Vanochtend werd ik wakker en schrok ik enorm: gedurende de nacht is mijn simkaart geblokkeerd wegens hoog verbruik, in nog geen uur is voor bijna €200 aan data verbruikt!
Ik ben net sinds 3 dagen geremigreerd vanuit het buitenland, en gebruik nog de data van mijn buitenlandse abonnement. Ik heb expliciet niet mijn Simyo data gebruikt omdat de overstap naar KPN pas per 8 april geactiveerd zou worden. Ik heb op zaterdag 1 sms’je gehad van Simyo waarin stond dat ik aan het internetten was zonder databundel. Hierop heb ik nogmaals gecontroleerd of mijn telefoon wel ingesteld was mijn buitenlandse data te gebruiken (dit was het geval, maar ik zag dat ik nog wel aan had staan dat de telefoon mocht wisselen tussen de 2 simkaarten, ik nam aan dat er nu gewisseld was omdat de buitenlandse data aan de lage kant was?)

Omdat ik bijna door mijn buitenlandse data heen was heb ik zelfs nog een extra databundel gekocht om te zorgen dat ik genoeg had tot 8 april (waar mijn KPN abonnement geactiveerd zou worden).

Tot mijn grote schrik zie ik dat er om een of andere reden precies op 8 april 00:00 ineens enorm veel verbruik via mijn Simyo data is gaan lopen, terwijl ik nietsvermoedend lig te slapen. In mijn telefoon zie ik dat het gewoon apps zijn geweest die nog openstonden en in de achtergrond ververst worden.

Ik ben echt enorm overstuur, ik denk alles geregeld te hebben en wordt nu geconfronteerd met een rekening die ik absoluut niet meer kan betalen nadat ik net onverwachts een hele verhuizing vanuit het buitenland heb moeten bekostigen.
Ja, extreem dom van mij dat ik geen dataplafond heb ingesteld. Ik dacht dat ik alles goed had gedaan door mijn telefoon alleen de buitenlandse data te laten gebruiken, daar de databundel net vernieuwd te hebben, en geen streaming etc te gebruiken totdat mijn nieuwe abonnement bij KPN aan zou staan.
Hoe kan dit dan toch gebeuren, en waarom is het verbruik precies om middernacht gestart op de overstap datum? Hoe kan het dat 50 minuten “verbruik” (ik sliep en de telefoon werd dus niet eens actief gebruikt) zo ontzettend veel kosten met zich meebrengt? Wat een welkom in Nederland. Nogmaals, ik begrijp dat het mijn eigen domme schuld is dat ik geen data plafond heb ingesteld, maar ik had toch op zijn minst wel een melding verwacht voordat ik met deze rekening gepresenteerd zou worden, ik begrijp oprecht niet hoe een simkaart die overgestapt zou zijn + is ingesteld als niet te gebruiken + een telefoon die onaangeraakt op een nachtkastje ligt ineens voor al deze ellende kan zorgen.