De laatste paar maanden komen er steeds meer vragen binnen over onbekende bellers vanuit het buitenland. Het zijn vaak nummers uit verre landen waar jij geen bekende of familieleden hebt wonen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld: Tsjaad, Togo of Madagaskar. Op het moment dat je zo'n belletje krijgt, wint de nieuwsgierigheid het vaak en neem je op of bel je terug.
Deze vorm van fraude is niet nieuw, maar de laatste tijd wel opvallend populair. Hoe gaat dit nu precies in zijn werk gaat? Je wordt gebeld door een onbekend buitenlands nummer. Nog voordat je kunt opnemen, of direct nadat je hebt opgenomen, wordt er opgehangen. Jij ziet vervolgens een gemiste oproep in je scherm staan. De mensen achter deze diensten hopen vervolgens dat je ze terugbelt. Op het moment dat jij dit doet, gaat de teller lopen en kun je voor hoge kosten komen te staan. Dit is precies waar de 'fraudeur' op hoopt.
Ons advies in dit geval is dan ook: Bel niet terug!
Daarnaast hebben we nog wat tips voor je:
- Blijf opletten en neem niet zomaar op als je gebeld wordt door een buitenlands nummer. Heb je familieleden of vrienden die in het buitenland zitten? Dan bellen zij vaak met hun eigen telefoon en zie je dus geen buitenlands nummer in beeld.
- Veel smartphones (en ook oudere telefoons) hebben een functie waarmee je zelf kunt bepalen welke oproepen je wel en niet zou willen ontvangen. Sommige telefoons geven zelfs de mogelijkheid om oproepen van onbekende nummers of buitenlandse nummers te blokkeren.
- In veel toestellen bestaat een zogeheten 'zwarte lijst' of 'black list'. Hier kun je zelf nummers aan toevoegen zodat deze specifieke nummers je niet meer kunnen benaderen. Er zijn ook verschillende apps waarmee je dit kunt doen.
- Misschien nog wel het belangrijkste: geef nooit zomaar persoonlijke gegevens door. Denk hierbij aan je bankgegevens, pincode, wachtwoorden of bepaalde klantgegevens.
Hebben jullie nog meer tips, deel ze gerust in dit topic! Zo kunnen we samen voorkomen dat Simyo bellers voor extra kosten komen te staan :)
Bronnen:
http://nos.nl/op3/artikel/2088972-deze-is-voor-iedereen-die-ooit-is-gebeld-door-22-81-550-33-265.html
http://kassa.vara.nl/media/355728
Vroeg me eerst af kan dit niet geblokeerd worden via de provider, toen dacht ik van ja en dan? Dan kan je iemand die in het buitenland woont maar. Die kan jou niet bereiken.
Ik vraag me echt af wat hier aan gedaan kan worden, ben laatst weer gebeld door zo een nummer.
Wat ik me afvraag hoe komt zo iemand in godsnaam aan mijn nummer dan.
Mvg,
Simnlru
Ik kan me herinneren dat we daar in dit topic een beetje over hebben gebrainstormd. Helaas kunnen we daar geen sluitend antwoord op geven 😞. Natuurlijk houden wij ons zeer aanbevolen als je de reden hebt weten te achterhalen!
Groetjes, Tiury
Lees het verhaal over het wangiri verschijnsel.
Wangiri speelt een belangrijke rol, vind je ook in de link van Angela.
Ik wist niet dat dat zo heette. Goede link zeg. Wat ook een belangrijk detail is wat je kan vinden in jouw gegeven link: 'Ook kan het zijn dat de wangiri fraudeurs piepjes nabootsen zodat je denkt dat je opgehangen hebt. In werkelijkheid hang je nog een lange tijd aan de lijn met een ver buitenland.'
Goed om dit te weten!! Maar ja, vooral niet terugbellen dus.
Groetjes,
Caspar
Welkom op het Simyo Forum.
Goed dat je zo handelt! Het is heel erg slim dat je niet opneemt of terugbelt.
Je kunt vaak nog ook privénummers blokkeren in je telefoon. Het lastige is dan wel dat alle privénummers geblokkeerd worden en dat je dus nooit meer gebeld kan worden, tenzij je deze blokkade uit je telefoon verwijdert. Ik raad je aan om de sms'jes ook te verwijderen. Better safe than sorry!
