9 procent daling mondiale smartphonevolume in vierde kwartaal
Het aantal mondiaal verscheepte smartphones is afgelopen vierde kwartaal met 9 procent gedaald naar 400 miljoen. Dit was volgens marktonderzoeker Strategy Analytics de sterkste daling ooit. Voor heel 2017 was er sprake van een lichte groei met 1 procent naar 1,5 miljard stuks.In het vierde kwartaal van 2016 werden er nog 438,7 miljoen smartphones verscheept. De grote daling een jaar later is volgens SA vooral te wijten aan een krimp op de belangrijke Chinese markt. Langere vervangingscycli, dalende operatorsubsidies en weinig vernieuwende modellen leidden tot een daling jaar-op-jaar van 16 procent.
Apple nipt op eerste plek
Apple kwam uit op een eerste plek met 19 procent marktaandeel, ondanks een daling in volume van 1 procent naar 77,3 miljoen verscheepte smartphones. De gemiddelde verkoopprijs van een iPhone kwam uit op 800 dollar. SA verwacht dat een daling van die prijs nodig is om het volume weer omhoog te krijgen. De afgelopen acht kwartalen was er vijf kwartalen sprake van een lichte daling jaar-op-jaar.Samsung ruimt veld
Samsung moest het veld ruimen en kwam op een tweede positie. Voor Samsung bedroeg de volumedaling jaar-op-jaar 4 procent naar 74,4 miljoen smartphones, waarmee het ook op een kleine 19 procent marktaandeel uitkomt. Over heel 2017 heeft het concern echter 317,5 miljoen smartphones verscheept, waarmee het op jaarbasis het grootste merk blijft.Huawei behoudt een derde positie met 10 procent marktaandeel. De aanbieder doet het goed in Azië en Europa, maar heeft moeite om positie te verwerven op de Amerikaanse markt. Zonder verbetering van deze positie zal de strategie om de nummer 1 of 2 op de smartphone-markt te worden, niet werken.
Het eveneens Chinese Xiaomi verdubbelde zijn volume bijna in vergelijking met het vierde kwartaal van 2016 en kwam uit op een vijfde plek met 27,8 miljoen smartphones. Daarmee nadert het Oppo, dat net zoals Samsung onder toenemende druk staat van met name Chinese concurrenten.
bron: telecompaper.nl