Skip to main content
Is de chip in simkaarten van Simyo ook gemaakt door Gemalto? 



Lees het volledige verhaal hier.
Hoi Scotsman,



Ik begrijp dat je je zorgen maakt over de veiligheid van je gegevens op je simkaart.



KPN, en dus ook Simyo, maakt gebruik van verschillende typen simkaarten waaronder simkaarten van Gemalto, het bedrijf waarover in het artikel wordt gesproken.

Er wordt op dit moment door KPN onderzocht wat eventuele impact kan zijn naar aanleiding van de berichtgeving.





Je bent toch niet bang dat ze jou afluisteren, Scotsman?
Als ik de recente berichten lees dan ga ik er van uit dat het NSA/GCHQ koppel de communicaties van iedereen die een simkaart van Gemalto in zijn mobiel heeft zitten aan een eerste "screening" heeft onderworpen. De technische know-how en de gigantische middelen (= ons belastinggeld!) die deze organisaties ter beschikking staan maken dit zonder meer mogelijk. Als deze eerste screening verdachte - en dus voor NSA/GCHQ interessante - aanknopingspunten oplevert (bijvoorbeeld het gebruik van woorden of uitdrukkingen die in de verste verte iets met terrorisme te maken zouden kunnen hebben) zullen vanaf dat moment de communicaties langduriger gemonitord worden.



Ik ben niet tegen het inzetten van moderne technologische middelen om zaken zoals misdaad en terrorisme te bestrijden, maar dit moet wel met wettelijk toegestane middelen gebeuren. Verder is ons altijd voorgehouden dat mobiele communicatie via GSM/UMTS een behoorlijke mate van vertrouwelijkheid biedt, en mede om die reden ben ik niet bang om via mijn mobiel mijn bankzaken e.d. te regelen (en zelfs mijn bundels te wijzigen met de Simyo app hetgeen een uitermate vertrouwelijke aangelegenheid is waar niemand iets mee te maken heeft! 🆒). Dat vertrouwen in de veiligheid van mobiele communicatie heeft nu wel een gigantische deuk opgelopen.



Ik denk dat ik eens ga kijken hoeveel een koppel postduiven vandaag de dag kost. Ze moeten wel in Nederland opgegroeid zijn want alleen dan komen mijn geheime berichten heelhuids vanuit Schotland in NL aan!

Reageer