.

Beantwoord

Bluetooth tethering op Android 4.0.3??

  • 20 July 2013
  • 20 reacties
  • 17030 Bekeken

Reputatie 7
First of all, mijn vraag is niet specifiek bedoeld voor een lid van het Simyo webcareteam, maar als een webcarelid wel raad weet met mijn vraag, wees zo vrij...

Ik heb een Huawei G300 voorzien van Android 4.0.3 (stockrom). Sinds kort heb ik een nieuw navigatieapparaat voor in de auto, een Tomtom Go 500 (2013). De Go 500 heeft een smartphone connectfunctie. Dit houdt in dat de Go 500 via de databundel van de telefoon Live Services kan op halen, zoals Traffic Informatie en Flitsservices. Dit moet de Go 500 doen middels een bluetooth verbinding met de smartphone en dan door middels van Bluetooth tethering, een bluetooth hotspot.

En hier wringt nu de schoen, ik dacht dat dit wel kon met Android 4.0.3, met mijn Huawei G300 met Android 4.0.3 kan ik Bluetooth tethering niet instellen. Wél kan ik een wifi-hotspot en USB-tethering instellen, maar geen Bluetooth tethering.

Wie kan eens op zijn Adroid toestel nazien of hij/zij dit wel kan instellen? En dan met welke telefoon en welke Android versie? Hoe krijg ik Bluetooth tethering ingesteld? Middels Rooten wellicht?

B.v.d.
icon

Beste antwoord door brvandoorn 23 July 2013, 19:24

Bekijk originele reactie

20 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Ik heb op android 4.2.2 (custom rom op een HTC Desire) de optie wel.
Ook op een Samsung Nexus S op android 4.1.2 (stockrom) is de optie aanwezig.
Een Samsung Galaxy S op android 2.3.2 (stockrom) moet het zonder die optie doen.

Misschien de PdaNet iets is voor jou?
Reputatie 7
Hallo groentjuh,

Bedankt voor je reactie. De door jou aangedragen app is een van de vele apps die ik inmiddels heb gevonden, geïnstalleerd en getracht te gebruiken. Echter, tot nog toe hebben geen van de apps geboden waarnaar ik op zoek ben.

Wel heb ik pdanet nog een keer geïnstalleerd om het zo nog eens een keer te gaan proberen.
Badge +8
First of all, mijn vraag is niet specifiek bedoeld voor een lid van het Simyo webcareteam, maar als een webcarelid wel raad weet met mijn vraag, wees zo vrij...

Ik heb een Huawei G300 voorzien van Android 4.0.3 (stockrom). Sinds kort heb ik een nieuw navigatieapparaat voor in de auto, een Tomtom Go 500 (2013). De Go 500 heeft een smartphone connectfunctie. Dit houdt in dat de Go 500 via de databundel van de telefoon Live Services kan op halen, zoals Traffic Informatie en Flitsservices. Dit moet de Go 500 doen middels een bluetooth verbinding met de smartphone en dan door middels van Bluetooth tethering, een bluetooth hotspot.

En hier wringt nu de schoen, ik dacht dat dit wel kon met Android 4.0.3, met mijn Huawei G300 met Android 4.0.3 kan ik Bluetooth tethering niet instellen. Wél kan ik een wifi-hotspot en USB-tethering instellen, maar geen Bluetooth tethering.

Wie kan eens op zijn Adroid toestel nazien of hij/zij dit wel kan instellen? En dan met welke telefoon en welke Android versie? Hoe krijg ik Bluetooth tethering ingesteld? Middels Rooten wellicht?

B.v.d.


Hoi RicoK,

Voor deze moderator is je vraag in ieder geval niet 😉 Ik heb daar niet de juiste kennis voor, helaas.
Maar ik ben er zeker van dat er hier wat technische Android gebruikers rondhangen die je vast verder kunnen helpen.
Ik ben benieuwd wat de oplossing zal zijn.

Succes!

