Mijn vraag gaat over een Samsung Galaxy S5 mini (SM-G800F). Sinds enige tijd werkt het automatisch selecteren van het voorkeursnetwerk niet meer. Als ik de telefoon aanzet krijg ik de melding: "netwerk niet beschikbaar". Via handmatig netwerk zoeken schakel ik dan NL KPN (het voorkeursnetwerk) in. Mijn echtgenote heeft dezelfde telefoon ook met Simyo en hetzelfde probleem. Enige tijd geleden heeft zij haar simkaart vervangen en met de nieuwe simkaart leek het probleem opgelost. De eerste keer werkte het automatisch selecteren. Maar de volgende keren was het weer fout. Dus dat is de oplossing niet.
Bij de leverancier van de telefoon zijn uiteindelijk 3 medewerkers er uitgebreid mee bezig geweest en o.a. de app Sim Tool Manager geïnstalleerd, maar geen resultaat. Hun uiteindelijke conclusie: waarschijnlijk zijn de zendmasten van KPN geupdated en kan je betrekkelijk oude telefoon dat niet aan. (ik heb de telefoon ongeveer een jaar geleden nieuw gekocht ??) Als dat zo is zouden meer gebruikers van de Samsung Galaxy S5 mini dat probleem moeten hebben.
Vreemd is dat de telefoon in het buitenland wel automatisch een netwerk selecteert. Behalve als je met de auto België inrijdt. Dan moet je het netwerk wel met de hand selecteren. Maar na een keer uit/aanzetten gaat het automatisch. En ook op de terugweg selecteert de telefoon bij grensovergangen (Frankrijk/België en België/Nederland) weer automatisch het netwerk, dus ook NL KPN in Nederland.
Ik zet de telefoon 's nachts uit, omdat ik niet gestoord wil worden door geluiden als er berichten of meldingen binnenkomen. De telefoon in vliegtuigstand zetten is geen oplossing. Ook dan vindt hij daarna het voorkeursnetwerk niet. Een blokkeer stand, zoals op mijn tablet, heeft deze telefoon niet. Wel een "niet storen" stand. Die is vrij ingewikkeld in/uit te schakelen, maar dat zou een oplossing kunnen zijn.
Maar toch ben ik benieuwd of er meer mensen zijn met dit probleem en of er iemand is die een echte oplossing weet.
Beantwoord
Het automatisch selecteren van het voorkeursnetwerk werkt niet. Wat nu?
Beste antwoord door Caspar
Hoi asteets,
Wat vervelend dat jij en je vrouw beiden een probleem hebben met het automatisch selecteren van een netwerk. Je vrouw heeft al een nieuwe simkaart geprobeerd, maar dit blijkt uiteindelijk dus niet te werken :(
Heb je dit probleem echt alleen thuis of overal in je woonplaats? Verder ben ik erg benieuwd hoe jullie simkaart in het toestel zit. Kijk eens of 'ie wellicht een beetje losjes zit.
Ik heb jouw aansluiting in ieder geval gereset. Doe eens je toestel 10 minuten helemaal uit en dan weer aan. Heeft het geholpen?
Ik hoor graag van je!
@Raytje bedankt voor je hulp.
Groetjes,
Caspar
Bekijk originele reactieWat vervelend dat jij en je vrouw beiden een probleem hebben met het automatisch selecteren van een netwerk. Je vrouw heeft al een nieuwe simkaart geprobeerd, maar dit blijkt uiteindelijk dus niet te werken :(
Heb je dit probleem echt alleen thuis of overal in je woonplaats? Verder ben ik erg benieuwd hoe jullie simkaart in het toestel zit. Kijk eens of 'ie wellicht een beetje losjes zit.
Ik heb jouw aansluiting in ieder geval gereset. Doe eens je toestel 10 minuten helemaal uit en dan weer aan. Heeft het geholpen?
Ik hoor graag van je!
@Raytje bedankt voor je hulp.
Groetjes,
Caspar
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.