Skip to main content
antwoord

Bellen en sms'en via ethernet?

• June 26, 2025
  • 10 reacties
  • 76 Bekeken

Mijn mobiele telefoon staat standaard op vliegtuigstand. Ik word niet veel gebeld, en controleer af en toe of ik nog gebeld ben, maar mis hierdoor toch soms dingen.

Ik vroeg mij af of de volgende dingen bij Simyo mogelijk zijn:

1. Bellen en sms'en via ethernet.*
  2. Een email ontvangen van gemiste oproepen en nieuwe voicemail berichten.

* Ik gebruik bedraad internet op mijn smartphone (middels een ethernet <-> USB-C adapter), en zag laatst toen ik toch even wifi gebruikte, dat er bovenin het scherm verscheen dat ik via wifi kon bellen. Deze optie verschijnt helaas niet bij de bedraade internet verbinding. Ik hoop dat dit wel kan, gezien dit voor mij de beste oplossing zou zijn.

Mijn smartphone draait Android 15.

Bedankt.

Beste antwoord door Seren

Hi ​@D123,

Sorry voor het lange wachten, maar ik heb inmiddels een concreet antwoord op je vragen!

Helaas is het niet mogelijk om te bellen of sms’en via een bedrade internetverbinding (ethernet), ongeacht of de vliegtuigmodus aan staat of niet. Dit komt doordat bellen en sms’en via wifi (VoWiFi) specifiek is ontworpen voor draadloze netwerken en alleen werkt als het toestel en de provider dit ondersteunen. Deze functie is technisch gekoppeld aan wifi en wordt niet actief bij ethernetverbindingen. De simkaart en het mobiele netwerk staan ook los van jouw ethernet verbinding.

Daarnaast bieden wij op dit moment geen mogelijkheid om e-mails te ontvangen bij gemiste oproepen of nieuwe voicemailberichten.

Als je graag bereikbaar wilt blijven zonder mobiele verbinding dan is de beste oplossing om je telefoon in vliegtuigstand te zetten maar wél wifi in te schakelen (mits je toestel VoWiFi ondersteunt). Bij de meeste Samsung en iPhone modellen kun je instellen dat je toestel automatisch overschakelt op wifi voor bellen als het mobiele signaal slecht of uitgeschakeld is.

Hopelijk ben je hiermee geholpen!

Groet,
Seren

10 reacties

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • June 27, 2025

Hi ​@D123,

Bedankt voor je bericht. Goede vragen trouwens! Ik zal hier intern navraag over doen en hier zo snel mogelijk op terugkomen. 

Groet,
Seren

JanD
  • Forum Expert
  • June 27, 2025

Beste ​@D123 interessant onderwerp, volg ik.

Bedoel je met vast internet op je mobiel dat je vast internet via je pc krijgt naar je mobiel toe?

Ik gebruik het ook wel eens, maar dan omgekeerd. De mobiel op mobiele data, kabel tussen mobiel en laptop en heb dan zogenaamd ‘vast’ internmet op mijn laptop.

Wifi bellen is slechts een ondersteuning voor bellen over 4G via je mobiel, dat wordt actief als de 4G verbinding van je mobiel even wat minder is, meestal binnenshuis.

• auteur
  • Beginner
  • June 27, 2025

@JanD Ik heb een adapter waar een internetkabel vanuit de router ingaat, en aan de andere kant een USB-C kabel uitkomt welke ik aan mijn smartphone aansluit en via welke de telefoon van internet voorzien wordt.

Friesian
  • Forum Expert
  • June 28, 2025

@JanD Ik heb een adapter waar een internetkabel vanuit de router ingaat, en aan de andere kant een USB-C kabel uitkomt welke ik aan mijn smartphone aansluit en via welke de telefoon van internet voorzien wordt.

Ik volg dit ook! Erg interessant !  ​@D123  

Dit heeft natuurlijk wel beperkingen. Je kunt niet alle faciliteiten van de smartphone gebruiken. Zoals bijvoorbeeld een klantenkaart app. 

JanD
  • Forum Expert
  • June 28, 2025

Ik ga het ook eens testen ​@D123 en ​@Friesian 

Simpeler is natuurlijk gewoon wifi te gebruiken.

Dan kun je ook wifi bellen gebruiken.

JanD
  • Forum Expert
  • June 28, 2025

Beste ​@D123 

Het werkt inderdaad die koppeling mobiel-router, je hebt dan een bekabelde verbinding met je mobiel, net als een laptop bekabeld aangesloten is op de modem/router.