Groetjes,
Charlene
Badge +1
Bluetooth tethering wordt waarschijnlijk niet ondersteund door je telefoon.
In de officiële handleiding van Huawei valt er ook niets over te vinden.
Je zou eventueel nog kunnen overwegen om een custom rom te installeren.
Op deze manier kan je er achterkomen of bluetooth tethering gewoon hardwarematig niet mogelijk is,
of dat de Huawei de optie softwarematig weggelaten heeft.
Je toestel alleen rooten heeft geen zin als de functie nu ook niet aanwezig is.

Misschien handig om even deze site te bekijken:

http://www.modaco.com/topic/361712-list-of-all-custom-roms-on-modaco-62-roms/

Cyanogenmod en AOKP zijn het grootst in support. Andere roms zijn meestal op 1 van deze 2 gebaseerd.

Als je tijd over hebt, misschien leuk om dat eens te proberen ;)

ps. ik heb ook even voor je gekeken of de optie bij mij wel beschikbaar is.

LG Nexus 4, Cyanogenmod 10.1 Nightlies: aanwezig en werkt goed (kan met mn laptop via bluetooth tetheren)
Sony Xperia U, Stock rom 4.0.4: aanwezig en werkend.

Succes ermee.
Badge +8
Bluetooth tethering wordt waarschijnlijk niet ondersteund door je telefoon.
In de officiële handleiding van Huawei valt er ook niets over te vinden.
Je zou eventueel nog kunnen overwegen om een custom rom te installeren.
Op deze manier kan je er achterkomen of bluetooth tethering gewoon hardwarematig niet mogelijk is,
of dat de Huawei de optie softwarematig weggelaten heeft.
Je toestel alleen rooten heeft geen zin als de functie nu ook niet aanwezig is.

Misschien handig om even deze site te bekijken:

http://www.modaco.com/topic/361712-list-of-all-custom-roms-on-modaco-62-roms/

Cyanogenmod en AOKP zijn het grootst in support. Andere roms zijn meestal op 1 van deze 2 gebaseerd.

Als je tijd over hebt, misschien leuk om dat eens te proberen ;)

ps. ik heb ook even voor je gekeken of de optie bij mij wel beschikbaar is.

LG Nexus 4, Cyanogenmod 10.1 Nightlies: aanwezig en werkt goed (kan met mn laptop via bluetooth tetheren)
Sony Xperia U, Stock rom 4.0.4: aanwezig en werkend.

Succes ermee.



Zoveel dank, brvandoorn 🙂
Ik hoopte al een beetje op een reactie van jou. 🆒 Ik hoop dat RicoK er wat aan heeft.

Groetjes,
Charlene
Reputatie 7
Bluetooth tethering wordt waarschijnlijk niet ondersteund door je telefoon.
In de officiële handleiding van Huawei valt er ook niets over te vinden.
Je zou eventueel nog kunnen overwegen om een custom rom te installeren.
Op deze manier kan je er achterkomen of bluetooth tethering gewoon hardwarematig niet mogelijk is,
of dat de Huawei de optie softwarematig weggelaten heeft.
Je toestel alleen rooten heeft geen zin als de functie nu ook niet aanwezig is.

Misschien handig om even deze site te bekijken:

http://www.modaco.com/topic/361712-list-of-all-custom-roms-on-modaco-62-roms/

Cyanogenmod en AOKP zijn het grootst in support. Andere roms zijn meestal op 1 van deze 2 gebaseerd.

Als je tijd over hebt, misschien leuk om dat eens te proberen ;)

ps. ik heb ook even voor je gekeken of de optie bij mij wel beschikbaar is.

LG Nexus 4, Cyanogenmod 10.1 Nightlies: aanwezig en werkt goed (kan met mn laptop via bluetooth tetheren)
Sony Xperia U, Stock rom 4.0.4: aanwezig en werkend.

Succes ermee.


Dank voor je reactie. Via het Tweakers.net forum (GoT) heb ik contact met iemand die de Huawei G300 van een Custom ROM heeft voorzien. Dezelfde die jij aanhaalt. Hij heeft echter (nog) niet kunnen vinden of Bluetooth tethering nu wel ondersteund wordt. Ook een zoekopdracht (Google, Modaco) heeft nog niets opgeleverd. Het heeft er vooralsnog alle schijn van dat de hardware van de Huawei G300 de beperkende factor is en dit daarom door Huawei in de stockrom niet is aangezet. 

