.

Beantwoord

Word er censuur toegepast of niet?

  • 5 October 2023
  • 26 reacties
  • 344 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik kijk net naar het inflatie topic, nu ben ik het met de veel poster @Jasperv88 niet eens en gaat het over wie nu wel of niet kan rekenen en dat ga je op deze manier nooit uitkomen, maar dat ter zijde, nu word maar even het hele topic gesloten, men moet maar de klanten service bellen.

Waar is dit forum dan nog voor?? Mag men niet openbaar discuseren over iets wat wij onterecht vinden wil Simyo(KPN) dit achter gesloten kanalen hebben?

Of is dit een actie van denknik @Seren zonder daar bij na te denken over de gevolgen voor de rest, nogmaals niet persoonlijk bedoeld.

icon

Beste antwoord door Seren 6 October 2023, 09:22

Bekijk originele reactie

26 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Welk topic is gesloten?

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Doornekamp33,

Bedankt voor je bericht. Ik zie inderdaad ook dat het topic is gesloten, heel erg vreemd aangezien ik (of de moderators) dit niet hebben gedaan. Op een of andere manier krijg ik het topic ook niet meer open, er gaat dus iets fout aan de achterkant van het forum. Ik heb gelijk mijn contact persoon van Gainsight (vroeger Insided) gemaild om hier achter aan te gaan en het topic te zo snel mogelijk weer te openen. Wij zullen nooit zomaar een topic sluiten, vooral niet zo'n groot en belangrijk topic.

Goed dat je dit hebt gezien en aangeeft, thanks! Zodra ik meer hoor van mijn contact persoon zal ik jullie een update geven. Hopelijk kan dit zo snel mogelijk worden opgelost. 

Groetjes,
Seren

Welk topic is gesloten?

Het verzamel inflatie topic is ineens gesloten na het laatse bericht van @Seren aan @Jasperv88 die blijft hameren op een verkeerd berekende inflatie waar die antwoord (meerdere malen) heeft gehad.

 

@Seren , bedankt voor het uitzoeken, is misschien toch KPN aan de knoppen bezig.😁😱😱😜😜

Reputatie 7
Badge +6

@Seren, bedankt voor het uitzoeken, is misschien toch KPN aan de knoppen bezig.😁😱😱😜😜

Dat betwijfel ik aangezien KPN geen rechten heeft op dit forum. Ik denk dat er op de achtergrond iets fout gaat. We zullen het zo snel mogelijk horen. 

Reputatie 7
Badge +7

@Doornekamp33 Laten we even wachten op een reactie van @Seren
Nu allerlei complot theorieen bedenken is niet erg zinvol.

Ik heb in het inflatie verzameltopic de reactie van het CBS op juridisch advies van de ACM gedeeld zodat andere klanten er ook kennis van kunnen nemen. 

 

Zelf inflatie over een periode laten berekenen door het CBS kan met de huurmodule.

“Een berekening van de prijsontwikkeling tussen twee gewenste periodes (dus bijvoorbeeld ook langer of korter dan een jaar) kan worden gemaakt met onze huurmodule, die breed kan worden gebruikt als indexeringsmodule: https://www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/huurverhoging-berekenen” Aldus het CBS.

Fijn voor jou @Jasperv88 , het was na de mededeling weer vragen om uitleg maar krijg je geen ander antwoord en gaat het in mijn ogen op drammen lijken, dus krijg jij je zin niet start een procedure zelf of probeer de ACM over te halen om het te doen, maar hier praat je tegen de verkeerde, @Seren is niet veel meer dan een doorgeefluik, zij bedenkt het niet, sterker nog, dit komt geeneens uit de Simyo koker maar uit de koker van mammie KPN die precies hetzelfde uithaald al een aantal jaren geleden bij Telfort en XS4ALL en ik vermoed dat Simyo straks ook groen word, dit was het begin van het einde.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Doornekamp33 en @wimj12,

Even een kleine update. Ik heb inmiddels een terugkoppeling. Mijn contact persoon geeft aan dat hij dit met hoge prioriteit heeft doorgezet naar hun technische afdeling om te achterhalen wat dit probleem veroorzaakt en alle topics (het gaat om meerdere topics) te herstellen. Ook had ik gevraagd of het mogelijk was om in de tussentijd het  topic over de inflatiecorrectie te herstellen. Zijn antwoord hierop was dat hij dit zo snel mogelijk gaat proberen op te lossen. Voor nu is het dus afwachten. Ik hoop dat ik maandag meer te horen krijg. Uiteraard zal ik dit dan terugkoppelen. 

Voor nu wens ik jullie in ieder geval een fijn weekend.

Groetjes,
Seren

Reputatie 7
Badge +7

Dank voor je reactie. En ook een prettig weekend.

@Seren  Is Simyo misschien bereid om uit te leggen hoe de Jaarmutatie CPI, wat u maandcijfer noemt, volgens Simyo tot stand komt? Bijvoorbeeld februari 2023, 8%. Kan men dat op één of andere manier afleiden uit de openbare data van het CBS?