Wat is voor jou het voordeel om de mobiel bekabeld aan te sluiten t.o.v. wifi gebruiken?

Wat ik al eerder schreef, als je wifi gebruikt kun je ook via wifi bellen.

Als je überhaupt geen mobiel internet gebruikt kun je het beste in MijnSimyo internet NL en internet buitenland gewoon uitschakelen en je abo aanpassen naar bellen met 0GB internet.

Dan hoeft de mobiel ook niet meer op vliegtuigstand te staan, want mobiel internet staat uit.

Ik ben benieuwd naar je reacte.

CC ​@Friesian 

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • antwoord
  • July 15, 2025

Hi ​@D123,

Sorry voor het lange wachten, maar ik heb inmiddels een concreet antwoord op je vragen!

Helaas is het niet mogelijk om te bellen of sms’en via een bedrade internetverbinding (ethernet), ongeacht of de vliegtuigmodus aan staat of niet. Dit komt doordat bellen en sms’en via wifi (VoWiFi) specifiek is ontworpen voor draadloze netwerken en alleen werkt als het toestel en de provider dit ondersteunen. Deze functie is technisch gekoppeld aan wifi en wordt niet actief bij ethernetverbindingen. De simkaart en het mobiele netwerk staan ook los van jouw ethernet verbinding.

Daarnaast bieden wij op dit moment geen mogelijkheid om e-mails te ontvangen bij gemiste oproepen of nieuwe voicemailberichten.

Als je graag bereikbaar wilt blijven zonder mobiele verbinding dan is de beste oplossing om je telefoon in vliegtuigstand te zetten maar wél wifi in te schakelen (mits je toestel VoWiFi ondersteunt). Bij de meeste Samsung en iPhone modellen kun je instellen dat je toestel automatisch overschakelt op wifi voor bellen als het mobiele signaal slecht of uitgeschakeld is.

Hopelijk ben je hiermee geholpen!

Groet,
Seren

• auteur
  • Beginner
  • July 15, 2025

Beste ​@Seren,

Heel hartelijke dank voor jouw complete en uitgebreide antwoord!

Ik ben er zeker mee geholpen.

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • July 16, 2025

Ik vul het wel aan met:

Er is technisch geen reden dat het niet via ethernet zou kunnen werken. Echter is ethernet op de meeste toestellen simpelweg nauwelijks uitontwikkeld. Regelmatig zie je dat dat soort systemen simpelweg net niet weten wat ze aan moeten met ethernet. Zo wilde mijn Samsung Galaxy S25 toch eigenlijk geen update downloaden via ethernet, want dat is geen wifi (u wilt toch niet de update downloaden via 4g/5g?). Wifi stond uiteraard uit, want er was verbinding via ethernet...

Ik gok dat het daadwerkelijke probleem bij VoWIFI soort van gelijk is. Uiteraard zit hier WIFI in de naam van de techniek, maar het kan die IPsec/IKE VPN-tunnel (waarover VoWIFI verbindingen gaat) echt niet boeien dat de eerste sprong geen WIFI is. Natuurlijk gaat er geen modemfabrikant de moeite nemen om dat echter te laten werken bij ethernet, want daar ga je echt niet meer modems verkopen.

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • July 17, 2025

Beste ​@Seren,

Heel hartelijke dank voor jouw complete en uitgebreide antwoord!

Ik ben er zeker mee geholpen.

Graag gedaan, ​@D123!

Ik vul het wel aan met:

Er is technisch geen reden dat het niet via ethernet zou kunnen werken. Echter is ethernet op de meeste toestellen simpelweg nauwelijks uitontwikkeld. Regelmatig zie je dat dat soort systemen simpelweg net niet weten wat ze aan moeten met ethernet. Zo wilde mijn Samsung Galaxy S25 toch eigenlijk geen update downloaden via ethernet, want dat is geen wifi (u wilt toch niet de update downloaden via 4g/5g?). Wifi stond uiteraard uit, want er was verbinding via ethernet...

Ik gok dat het daadwerkelijke probleem bij VoWIFI soort van gelijk is. Uiteraard zit hier WIFI in de naam van de techniek, maar het kan die IPsec/IKE VPN-tunnel (waarover VoWIFI verbindingen gaat) echt niet boeien dat de eerste sprong geen WIFI is. Natuurlijk gaat er geen modemfabrikant de moeite nemen om dat echter te laten werken bij ethernet, want daar ga je echt niet meer modems verkopen.

Heel erg bedankt voor deze informatie ​@Groentjuh! Super interessant om te lezen. :)