NB Sowieso ben ik na jarenlang tegenhanger van Apple te zijn geweest langzamerhand aan het overstappen (inmiddels een iPad2, iPad4, Airport Expres en een Shuffle). iOS ondersteunt Bluetooth tethering wel sowieso. Dit is wel weer een extra reden om een (tweedehands/nieuwe) iPhone aan te gaan schaffen.

De 'versplintering' van Android is zo wel weer aangetoond..........
Reputatie 5
Badge +10
Leuk om hier wat meer over te leren. Bedankt voor het delen van de info.
Reputatie 7
Ik heb vandaag eens op een iPhone5 de mogelijkheden tot Bluetooth tethering gezien en die zijn er zonder problemen. Straks in september als de nieuwe iPhones, o.a. een of twee lite/budget varianten, worden gepresenteerd eens zien of ik een nieuwe ga halen of een tweedehands als deze 'massaal' op marktplaats gaan worden aangeboden......
Badge +8
Ik heb vandaag eens op een iPhone5 de mogelijkheden tot Bluetooth tethering gezien en die zijn er zonder problemen. Straks in september als de nieuwe iPhones, o.a. een of twee lite/budget varianten, worden gepresenteerd eens zien of ik een nieuwe ga halen of een tweedehands als deze 'massaal' op marktplaats gaan worden aangeboden......

Hoi RicoK,

Wat denk je dat zoiets tweedehands zou gaan kosten? Ik wil ook een nieuwe..
Ik hoef niet te Bluetooth-tetheren, maar toch ;)

Groetjes,
Charlene
Reputatie 7
Ja wel, ja wel, het ziet er erg positief uit voor mij!!

Ik heb vandaag van een Mede-Tweaker op GoT de bevestiging gehad dat op zijn Huawei Ascend G300 U8815 de Bluetooth Tethering functionaliteit werkzaam is na installatie van de laatste Jelly Bean Custom Rom Cyanogenmod/MoDaCo!!

Nu binnenkort eens tijd vrij maken, het wordt mijn eerste keer dat ik ga Rooten en een Custom Rom ga installeren, om de Rom te gaan installeren op mijn G300.

Het zou fantastisch zijn!!

To be continued......
Reputatie 7
Badge +9
Goed de instructies lezen en precies uitvoeren en dan gaat het meestal wel goed! Succes met het rooten en het flashen van je rom!
Reputatie 7
Dank je!

Ik heb een stap-voor-stap Howto gevonden. Deze is erg duidelijk. Ik verwacht geen moeilijkheden.

Daarnaast is de Huawei Ascend G300 een heel nice-priced toestel. Dus, mocht deze om wat voor reden dan ook gebricked worden, dan is de financiële schade te overzien........
Reputatie 7
Geslaagd!!

Ik heb mijn Huawei Ascend G300 U8815 geroot en de Cyanogenmod customrom Jelly Bean 4.2.2 erop gezet. Is wel heel erg gaaf hoor, van Android 4.0.3 naar 4.2.2 zonder nieuw duur(der) toestel te kopen....🆒.

Ziet er erg goed uit, zo'n kale Android. Niets van een schil of wat dan ook van de fabrikant erover heen, gewoon Android zoals Android bedoeld is. Het voelt goed allemaal. De komende tijd maar eens op ontdekkingstocht.

However, the main reason waarvoor ik deze customrom erop heb gezet was de ondersteuning van Bluetooth tethering om de databundel van Simyo zo te kunnen laten delen met mijn Tomtom GO 500 voor de Live Services. Mijn TT GO 500 heb ik wel kunnen koppelen met mijn Huawei G300, dat is al wel weer een hele stap vooruit, maar nu geeft de GO500 aan dat de internetverbinding niet kan worden gedeeld............:mad:. Nu ja, maar eens op zoek gaan hoe dit nu te fixen. Er zijn wel apps die om roottoegang vragen en laat mijn Huawei Ascend G300 nu zo juist geroot zijn....:p
Badge +1
Lekker bezig RicoK :)