Reputatie 7
Badge +6

Moet zeggen je bent wel een volhouder🤔

Reputatie 7
Badge +7

Mee eens. Ik bewonder je vasthoudendheid. Ik heb inderdaad nog geen berekening gezien in de vorm van:

  1. Bekijk deze tabel van het CBS op cbs.nl/<bla die bla>
  2. Bereken het rekenkundig gemiddelde van de waarden op regel 17 tot en met 28.

Maar ik moet toegeven dat ik deze discussie slechts op de achtergrond volg. Niet alleen is het bedrag te klein om me druk over te maken, 
maar ik heb ook mijn abonnement verlengd waardoor ik een nieuwe prijs zonder inflatiecorrectie heb.

Maar nogmaals, complimenten voor je vasthoudendheid.

 

 

Dank je voor dr update @Seren , beetje laat voor een goed weekend wensen maar alsnog een goed weekend einde.

 

@Ron H , volhouder of niet, die plaat is wel erg groot, zonde van de energie om er nog op te reageren.

Oké spoiler voor degenen die niet meegelezen hebben; de JaarmutatieCPI (het jaarcijfer dat Simyo als maandcijfer beschrijft) is niks meer of minder dan de som van de afgelopen 12 maandmutaties.

 

Doordat de data van het CBS al afgerond is kom je, als je zelf gaat rekenen, op een afwijking van zo'n 0,08% vanaf januari 2020. Als je de cijfers neemt waar Simyo naar verwijst (Jaarmutaties) kom je op een afwijking van ongeveer 0,01%. Dat is denk ik nauwkeurig genoeg om te bevestigen dat de JaarmutatieCPI een som is van de voorgaande 12 MaandmutatieCPI.

Houd in gedachten hoe sterk Simyo je probeert te overtuigen dat de inflatiecijfers die ze gebruiken NIET buiten de periode 1 juli 2022 - 30 juni 2023 vallen. En dat jaarcijfers maandcijfers zijn. (Wat maakt dat de MaandmutatieCPI, dagcijfers?)

 

Hieronder een visuele weergave van de methode die Simyo gebruikt voor hun inflatieberekening. Kleuren zijn kalenderjaren, horizontale lijnen tussen de perioden. (juni-juli)

 

Probeer nu eens aan een inflatiecijfer te komen van 8,9% zonder de inflatie van vóór 1 juli 2022 mee te nemen. Simyo durfde die uitdaging niet aan. 

Voor de duidelijkheid, wat het "maandsgemiddelde” is,  wat volgens de berekening van Simyo de te beantwoorden vraag moest zijn, en ik neem aan dat dat maandgemiddelde moest zijn, is 0,48%. 

 

Voor de duidelijkheid, had er in het contract of voorwaarden gestaan "inflatiecorrectie zal het jaargemiddelde zijn” dan was er geen discussie. Maar Simyo stelt expliciet iets anders én dat inflatie buiten de periode 1 juli 2022 - 30 juni 2023 niet meetelt. Dat maakt 8,9% gewoon onmogelijk als correcte uitkomst. 

 

Het helpt Simyo ook niet dat het CBS zegt “De inflatie volgens de CPI is hetzelfde als de jaarmutatie” en als je de inflatie berekent via de huurmodule van het CBS kom je ook niet op 8,9%.

De ACM was ook verrast dat Simyo de berekening niet verder wilde toelichten. Als het allemaal volgens de regels was, moest dat toch eenvoudig aan te tonen zijn.

 

Nu is de discussie over het cijfer natuurlijk voor een volgende keer. Deze keer ging er genoeg fout in de procedure om te tariefwijziging als evident tegen de voorwaarden en contract te bestempelen. 

Maar misschien komt Simyo wel met het bericht dat 2023 nog een derde 1 oktober kent en kan alles toch nog op tijd zijn. (Ja derde, mij was in september al verteld dat 1 oktober dit jaar al verstreken was...)

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @wimj12,

Het inflatiepercentage volgens de CPI methode wordt vastgesteld door het CBS. Het CBS publiceert elke maand de maandinflatie. Bijvoorbeeld in juni was die 5,7%. Dat wil zeggen dat het prijsniveau in juni 2023 5,7% hoger lag dan in juni 2022. Simyo gebruikt niet het maandcijfer, maar het jaarcijfer. Het CBS publiceert dat maar 1 keer per kalenderjaar, Simyo heeft een andere periode nodig, dus moeten we dat berekenen. De gemeten inflatie over de periode juli 2022 t/m juni 2023 was 8,9%. We zijn aan dat cijfer gekomen door van die 12 maanden het gemiddelde te nemen volgens de CBS methode. Met het simpele gemiddelde kom je op 8,967%, als je het algoritme gebruikt van het CBS, wordt het 8,9%. 

