Skip to main content

.

Beantwoord

Extreem hoge kosten op abonnement dat overgestapt had moeten zijn?

  • 8 april 2025
  • 1 reactie
  • 26 Bekeken

Vanochtend werd ik wakker en schrok ik enorm: gedurende de nacht is mijn simkaart geblokkeerd wegens hoog verbruik, in nog geen uur is voor bijna €200 aan data verbruikt! 
 

Ik ben net sinds 3 dagen geremigreerd vanuit het buitenland, en gebruik nog de data van mijn buitenlandse abonnement. Ik heb expliciet niet mijn Simyo data gebruikt omdat de overstap naar KPN pas per 8 april geactiveerd zou worden. Ik heb op zaterdag 1 sms’je gehad van Simyo waarin stond dat ik aan het internetten was zonder databundel. Hierop heb ik nogmaals gecontroleerd of mijn telefoon wel ingesteld was mijn buitenlandse data te gebruiken (dit was het geval, maar ik zag dat ik nog wel aan had staan dat de telefoon mocht wisselen tussen de 2 simkaarten, ik nam aan dat er nu gewisseld was omdat de buitenlandse data aan de lage kant was?)

 

Omdat ik bijna door mijn buitenlandse data heen was heb ik zelfs nog een extra databundel gekocht om te zorgen dat ik genoeg had tot 8 april (waar mijn KPN abonnement geactiveerd zou worden). 
 

Tot mijn grote schrik zie ik dat er om een of andere reden precies op 8 april 00:00 ineens enorm veel verbruik via mijn Simyo data is gaan lopen, terwijl ik nietsvermoedend lig te slapen. In mijn telefoon zie ik dat het gewoon apps zijn geweest die nog openstonden en in de achtergrond ververst worden. 


 

Ik ben echt enorm overstuur, ik denk alles geregeld te hebben en wordt nu geconfronteerd met een rekening die ik absoluut niet meer kan betalen nadat ik net onverwachts een hele verhuizing vanuit het buitenland heb moeten bekostigen. 

 

Ja, extreem dom van mij dat ik geen dataplafond heb ingesteld. Ik dacht dat ik alles goed had gedaan door mijn telefoon alleen de buitenlandse data te laten gebruiken, daar de databundel net vernieuwd te hebben, en geen streaming etc te gebruiken totdat mijn nieuwe abonnement bij KPN aan zou staan. 

 

Hoe kan dit dan toch gebeuren, en waarom is het verbruik precies om middernacht gestart op de overstap datum? Hoe kan het dat 50 minuten “verbruik” (ik sliep en de telefoon werd dus niet eens actief gebruikt) zo ontzettend veel kosten met zich meebrengt? Wat een welkom in Nederland. Nogmaals, ik begrijp dat het mijn eigen domme schuld is dat ik geen data plafond heb ingesteld, maar ik had toch op zijn minst wel een melding verwacht voordat ik met deze rekening gepresenteerd zou worden, ik begrijp oprecht niet hoe een simkaart die overgestapt zou zijn + is ingesteld als niet te gebruiken + een telefoon die onaangeraakt op een nachtkastje ligt ineens voor al deze ellende kan zorgen. 

Beste antwoord door Seren

Hoi ​@Anne1234567,

Bedankt voor je bericht. Allereerst mijn oprechte excuses voor het ongemak dat je hebt ervaren. Het spijt me te horen dat ondanks alle voorzorgsmaatregelen die je hebt genomen er toch hoge kosten buiten de bundel zijn gemaakt. Ik kan me voorstellen dat dit erg schrikken voor je is geweest.

Het klopt inderdaad dat wij altijd waarschuwingsberichten versturen wanneer je 80% en 100% van je databundel hebt verbruikt. Deze sms'jes komen rechtstreeks vanuit het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven we ook duidelijk aan wat het tarief is vanaf dat moment (€0,15 per MB) en adviseren we om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Het is in deze situatie logisch dat je deze sms'jes niet hebt gezien omdat je lag te slapen, maar het is belangrijk om te weten dat zolang de internetverbinding op je simkaart actief is er altijd kans is op dataverbruik, zelfs als je telefoon niet actief in gebruik is. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door automatische updates of apps die op de achtergrond blijven draaien zoals je zelf al aangaf.

Omdat ik deze situatie echt enorm vervelend voor je vind wil ik je vragen om mij een privébericht te sturen. Ik zal mijn best doen om je te helpen hier een gepaste oplossing voor te vinden.

Groetjes,
Seren

Bekijk originele reactie

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • 8 april 2025

Hoi ​@Anne1234567,

Bedankt voor je bericht. Allereerst mijn oprechte excuses voor het ongemak dat je hebt ervaren. Het spijt me te horen dat ondanks alle voorzorgsmaatregelen die je hebt genomen er toch hoge kosten buiten de bundel zijn gemaakt. Ik kan me voorstellen dat dit erg schrikken voor je is geweest.

Het klopt inderdaad dat wij altijd waarschuwingsberichten versturen wanneer je 80% en 100% van je databundel hebt verbruikt. Deze sms'jes komen rechtstreeks vanuit het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven we ook duidelijk aan wat het tarief is vanaf dat moment (€0,15 per MB) en adviseren we om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Het is in deze situatie logisch dat je deze sms'jes niet hebt gezien omdat je lag te slapen, maar het is belangrijk om te weten dat zolang de internetverbinding op je simkaart actief is er altijd kans is op dataverbruik, zelfs als je telefoon niet actief in gebruik is. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door automatische updates of apps die op de achtergrond blijven draaien zoals je zelf al aangaf.

Omdat ik deze situatie echt enorm vervelend voor je vind wil ik je vragen om mij een privébericht te sturen. Ik zal mijn best doen om je te helpen hier een gepaste oplossing voor te vinden.

Groetjes,
Seren


Reageer