Stock Android heeft ook mijn voorkeur. Al die Touchwiz meuk van Samsung ed. word je niet gelukkig van.
Mooi dat je met een beetje hobbiën het toch voor elkaar gekregen hebt. Nu alleen de TomTom nog dus. Succes 🙂
Reputatie 7
Badge +9
Wat een hoop gethetter hier zeg...;-)
Reputatie 7
Hmmm, ik denk dat ik toch tegen de hardware beperkingen van de Huawei G300 oploop. Want zowel mijn Tomtom GO 500 áls mijn iPad (getest om zaken uit te sluiten) kunnen geen gebruik maken van de databundel van Simyo via Bluetooth tethering.

Als iemand nog suggesties heeft.......
Reputatie 7
Update: vanavond gaat de net geïnstalleerde Rom er weer vanaf. Na het een aantal dagen aangekeken te hebben nu toch de knoop doorgehakt. Main reason: de accu gaat nu nog geen dag mee. Met de stockrom haalde ik bij rustig aan doen meer dan 48 uur.

Nu ben ik door een mede-Tweaker op GoT getipt dat de Jelly Bean 4.2.2 Rom van Slimbean erg stabiel is en dat de accu na installatie ervan weer gewoon 48 uur mee kan. Dus vanavond deze Slimbean op mijn Huawei Ascend G300 U8815 zetten.

Geeft tevens weer een klein beetje hoop dat ik nu wel Bluetooth kan gaan tetheren........:o
Reputatie 7
Gisterenavond de Android Jelly Bean 4.2.2 van SlimBean op mijn G300 gezet. Installatie verliep niet soepel, ik zag visioenen van een telefoon en een vuilnisbak, maar uiteindelijk geslaagd. 

Maar wat is dat een foeilelijke rom zeg!!! Niets stock android, maar een lelijke schil er overheen. Laten we eens zien of we deze kunnen finetunen.

Maar Bluetooth tethering werkt nog immer niet! Ik mag er dan nu wel vanuit gaat dat het toch de hardwarematige beperking is van de Huawei Ascend G300 U8815. Helaas.
Op http://www.avforums.com/threads/rooting-a-huawei-ascend-g300-is-it-worth-it.1803414/
heeft een gebruiker suc6 met tethering en tomtom.  Misschien heb je er wat aan. Het lijkt me trouwens onwaarschijnlijk dat het een hardware probleem is als een ander persoon het wel werkend gekregen heeft.
Reputatie 7
Hallo Jerome!, bedankt voor je reactie.

De poster geeft aan:

..a month ago I brought a Tom-Tom Go 400 satnav that has live traffic information and this takes data delivered to the satnav via a smartphone and Bluetooth tethering. Here is where I hit the limitation of my G300, one, there was no Bluetooth tethering available and two, chances are that Vodafone would have disabled the internet connection anyway.

This prompt me to change the ROM and now have CyanogenMod v9 and Android 4.0.4 and is a revelation.

Here is a link to the method I used and is relatively easy and the only bit I got stuck on was choosing what ROM to use.


Echter, hieruit valt NIET op te maken dat de poster met  de G300 nu ook daadwerkelijk bluetooth kan tetheren!!

Ik heb meerdere Custom Roms geïnstalleerd en hierbij het stappenplan gevolgd dat in de post uiteen wordt gezet. Ook ik had een gevoel van 'revelation', want ook bij mij verscheen de mogelijkheid van Bluetooth tetheren in Mijn Instellingen!! Dat zag er goed en hoopvol uit. Echter, na inschakeling van Bluetooth tethering zag mijn Tomtom Go 500 wél de G300, dat was al een vooruitgang, maar kon geen internet delen. Dus, ja, mijn G300 was zichtbaar, maar de tetheringfunctionaliteit was nog steeds niet operationeel.

Vandaar de hardware beperking die ik aanhaalde van de G300!

NB Inmiddels heb ik een iPhone 5 en het Bluetooth tetheren is een verademing. Wat een geweldig apparaat is de Tomtom Go 500!!!

Reageer