bekijk originele reactie

17 reacties

Hoi,

Je kan ook het geluid uitzetten, dan word je ook niet wakker van geluiden in de nachtelijke uren maar blijft je telefoon wel verbonden met het netwerk. Risico daarvan is dat je telefoon in de nacht, mits internet via Simyo aan staat, ook MB's kan verbruiken en dat kan weer behoorlijk oplopen.

Wel eens overwogen om de telefoons terug zetten naar de fabrieksinstellingen? Blijft overigens wel apart dat jullie beiden het probleem ervaren.
Badge
Dank voor de reactie, Raytje. Ik heb inderdaad wel eens overwogen om de telefoons terug te zetten naar fabrieksinstellingen, maar dan raak ik alles kwijt wat ik in de loop van de tijd heb geïnstalleerd op de telefoon. Ik heb weliswaar een backup van de gegevens gemaakt, maar ben toch bang dat ik van alles en nog wat kwijt raak. Maar misschien is dat toch een keer het overwegen waard.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi asteets,

Wat vervelend dat jij en je vrouw beiden een probleem hebben met het automatisch selecteren van een netwerk. Je vrouw heeft al een nieuwe simkaart geprobeerd, maar dit blijkt uiteindelijk dus niet te werken :(

Heb je dit probleem echt alleen thuis of overal in je woonplaats? Verder ben ik erg benieuwd hoe jullie simkaart in het toestel zit. Kijk eens of 'ie wellicht een beetje losjes zit.

Ik heb jouw aansluiting in ieder geval gereset. Doe eens je toestel 10 minuten helemaal uit en dan weer aan. Heeft het geholpen?

Ik hoor graag van je!

@Raytje bedankt voor je hulp.

Groetjes,
Caspar
Badge
Bedankt voor je reactie Caspar. Ik heb het automatisch selecteren van het voorkeursnetwerk op diverse plaatsen uitgeprobeerd, maar het resultaat is overal hetzelfde. Behalve in het buitenland. Onze simkaarten zitten goed stevig in de houder. Ik heb mijn toestel uitgezet en na een nacht werd aangezet, maar geen automatische selectie.
Groetjes, Arnold Steets
Badge
Ik heb toch mijn telefoon maar eens terug te gezet naar de fabrieksinstelling, maar helaas heeft dat ook niet geholpen. Wat een werk om alles weer terug te zetten. ...
Reputatie 5
Badge +9
Hoi asteets,

Jeetje, wat vervelend dat de reset, en het terugzetten naar de fabrieksinstellingen niet heeft geholpen :(

Ik heb je een nieuwe simkaart toegestuurd. Ik weet dat je vrouw het al geprobeerd heeft, maar we willen toch graag kijken wat een nieuwe simkaart gaat doen. Je zult de simkaart binnen twee werkdagen binnen hebben. Laat het je me weten wanneer je de simkaart binnen hebt?

Ik hoor graag van je!

Groetjes,
Caspar
Badge
Hallo Caspar,
Vandaag de nieuwe simkaart binnen gekregen en geactiveerd. Helaas zonder resultaat.
Het probleem is niet zo groot. Ik heb m'n telefoon zo ingesteld, via niet storen, dat hij 's nachts geen geluiden meer maakt. Ik laat de telefoon nu 's nachts aanstaan, zodat ik niet elke ochtend handmatig het netwerk moet zoeken. Toch zou ik wel willen weten wat de oorzaak (en dus ook de oplossing) is van dit probleem. In de Samsung community hadden ze mij geadviseerd om de telefoon in de "veilige modus"op te starten, maar ook dat heeft niet geholpen. Ik zal er wel moeten leren leven...:$
Reputatie 5
Badge +9
Hoi asteets,

Jammer dat de vervangende simkaart niet heeft geholpen :(

Mooi dat je er mee kan leven en dat het probleem niet zo groot is, maar toch blijft het vervelend. Om te onderzoeken waar het aan ligt, wil ik je graag vragen om je simkaart eens in een ander toestel te doen én een andere simkaart in jouw toestel te testen. In welk toestel krijg je nu dezelfde problemen? Of beiden? Of geen één?