Groetjes,
Angela
Daar kan je de nummer blokkeren als spam en word het gedeeld met anderen die ook CM securitie gebruiken
Bedankt voor je waardevolle toevoeging 😃 Dit is een goede en bruikbare tips voor alle forumleden. Fijn dat je dit dus met ons hebt gedeeld.
Groetjes,
Angela
Leuk je weer terug te zien op 't forum.
CM security kan je downloaden in de app/play store. Het is dus een beveiliging app die je kan beschermen tegen de buitenlandse nummers die jou proberen te bellen. Klik hier voor meer informatie over de app zelf!
Verder kunnen wij weinig met het nummer zelf. We raden je daarom aan, zoals Angela bovenaan het topic al zei, niet terug te bellen naar 'rare' nummers. Dan kunnen er ook geen kosten in rekening worden gebracht.
Heb je hier nog vragen over?
Groetjes,
Caspar
Ik snap je bezorgdheid, maar als je reageert op een e-mail (zonder belangrijke gegevens te verstrekken) kan er vrij weinig misgaan. Ik zou het echter op een andere manier aanpakken als ik jou was.
Je kan het beste even het nummer van AEGON opzoeken en hiernaar toe bellen. Dan kan je verwijzen naar de e-mail (er staat meestal wel een referentienummer in de e-mail die je hiervoor kan gebruiken). Als AEGON jou een e-mail heeft gestuurd, zullen wij weten waarom, en hoe het verder zit.
Het nummer van de AEGON klantenservice is overigens 088 344 12 34. Klik hier voor de contactpagina van AEGON.
Kom je zo verder?
Groetjes,
Caspar
Waarom kan ik niet gewoon inloggen bij Simyo, een vinkje zetten bij Afrika en nooit meer gebeld worden vanuit Afrika.. (als voorbeeld) Dit moet technisch toch te maken zijn? Een heel werelddeel is makkelijker dan landen apart blokkeren.
Dus: Afrika, Asia, Amerika, Zuid-America, Australie, New Zeeland.. en Friesland :)
Nee serieus.. dit lijkt me toch niet zo moeilijk te realiseren.
Â
Hoi NL-Proxy,Â
Welkom op ons forum!Â
Ik zou ook graag willen dat het mogelijk was om met één druk op de knop oproepen uit Azië, Afrika, Limburg, Roelofarendsveen en de flat aan de overkant te kunnen weigeren. Maar helaas is dat niet het geval. Het is ook allemaal niet zo makkelijk als mensen denken!Â
Hoe vaak word jij wel niet gebeld vanuit dit soort landen dan? En geeft je toestel geen melding dat het om een gesprek vanuit een ver land gaat? Ik zie dat namelijk wel op m'n scherm en weet dan gewoon dat ik niet moet opnemen. Maar dit komt mij dan ook hooguit eens per jaar voor, waardoor het niet echt storend isÂ
Groetjes,
Bas
Als oud-KPN’er (technisch onderhoud 5ESS) konden wij het makkelijk realiseren maar het zat dan ook in de 5ESS software (een Unix systeem).
Op het laatst, want de 5ESS is nu uitgefaseerd, gaven wij de mensen zelf de mogelijk om blokkades in te zetten via *#ect..
Ik denk dat je als provider een beetje ‘boven de rest van het aanbod’ moet uitsteken wil je succesvol zijn en blijven. Neem XS4ALL als voorbeeld.
Â
Â
Hoi NL-Proxy,Â
Bedankt voor je reactie.Â
Ik geloof best dat je hier veel verstand van hebt hoor! En het is ook heus geen slecht idee. Maar ik weet 100% zeker dat wij niet meer werken met 5ESS (wellicht bij KPN nog steeds, maar niet bij Simyo in ieder geval). Onze netwerkspecialisten (van KPN) kunnen tegenwoordig niet eens meer zelf een blokkade in een achterliggend systeem verwijderen. Tijden zijn veranderd!Â
Kun je niet een balletje opgooien bij een oud-collega van KPN? Denk dat je daar meer kans van slagen hebt dan bij onze klantenserviceÂ
Groetjes,Â
Bas
Haha nee daar kan ik geen balletje meer opgooien, ben er weg sinds 2002.
De beruchte reorganisatie waarbij ruim 7000 mensen buiten werden gezet.
