Van iPhones tot Surfaces
We leven in een tijdperk waarin het repareren van dure apparatuur helaas meer zo vanzelfsprekend is. Bedrijven claimen allemaal het beste beentje voor te zetten voor het milieu, maar dat is niet te merken als je kijkt hoe moeilijk de hardware te repareren of zelfs maar te openen is.
De tijd dat je de accu van je smartphone zelf makkelijk kan verwisselen, je touchscreen kan vervangen of extra geheugen in je laptop plaatst is voorbij. Steeds meer hardware laat zich niet makkelijk meer repareren. Dat lijkt haaks te staan op alle claims die worden gemaakt steeds beter te letten op het milieu en alles makkelijker te willen maken voor de consument.
Aan de andere kant strijden bedrijven tegen "het recht om te repareren". Dit recht moet consumenten en 3rd-party reparateurs de mogelijkheid geven makkelijk en snel hardware te repareren. Gelukkig lijkt het erop dat fabrikanten deze strijd verliezen, tenminste, in Europa. Enkele maanden geleden had het Europese parlement een wet aangenomen die gebruikers "het recht om hardware te kunnen repareren" geeft.
En dat is hard nodig want als we kijken naar reparatiesite iFixit, zien we dat het bedrijf jaar in jaar uit met lage cijfers strooit. Vandaag bekijken wij verschillende voorbeelden van fabrikanten die slecht tot zeer slecht uit de bus komen en dus een 2 of lager krijgen.
Wij willen graag weten of jullie ook of juist niet slechte ervaringen hebben met reparaties van jullie smartphone of andere apparatuur. De voorbeelden hieronder van reparatiesite iFixit betreft Apple- en Microsoftproducten. We zijn dus ook benieuwd naar ervaringen met andere merken, top of flop.
Hieronder een voorbeeld, de rest in de onderstaande link.
Apple iPad
Bijna alle iPads die iFixit onder handen heeft genomen kwamen slecht uit de test. Of het nou om de iPad 2, 3, 4 of 5 gaat, allemaal krijgen ze van het bedrijf een miezerige 2. Dat geldt ook voor de iPad Air 1 en 2, iPad Mini 1, 2 en 3 en de iPad pro 9.7 inch. In bijna alle gevallen liepen de testers tegen dezelfde problemen aan:
•Scherm en digitizer zijn aan elkaar gelamineerd
•(Zeer) grote hoeveelheden lijm gebruikt om onderdelen aan elkaar te plakken ipv te schroeven
•Connectoren die rechtstreeks aan de moederborden zijn gesoldeerd
•Grote kans dat onderdelen breken bij het openen van apparaat vanwege eerder genoemde problemen
•In sommige specifieke gevallen zijn er ook nog schroeven verborgen om het openen nog moeilijker te maken
In sommige gevallen is de accu vastgeplakt aan de binnenkant van het apparaat en is er geen tab aanwezig om deze makkelijk los te maken.
Lees hier het volledige artikel.
Bron webwereld.nl
Bladzijde 1 / 1
Ah, dat is een goed topic franswon! Ik ben benieuwd naar de reacties hierop. :)
Groetjes,
Els
Groetjes,
Els
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.