.

Beantwoord

Extreem hoge kosten buiten bundel van mijn minderjarige zoon?

  • 28 April 2024
  • 1 reactie
  • 47 Bekeken

Ik heb twee abonnementen bij Simyo, die worden gebruikt door mijn kinderen. Onlangs kregen we een grote schrik, want de nummer van mijn zoon was geblokkeerd en er bleek kosten van 237 euro zijn gemaakt buiten het bundel. Hij had de waarschuwings sms'jes genegeerd en had totaal geen idee dat hij zulke kosten aan het maken was op het internet. Dit lijkt totaal niet in verhouding te staan met wat we per maand betalen voor 4 gb. Hij is nu dus ruim 2 gb overheen gegaan. Hadden we dit eerder geweten, hadden we graag het abonnement verhoogd naar een hogere datalimiet. Er is ook geen mogelijkheid bij Simyo app om het te blokkeren als het limiet van de bundel is bereikt. Dit is best onhandig als het gebruiker een kind is. Dus mijn vraag is: is hier nog iets te doen mbt. deze hoge kosten? 

icon

Beste antwoord door Seren 29 April 2024, 15:23

Bekijk originele reactie

1 reactie

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Pirjo,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat die rekening enorm schrikken is geweest. 

De kosten voor buitenbundelgebruik kunnen inderdaad hoog oplopen. Bij Simyo hebben we momenteel geen dataplafond, waardoor het de verantwoordelijkheid van de klant is om mobiele gegevens uit te schakelen zodra de bundel is verbruikt. Om deze reden is het ook niet mogelijk om bij ons een abonnement af te sluiten als je minderjarig bent. Het instellen van een dergelijke datalimiet is bij ons niet mogelijk. Voor Android-gebruikers is het wel mogelijk om extra waarschuwingen in te stellen voor buitenbundelgebruik. Daarnaast kan deze blog met tips en informatie handig zijn om hoge kosten in te toekomst te voorkomen.

Simyo stuurt wel altijd twee waarschuwings-sms'jes bij 80% en 100% van de bundel. De app loopt niet altijd gelijk met je daadwerkelijke verbruik, maar de sms’jes die wij versturen komen rechtstreeks van het netwerk en zijn leidend. Het is verstandig om de mobiele 4G direct uit te schakelen zodra je het sms'je van 100% ontvangt, om hoge kosten te voorkomen. Wellicht kun je dit bespreken met jouw kinderen zodat ze hier de volgende keer op de hoogte zijn. 

Het is belangrijk om te weten dat zolang de internetverbinding op de simkaart actief is, er altijd kans is op dataverbruik, zowel bewust als onbewust. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door updates of door apps die op de achtergrond actief blijven. 

Ik zou wel graag nog even met je meekijken naar de aansluiting. Zou jij mij een privé bericht willen sturen? Dan kan ik je daar om wat persoonlijke gegevens vragen

Groetjes,
Seren

Reageer