.

Melding Ongeldige simkaart / Fout met simkaart - i.c.m. iPhone 8 Plus. Wat nu?

  • 9 April 2018
  • 27 reacties
  • 10744 Bekeken

Reputatie 7
Beste,

Sinds een paar weken ontvang ik met mijn iPhone 8 Plus meerdere malen per week, soms zelfs 2 (of 3) keer per dag en dan weer een dag niet, de melding 'Ongeldige simkaart' bovenin mijn scherm met een tekstblok met 'Fout met simkaart - OK'.
Ik ontvang deze melding volledig Ad Random, want of ik zie de melding of thuis 's ochtends vroeg, of op mijn werk als deze stil op mijn bureau ligt of als ik deze uit mijn broekzak haal.

Als ik mijn telefoon uit- en weer aanzet is de melding verdwenen. Ook als ik de simtray er uit haal en er weer in steek, is de melding verdwenen. Dit laatste is wel de snelste optie, maar niet altijd heb ik een paperclip voor handen.

Wat mij bij het verwijderen van de simtray wél opvalt, is dat de simkaart hier wel heel erg los in ligt. Deze ligt niet vast/klem in het raamwerkje/de tray. De simkaart is heen en weer te schuiven. Ik heb het sterke vermoeden dat de oorzaak van mijn euvel hierin moet worden gezocht.
Echter, is het dan een fout in de (vorm van de) simkaart of is de simtray niet goed? Ik denk dat het de simkaart zelf is.

Is dit een bekend probleem?

27 reacties

@RicoK

Sluit je Simtray goed af?

Reputatie 7
Thanks @Ray !

Mijn simtray sluit 100% af. Lijkt een geheel met de zijkant. Je moet echt goed je best doen wil je deze voelen.
@RicoK
Heb je de sim altijd in de telefoon laten zitten? Want bij herhaaldelijk verwisselen kan slijtage ontstaan.
Denk maar eens aan een microsim in een standaard sim-slot, geeft ook problemen.
Kunnen we dat uitsluiten ;)

Weet niet of het mogelijk is, maar kun je een Simtray van een ander model proberen? Soort van kruistest maar dan met Simtray.

Weet niet of die dingen universeel zijn.
Reputatie 7
@Friesian Ik heb maar een telefoon 😉 In principe haal ik een simkaart er nooit uit. Alleen nu wel wat regelmatiger.

@Ray Ik zal mijn simkaart vanavond eens in mijn oude iPhone 6S steken die mijn vrouw nu gebruikt.
@RicoK Eerst had Android een verwijderbare accu, deksel en een simslot waar ook nog een beugeltje op zat dat de sim op zijn plaats gedrukt hield. Vond ik beter dan wat nu ook mijn Nokia 5 heeft, vergelijkbaar met jouw telefoon.
Ik ben benieuwd wat je test gaat opleveren.
Reputatie 7
Met mijn vorige iPhones, een 5 en een 6S, beiden met een simtray met een nano-sim, heb ik nimmer de problemen gehad als die ik nu heb. Heel irritant.

Ik weet, het forum staat hier vol mee, dat een bepaald model Samsung Galaxy een dikke simkaart nodig heeft die apart besteld moest worden. Ik hoop niet dat dit ook het geval is bij mijn iPhone 8+.....
Ik denk RicoK dat het ligt aan de tray van de 8+.
Reputatie 5
Badge +5
Hoi RicoK,

Ai, lekker onhandig dat je dit probleem steeds vaker hebt. 😞

Dit soort problemen met een lossere simkaart in een iPhone 8 plus is hier nog niet bekend. Zou het kunnen zijn dat het inderdaad aan de tray van de simkaart ligt? Ben je in de mogelijkheid om dit te testen? Een dikkere simkaart is niet breder dan een normale, dus zou het probleem met heen en weer schuiven kunnen blijven bestaan.

Houd je ons op de hoogte?

Groetjes,
Els
Reputatie 7
Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest dit te testen, maar zal ik a.s.a.p. doen.
Reputatie 6
Badge +4
Hallo RicoK,

Ik ben benieuwd of je inmiddels al meer weet. Als ik even zoek op het web dan krijg ik wel meer berichten te zien van iPhone 8 plus gebruikers met hetzelfde probleem. Ik zie dat jouw simkaart pas een paar maanden oud is, daarom vermoed ik dat het aan je telefoon of simkaartlade ligt.

Laat je het weten als je meer weet? 😉

Groetjes,
Thomas
Reputatie 7
Het euvel doet zich onverminderd voor. Sterker: het lijkt zich vaker voor te doen. Niet qua dagen, want de ene dag wel de andere dag niet of twee, maar het aantal malen op een dag is wel sterk toegenomen. Als ik mijn toestel herstart of de simtray heb verwijderd en weer teruggestoken kan ik zelfs de melding zo maar een paar minuten later weer krijgen. De ene keer ontvang ik de melding op het moment dat het toestel in beweging is en de andere keer zie ik de melding nadat deze de gehele nacht stil heeft gelegen, waarbij dit dus niet uit lijkt te maken.

