Skip to main content
Beantwoord

Pincode

• March 10, 2026
  • 4 reacties
  • 41 Bekeken

Ik heb de simkaart in mijn alarm (Denver-HSA120) gedaan. Ik krijg geen verbinding. Er staat: "zorg er voor dat de simkaart geen pincode nodig heeft". Moet ik de pincode uitzetten en hoe doe ik dat? 

Ik lees ook dat alleen een 2G-kaart werkt. Is mijn Simyo-kaart 2G?

En ik zou de simlock in een telefoon moeten verwijderen. Klopt dat?

Beste antwoord door JanD

Beste ​@Riwo je hebt dus niets aan dit alarmsysteem, daar deze alleen 2G ondersteunt en die ondersteuning stopt eind volgend jaar, december 2027.

Verder mag een 06-nummer niet in het alarm gebruikt worden wegens een tekort aan mobiele nummers.

Voor dit soort toepassingen mag uitsluitend een datasim met een 097-nummer gebruikt worden.

Dit levert Simyo niet, KPN wel.

Simyo kan de sim buitenwerking stellen als je de 06-sim laat zitten, daar zij anders hoge boetes aan de ACM moeten betalen als zij dit (oogluikend) toestaan.

Met andere woorden probeer een ander alarmsysteem te regelen dat datstim 097 met 4G/5G ondersteunt.

De pincode van een geschikte sim kun je uitschakelen door de sim even in een mobiel te doen.. Zie hieronder de uitleg van de ACM:

https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers/nummers-en-codes-voor-telecomaanbieders/06-en-0970-nummers-voor-spraak-en-data

4 reacties

Friesian
  • Forum Expert
  • March 11, 2026

Beste ​@Riwo   

De simkaart met 06 is in feite alleen bedoeld voor gebruik in een mobiele telefoon en niet in geautomatiseerde toepassingen.

Het uitschakelen van de vraag om de pincode zou ik je sowieso ten strengste afraden.. 

De simkaart werkt ook op 2G daar waar andere netwerken niet werken en voor noodoproepen,.

1-12-2027 gaat er wat veranderen voor consumenten wat 2G (GSM) betreft. 

JanD
  • Forum Expert
  • antwoord
  • March 11, 2026

Beste ​@Riwo je hebt dus niets aan dit alarmsysteem, daar deze alleen 2G ondersteunt en die ondersteuning stopt eind volgend jaar, december 2027.

Verder mag een 06-nummer niet in het alarm gebruikt worden wegens een tekort aan mobiele nummers.

Voor dit soort toepassingen mag uitsluitend een datasim met een 097-nummer gebruikt worden.

Dit levert Simyo niet, KPN wel.

Simyo kan de sim buitenwerking stellen als je de 06-sim laat zitten, daar zij anders hoge boetes aan de ACM moeten betalen als zij dit (oogluikend) toestaan.

Met andere woorden probeer een ander alarmsysteem te regelen dat datstim 097 met 4G/5G ondersteunt.

De pincode van een geschikte sim kun je uitschakelen door de sim even in een mobiel te doen.. Zie hieronder de uitleg van de ACM:

https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers/nummers-en-codes-voor-telecomaanbieders/06-en-0970-nummers-voor-spraak-en-data

Sedat
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • March 11, 2026

Hoi ​@Riwo,

Bedankt voor je bericht. Ik begrijp dat je hierover meer duidelijkheid wilt.

Zo te zien heb je al het juiste antwoord van ​@Friesian en ​@JanD gekregen. Bedankt voor de duidelijke uitleg! Zoals zij aangeven, is een 06‑simkaart bedoeld voor gebruik in een mobiele telefoon en niet voor alarmsystemen. Voor dit soort apparaten is een datasim met een 097‑nummer nodig; deze is hier niet beschikbaar.

Daarnaast is het goed om te weten dat sommige oudere apparaten alleen via 2G werken, en dat de ondersteuning hiervoor in de toekomst verandert.

Hopelijk helpt deze informatie je verder. Als je nog vragen hebt, kun je ze hier gerust stellen, dan denk ik graag met je mee.

Groetjes,
Sedat

• auteur
  • Beginner
  • March 11, 2026

Dank voor de snelle antwoorden. In het verleden werkte alles prima, maar sinds kort niet meer. De aanschaf van een andere simkaart is dus blijkbaar niet de oplossing. Ik ga op zoek naar iets anders.

Nogmaals dank.