Heel de afdeling kon vertrekken. :)
De 5ESS is daarna stapsgewijs uitgefaseerd nu werkt alles via internet heb ik begrepen.
De geluidskwaliteit is wel achteruit gegaan vind ik en ook kan het noodnummer 112 niet meer worden gebeld als de stroom uitvalt. Kon vroeger nog wel omdat we met back-up batterijen werkten.
Over vaste telefoon hebben we het dan...
Trouwens als nu de stroom uitvalt dan zal de zendmast ook niet meer werken, ik zie er geen back-up bij staan.
Ah, de beruchte reorganisatie, oef :(Â
Â
Hmm, ik weet eigenlijk niet precies wat er gebeurt als de stroom uitvalt. Daar zal wel een oplossing voor zijn, lijkt me?
Â
Groetjes,
Jihane
In mijn wijk is ooit de stroom uitgevallen en daarna was er ook geen mobiel verkeer meer mogelijk.
(wat een rust :))
Dus ik denk niet dat er een back-up batterij aanwezig is.
Â
Â
Hoi NL-Proxy,Â
Volgens mij heb je nog steeds meer verstand van zendmasten dan wij hoor!Â
Ik wist niet eens dat er accu's bij zendmasten geplaatst werden voor als de stroom uitviel. Nou gebeurt dat hier sowieso niet echt vaak, anders staat het de dag erop in de krant! Was wel anders toen ik op de Antillen woonde…Â
Is er nog iets waar ik je wél mee kan helpen?Â
Groetjes,Â
Bas
Vandaag gebeld door +31547896543. Heb helaas terug gebeld. Het nummer was niet in gebruik. Achter af natuurlijk niet erg slim. Berouw komt na de zonde. Hoe kan ik controleren of er kosten zijn gemaakt vraag ik me af. Waarschijnlijk zie ik dit pas dagen later. Ik hou het in de gaten.
HoiÂ
Â
Op basis van deze site gaat het om de zogenaamde Microsoft Helpdesk oplichting. Lees er hier meer over. Of je kosten hebt gemaakt door terug te bellen kun je jezelf richten tot je MijnSimyo pagina. Over enkele uren zal je verbruik zijn bijgewerkt (mits je uiteraard verbruikt hebt)Â en kun je tevens zien of je kosten hebt gemaakt. Maar omdat de oplichters vaak gebruik maken van spoofing denk ik dat je wel safe zit omdat je een niet bestaand nummer hebt gebeld. Maar pin me er niet voor de volle 100% aan vast.Â
HoiÂ
Â
Op basis van deze site gaat het om de zogenaamde Microsoft Helpdesk oplichting. Lees er hier meer over. Of je kosten hebt gemaakt door terug te bellen kun je jezelf richten tot je MijnSimyo pagina. Over enkele uren zal je verbruik zijn bijgewerkt (mits je uiteraard verbruikt hebt)Â en kun je tevens zien of je kosten hebt gemaakt. Maar omdat de oplichters vaak gebruik maken van spoofing denk ik dat je wel safe zit omdat je een niet bestaand nummer hebt gebeld. Maar pin me er niet voor de volle 100% aan vast.Â
Bedankt voor je snelle reactie Ray. Ik ben je zeer erkentelijk.
Hoi Jofima,
Â
Goed dat je even contact hebt opgenomen, ik kan me voorstellen dat je wat zekerheid wilde. Ik kan je bij deze ook mede delen dat je gelukkig geen extra kosten hebt gemaakt, wel super balen dat dit jou overkomen is. Vergeet je niet voor de zekerheid het nummer te blokkeren?Â
Â
Thanks Ray voor het snelle en uitgebreide antwoord!
Â
Groetjes,
Daisy
Hoi Jofima,
Â
Goed dat je even contact hebt opgenomen, ik kan me voorstellen dat je wat zekerheid wilde. Ik kan je bij deze ook mede delen dat je gelukkig geen extra kosten hebt gemaakt, wel super balen dat dit jou overkomen is. Vergeet je niet voor de zekerheid het nummer te blokkeren?Â
Â
Thanks Ray voor het snelle en uitgebreide antwoord!
Â
Groetjes,
Daisy
Heb ik meteen gedaan. Ik was even afgeleid maar gebeurd geen tweede keer meer. Bedankt voor je snelle reactie en je aandacht. Je inzicht zorg voor gerustheid. Ook daarvoor bedankt.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.