Skip to main content

.

Beantwoord

Zonder iets te doen 60,- kosten voor 12MB door automatische satelliet verbinding boot?

Beste Symio,

Mijn dochter (13) is afgelopen maandag met haar school naar Engeland gegaan. Op de boot wordt blijkbaar automatisch verbinding gemaakt met de satelliet.
Zonder iets te weten. Ze krijgt pas een bericht dat ze uit voorzorg geblokkeerd is voor mobiel internet omdat er in korte tijd veel kosten gemaakt zijn.
Uit het internetverbruik is af te lezen dat binnen 8 minuten en 12MB verbruik er rond 60,- Euro kosten gemaakt zijn! Zone 4 satelliet. 
Huilend ontvingen wij bericht en schrokken hiervan. Maar blijkt dat ze er niets aan kan doen. Andere kinderen die niet bij Simyo zitten hebben dat niet.
Is er iets dat wij hier nog mee kunnen doen? Als gezin zitten we alle vier bij Simyo, maar dat is niet zo'n fijne verrassing.

Groetjes,
J.van den Eijnden

Beste antwoord door Seren

Hoi ​@jpvde,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat jouw dochter buiten bundel kosten heeft gemaakt en daardoor zo verdrietig is geweest.

Het maritieme netwerk (of ook wel satelliet netwerk) is het netwerk waarop je telefoon overschakelt wanneer je op zee bent. Dit kan zijn als je op een cruiseschip zit, of op een ferry. Je telefoon maakt dan geen verbinding met een reguliere zendmast op land, maar met een zendmast op de boot.

Schakelt jouw telefoon over op zo’n zendmast? Dan krijg je niet meer ‘Simyo’ of ‘KPN NL’ maar bijvoorbeeld ‘Telenor’ bovenin beeld. Wij sturen je dan een sms om te laten weten dat je op een satelliet netwerk zit en wat de kosten daarvan zijn. Ik zie dat je op 11 mei een sms hebt ontvangen hierover. Het maritieme netwerk valt onder zone 4, hier gelden dus andere tarieven voor. 

Het is belangrijk om te weten dat zolang de internetverbinding op de simkaart actief is, er altijd kans is op dataverbruik, zowel bewust als onbewust. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door updates of door apps die op de achtergrond actief blijven. 

Ik kijk graag wat ik voor jullie kan betekenen. Hiervoor kun je mij een privé bericht sturen met het 06-nummer en persoonlijke gegevens. 

​@JanD bedankt voor je hulp!

Groetjes,
Seren

Bekijk originele reactie

2 reacties

• 811 reacties
  • 3 april 2025

Beste ​@jpvde het is altijd verstandig vooraf te informeren wat bepaalde dingen, zoals internet op een boot gaan kosten en daar maatregelen op nemen.

Dat geldt voor iedere provider en dus niet alleen Simyo.

Zie onderstaande link, die je vooraf had kunnen raadplegen:

https://www.simyo.nl/blog/bellen-en-internetten-op-zee-met-het-maritieme-netwerk/

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • 1758 reacties
  • antwoord
  • 4 april 2025

Hoi ​@jpvde,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat jouw dochter buiten bundel kosten heeft gemaakt en daardoor zo verdrietig is geweest.

Het maritieme netwerk (of ook wel satelliet netwerk) is het netwerk waarop je telefoon overschakelt wanneer je op zee bent. Dit kan zijn als je op een cruiseschip zit, of op een ferry. Je telefoon maakt dan geen verbinding met een reguliere zendmast op land, maar met een zendmast op de boot.

Schakelt jouw telefoon over op zo’n zendmast? Dan krijg je niet meer ‘Simyo’ of ‘KPN NL’ maar bijvoorbeeld ‘Telenor’ bovenin beeld. Wij sturen je dan een sms om te laten weten dat je op een satelliet netwerk zit en wat de kosten daarvan zijn. Ik zie dat je op 11 mei een sms hebt ontvangen hierover. Het maritieme netwerk valt onder zone 4, hier gelden dus andere tarieven voor. 

Het is belangrijk om te weten dat zolang de internetverbinding op de simkaart actief is, er altijd kans is op dataverbruik, zowel bewust als onbewust. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door updates of door apps die op de achtergrond actief blijven. 

Ik kijk graag wat ik voor jullie kan betekenen. Hiervoor kun je mij een privé bericht sturen met het 06-nummer en persoonlijke gegevens. 

​@JanD bedankt voor je hulp!

Groetjes,
Seren

Reageer