Ik hoor graag van je. Hopelijk kunnen we deze kwestie nog oplossen!

Groetjes,
Caspar
Badge
Hallo Caspar,

Op jouw verzoek heb ik mijn simkaart in een ander toestel gezet. Dan werkt alles correct. Ook heb ik een andere simkaart (van KPN) in mijn toestel gezet. Ook daarmee werkte het automatisch selecteren van het netwerk correct.
Het probleem ligt dus niet aan het toestel, ook niet aan de simkaart, maar aan de combinatie toestel/Simyo-simkaart. Maar wat is de oplossing?
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Asteets,

Jeetje, wat onhandig dat het nog steeds niet gelukt is! 😞 Er is nog één optie die we hebben: een dikkere simkaart. Normaal gezien is dit bij een S5 mini niet nodig, maar uitzonderingen zijn er altijd. Voordat ik zo'n dikkere simkaart opstuur, ben ik wel benieuwd naar of dat überhaupt nodig is bij jou. Dit kunnen we als volgt testen: als je een stukje papier onder je simkaart legt en dat past, dan weet je dat er nog wat speelruimte is. In zo'n geval kan ik jou een dikkere simkaart toesturen.

Als er geen stukje papier tussen past, dan zal een dikkere simkaart ook niet passen.

Hou je me op de hoogte?

Groetjes,
Jihane
Badge
Hallo Jihane,

Dank voor je reactie. De simkaart zit redelijk stevig in de S5. Toch is het mij gelukt om een klein stukje papier op de (kunststof zijde van) de simkaart te leggen en dat met de simkaart in de houder te schuiven. Dat zou hetzelfde effect moeten hebben als een dikkere simkaart, nl. betere verbinding met de contactjes (toch?). Maar het resultaat blijft hetzelfde: geen automatische verbinding met het netwerk.
Als dit het euvel zou zijn, nl. onvoldoende contact tussen simkaart en toestel, zouden er toch meer haperingen in het gebruik moeten zijn, wat niet zo is. Of zie ik dat verkeerd?

Groetjes, Arnold Steets
Reputatie 7
Badge +10
Hi Arnold,

Klopt, normaliter zou een losse simkaart moeten leiden tot ongelijkmatige verbinding. Toch wil ik dit een kans geven! Ik geef niet op! Ik ga jou maandagochtend meteen een dikkere simkaart toesturen, goed?

Groetjes,
Jihane
Badge
Oké Johan. Ik laat je weten of het heeft geholpen. Maar eerst een prettige jaarwisseling
Badge
Sorry Jihane. Die woordvoorspelke deed mij weer eens de das om.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Asteets,

Haha, geeft niets! 🙂 Je ontvangt de nieuwe simkaart zo gauw mogelijk.

Groetjes,
Jihane
Badge
Hallo Jihane,
Ik heb de dikkere simkaart ontvangen en geïnstalleerd. Helaas zonder het gewenste resultaat. Ik heb even gewacht met reageren omdat de telefoon één keer (de 2e keer) wel automatisch het voorkeursnetwerk vond. Maar daarna was het weer als vanouds. Ik laat de telefoon nu 's nachts maar aanstaan. Ik heb "niet storen" ingeschakeld. Dan heb ik geen probleem. In ieder geval bedankt voor je hulp. Ik heb nog contact met Samsung over dit probleem. Zij wezen wel naar Simyo, maar ik heb ze verteld dat jullie hebben gedaan wat jullie konden. Misschien komen zij nog met een suggestie voor een oplossing. Mocht dat zo zijn dan zal ik dat hier laten weten.
Groeten, Asteets.
Badge +7
Hoi asteets,

Wat jammer dat de dikkere simkaart ook geen effect heeft. Gelukkig heb je geen probleem als je 's nachts de Niet-Storen functie aanzet. Toch kan ik me voorstellen dat dit niet heel handig is. Ik hoop daarom dat Samsung misschien nog een goede suggestie heeft. Als we je hierbij mee kunnen helpen, laat je dit dan weten?

Groetjes,
Samantha

Reageer