Skip to main content
Beantwoord

Sim-kaart overzetten naar smartphone

• December 17, 2025
  • 8 reacties
  • 58 Bekeken

Ik heb een oude nokia waarmee ik alleen kan bellen en smsen. Dat bevalt me goed. Nu is het alleen zo dat ik komend jaar voor vrijwilligerswerk ongeveer 2 weken een smartphone nodig heb. Om deel te kunnen nemen aan een whatsapp-groep. Nu ben ik van plan om een tweedehandse te kopen en daar voor die weken mijn simkaart van mijn nokia in te plaatsen. Nu is mijn vraag; is dat mogelijk?

Beste antwoord door Sedat

Hoi ​@Anneliek,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hier vragen over hebt!

Je kunt je simkaart in de smartphone gebruiken zoals ​@JanD ook aangeeft, je dient dan inderdaad alleen te controleren of het formaat van de simkaart past.

Mocht de simkaart niet passen, laat het me dan gerust weten, dan kijken we samen naar een oplossing.

Je kunt de bundels eenvoudig wijzigen via Mijn Simyo door deze stappen te volgen:

1. Log in op Mijn Simyo
2. Ga naar de Verbruikpagina
3. Klik op het tabblad Verbruik
4. Scroll naar beneden tot je 'Pas je bundels aan' ziet.

Daar kun je de gewenste bundels kiezen en de wijziging bevestigen. De wijziging gaat dan in op de eerste dag van de volgende maand, behalve als je voor het eerst een internet- of sms-bundel toevoegt, dan gaat deze direct in. In jouw geval gaat dit per direct in, omdat je geen internetbundel hebt.

Mocht je nog vragen hebben laat het me dan gerust weten. Ik help je dan graag verder!

En ​@JanD, bedankt voor de uitleg!

Groetjes,
Sedat

8 reacties

JanD
  • December 17, 2025

Beste ​@Anneliek dat kan gewoon, de maat van de simkaart kan misschien iets anders zijn, maar dat kun je aanpassen, dus kleiner maken, moet de sim groter gemaakt worden, heb je daar als het goed is de verloopjes nog voor, anders heeft een lokale telefoonwinkel die wel.

Zie voorbeeld:

• auteur
  • Beginner
  • December 18, 2025

Hoi JanD, dank voor je reactie. Dat is fijn! Weet jij ook of ik dan mijn abonnement moet aanpassen voor die weken? Ik denk van wel, omdat er dan dus internet bijkomt voor Whatsapp…...

JanD
  • December 18, 2025

Beste ​@Anneliek als je internet in NL nu uit hebt staan, dit in in MijnSimyo aanzetten en een bundel kiezen, maar die gaat pas per de 1e van de komende maand in.

Als je nu al data nodig hebt internet activeren zoals beschreven en een databundel kopen en daarna pas internet gebruiken.

Gebruik je voortijdig internet zonder gekochte bundel betaal je de hoofdprijs van €0,15 per MB en dat moet je niet willen.

• auteur
  • Beginner
  • December 18, 2025

Dankjewel, duidelijk!

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • December 18, 2025

Nu ben ik van plan om een tweedehandse te kopen en daar voor die weken mijn simkaart van mijn nokia in te plaatsen. Nu is mijn vraag; is dat mogelijk?

Dat is mogelijk maar niet per se nodig als je WhatsApp alleen nodig hebt op plaatsen waar je Wifi hebt.

En misschien heeft iemand nog wel een oude iPhone of Android telefoon in een la liggen, hoef je niet eens iets te kopen.

Je kunt ook een tweede simkaart (abo of prepaid) aanvragen, dan hoef je niet met die eerste te prutsen. 

Friesian
  • Forum Expert
  • December 18, 2025

Ik heb een oude nokia waarmee ik alleen kan bellen en smsen. Dat bevalt me goed. Nu is het alleen zo dat ik komend jaar voor vrijwilligerswerk ongeveer 2 weken een smartphone nodig heb. Om deel te kunnen nemen aan een whatsapp-groep. Nu ben ik van plan om een tweedehandse te kopen en daar voor die weken mijn simkaart van mijn nokia in te plaatsen. Nu is mijn vraag; is dat mogelijk?

Dit valt zo niet te zeggen ​@Anneliek .

Wanneer je ook beschikt over een oude(re) simkaart dan kan de simkaart botsen met een smartphone met een nieuwe(re) software. Verder raadt ik je aan om even te vermelden behalve merk ook het type van zowel de basic telefoon en de smartphone te vermelden. Ook bij de contacten is het raadzaam om een onderscheid te maken, dus ook wanneer je een extra simkaart /prepaid/abonnement kiest. Dus let daar ook goed op dat je geen contacten kwijtraakt.

En als extra informatie, houdt er rekening mee dat een smartphone continu/regelmatig een verbinding maakt, anders dan een basic telefoon. (updates, synchroniseren dus ook iets qua instellingen om op te letten.

Veel van de huidige telefoons beschikken over een nano simtray/simslot. - kleinste mal simkaart.

Nano, micro, standaard. Ik zou zeker de huidige simkaart niet knippen, een vervangende simkaart via jouw Mijn Simyo  (kosten €5,-) kan - is - dan beter zijn., denk daarbij ook aan een back-up van contacten. 

https://www.simyo.nl/klantenservice/simkaart

Bij de keuze voor een 2e handse (Android) telefoon zou ik de telefoon wel (laten) resetten naar fabrieksinstellingen. 

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • December 18, 2025

Ik weet niet wat voor soort vrijwilligers werk je gaat doen maar ik heb er voor gekozen om voor vrijwilligerswerk een aparte telefoon en nummer voor te nemen. Kost wat geld, maar zo kan ik tijdens een vakantie die telefoon thuislaten. Scheelt veel whatsappjes lezen tijdens je vakantie.

Sedat
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • antwoord
  • December 18, 2025

Hoi ​@Anneliek,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hier vragen over hebt!

Je kunt je simkaart in de smartphone gebruiken zoals ​@JanD ook aangeeft, je dient dan inderdaad alleen te controleren of het formaat van de simkaart past.

Mocht de simkaart niet passen, laat het me dan gerust weten, dan kijken we samen naar een oplossing.

Je kunt de bundels eenvoudig wijzigen via Mijn Simyo door deze stappen te volgen:

1. Log in op Mijn Simyo
2. Ga naar de Verbruikpagina
3. Klik op het tabblad Verbruik
4. Scroll naar beneden tot je 'Pas je bundels aan' ziet.

Daar kun je de gewenste bundels kiezen en de wijziging bevestigen. De wijziging gaat dan in op de eerste dag van de volgende maand, behalve als je voor het eerst een internet- of sms-bundel toevoegt, dan gaat deze direct in. In jouw geval gaat dit per direct in, omdat je geen internetbundel hebt.

Mocht je nog vragen hebben laat het me dan gerust weten. Ik help je dan graag verder!

En ​@JanD, bedankt voor de uitleg!

Groetjes,
Sedat