Als je bij de CBS cijfers naar vorige jaren kijkt, dan kun je goed zien dat we precies doen wat het CBS ook doet voor de jaarinflatie van januari t/m december. Je kunt het gemiddelde van de 12 maanden van bijvoorbeeld 2022 nemen en dan naar het jaarinflatiecijfer in de tabel kijken en dan zie je hetzelfde getal.

Groetjes, 
Seren

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Jasperv88,

Ik heb je inmiddels uitgebreid inhoudelijk antwoord gegeven in dit topic. Jammer dat dit niet voldoende voor je is. Verdere vragen kun je met de klantenservice bespreken. Ik wil je ook vragen om on-topic te blijven, jouw reactie heeft niet echt iets te maken met dit topic. Bedankt!

Groetjes,
Seren

@Seren  wanneer gaat Simyo het Inflatiecorrectie 2023 topic weer openen? Het is bijna een week geleden en voor klanten die met redelijke bezwaartermijnen te maken hebben en het onderwerp meer willen bespreken is dit een lange tijd. Tot op heden heb ik geen nieuw topic geopend omdat ik er vanuit ga dat een wildgroei van topics niet gewenst of nittig is. Het verzameltopic was een goed idee. Jammer als dat dan gesloten blijft.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Jasperv88,

Zoals ik heb aangegeven in mijn eerdere reactie is er op dit moment een issue waarbij meerdere topics gesloten zijn en niet meer geopend kunnen worden door ons (moderators en administrators). Op dit moment is dit in onderzoek bij Gainsight. Helaas heb ik geen concreet antwoord wanneer dit topic weer is hersteld. Dit ligt dus op dit moment echt buiten onze macht. Klanten kunnen uiteraard nog altijd topics openen of contact opnemen met de klantenservice voor verdere vragen over de inflatiecorrectie. 

Groetjes,
Seren

Reputatie 5
Badge +3

@Seren Is het dan misschien een idee om een nieuw inflatie-topic te openen? 

Reputatie 7
Badge +7

Of het onderwerp helemaal te sluiten.

Het lijkt toch allemaal een beetje herhaling van zetten.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi allen, 

Even een kleine update van Gainsight. Zij geven het volgende aan:

'’I took a look into the current status of the engineering ticket and the team is still discussing and getting to the bottom of the issue. Unfortunately it seems to be larger issue and is taking sometime to troubleshoot.
Will update you once again after I get an update from the engineering team. Please let us know if you have any questions in the meanwhile.'’

Zodra ik meer informatie heb, zal ik dit met jullie delen in dit topic. 


Groetjes,
Seren

@Seren even een vraag van een afgeserveerde gebruiker, in dit topic zelfs de TS nu met een andere inlognaam.

Mijn abonnement is over gegaan naar Youfone en ik kan sindsdien niet meer inloggen op dit forum met mijn Doornekamp33 inlog, dus het verzoek om het Doornekamp33 account van dit forum te verwijderen/anonimiseren, als ik het niet meer mag gebruiken vind ik dit niet meer op het forum zichtbaar hoeft te zijn.

BVD.

 

PS, het omzetten naar dit account is ook niet wenselijk, dit nummer gaat ook over naar een ander, dus zal ik van dit account ook niet lang gebruik kunnen maken.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @PJD33,

Het kan inderdaad kloppen dat je geen toegang meer hebt tot je forum account omdat je bent overgestapt. Om lid te worden van deze community moet je klant zijn bij Simyo, om deze reden zijn alle accounts altijd verbonden met het telefoonnummer (van Simyo). Jouw account kan ik op jouw verzoek inderdaad verwijderen/anonimiseren. Ik wil je vragen om een e-mail te sturen naar webcare@simyo.nl met het e-mailadres + 06-nummer die gekoppeld staat aan het account @Doornekamp33. Uiteraard kun je in jouw e-mail het verzoek vermelden over het verwijderen/anonimiseren van jouw account. Ik zal er dan voor zorgen dat jouw account word verwijderd. 

Groetjes,
Seren

@Seren , Mail gestuurd, wat ik wel vreemd vind, ik kan niet meer mijn account in dus ook niet meer bij de facturen, de laatste kan ik dus niet inzien omdat die is gemaakt nadat mijn nummer weg is bij Simyo, maar het zij zo.

Trouwens, dit profiel mag je ook anonimiseren, ga niet meer verder op dit forum als ik als ex klant niet gewenst ben, dit nummer zit op een prepaid omdat ik het wil bewaren, heb dit nummer al meer dan 20 jaar.

He, das gek, op mobiel kan ik niet meer inloggen, op de PC waar ik ingelogd ben kan ik wel een post schrijven, bizar die Simyo systemen.

Maar in navolging op de mail, dit account wil ik zo spoedig mogelijk verwijderd en geanonimiseerd hebben, samen met dat andere account die ik op de mobiel had aangemaakt PJD33, dus niet alleen verwijderen of inactief maken maar ook de naam weg zodat er gast staat of iets in die trant.

Reageer