Dit is echt ongelooflijk vervelend. Zelfs met de telefoon in de houder in de auto kan de melding te voorschijn komen, zoals vanmorgen onderweg naar mijn werk....

Ik heb de simkaart in een simtray van de iPhone 6S van mijn werk gestoken en daar ligt deze niet losser of vaster in. Ik heb mijn simkaart niet gebruikt in de iPhone 6S van mijn werk, omdat ik niet wil dat ik op dat toestel prive gerelateerde zaken ontvang.
Met de simtray van mijn iPhone 8+ lijkt, voor zover ik dat kan beoordelen, niets mis. Deze gaat er goed in, zonder dat er randjes voel- of zichtbaar blijven.

Omdat ik besef dat ik vrij recent een nieuwe simkaart heb ontvangen, maar ik toch een nieuwe simkaart wil, wil ik deze kosten graag zelf betalen.

Echter, mocht blijken dat het euvel zich niet meer voordoet met deze nieuwe sim en daar zouden jullie mij dan op moeten vertrouwen, zou ik graag zien dat de in rekening gebrachte kosten worden gecrediteerd.

Alvast bedankt.
Reputatie 6
Badge +4
Hi RicoK,

Heel erg lastig dat het niet duidelijk is geworden waar het aan ligt. Laten we inderdaad een vervangende simkaart proberen. Deze komt er binnen een paar dagen aan!

Wat je ook nog even kunt doen is de chip op de simkaart wat 'opruwen' om te kijken of hij dan beter verbinding maakt. Ik weet uit eigen ervaring dat het inkrassen van een contactpunt (of het nou een simkaart is of een batterijhouder van een apparaat) kan helpen voor beter contact.

Laten we hopen dat je met de nieuwe simkaart óf met een ander 'trucje' weer zorgeloos aan de slag kan!

Hou je ons op de hoogte? 😉

Groetjes,
Thomas
Reputatie 7
Thomas,

Hartelijk bedankt. Ik kijk uit naar de simkaart en houd je tip/trucje in het achterhoofd. 😉

Ik zal mijn bevindingen hier laten weten.
Reputatie 6
Badge +4
Hoi RicoK,

Graag gedaan 😉 ik wacht het ook even rustig af wat het geworden is!

Groetjes,
Thomas
Reputatie 7
Badge +6
@Friesian Ik heb maar een telefoon 😉 In principe haal ik een simkaart er nooit uit. Alleen nu wel wat regelmatiger.

@Ray Ik zal mijn simkaart vanavond eens in mijn oude iPhone 6S steken die mijn vrouw nu gebruikt.

Hoi RicoK,
Wat was trouwens de uitslag van de kruistest met je oude 6S?
Groet Ron
Reputatie 7
@Ron H Zie mijn post van eerder vandaag.
Reputatie 7
Badge +6
Ja dat is de 6S van je werk, of begrijp ik je verkeerd.
Reputatie 7
Dat heb je helemaal goed begrepen, maar maakt dat wat uit? Een 6S is toch een 6S? Liever dat ik mijn werktelefoon even uit de lucht haal dan die van mijn vrouw.
Reputatie 7
Badge +6
Je gaf het zelf aan in dit topic......ik was gewoon nieuwsgierig noem het ook wel geïnteresseerd maar goed nu weet je nog niets.
Reputatie 7
@Ron H Ben bang dat ik je even kwijt ben hoor.
Ik gaf inderdaad aan dat ik de simkaart in mijn oude iPhone 6S, die mijn vrouw nu heeft, zou gaan proberen, maar omdat ik haar niet uit de lucht wil hebben en ik ook nog een iPhone 6S heb van mijn werk heb ik deze daarin geprobeerd. Deze 'resultaten' heb ik vanmorgen laten weten.
Reputatie 7
Badge +6
Ging er gemakshalve vanuit dat je meer had getest met je oude toestel.
Nu weet je nog steeds niet zeker wat de boosdoener is.
Reputatie 7
@Thomas Gisteren mijn nieuwe vervangende simkaart ontvangen en zojuist geactiveerd.

Bedankt voor de snelle afhandeling. Ik zal mijn bevindingen hier posten. Ik hoop dat dat even op zich laat wachten, want dan betekent dit dat de melding 'ongeldige simkaart' (nog) niet is verschenen.
Reputatie 6
Badge +4
Hi RicoK,

Graag gedaan! Ik zal voor je duimen dat de melding niet meer terugkomt! Ben benieuwd... ;)

Groetjes,
Thomas
Reputatie 7
@Thomas Inmiddels zijn we 8 dagen verder en heb ik nog niet een keer de melding 'ongeldige simkaart' en 'fout met simkaart' te zien gekregen!

Omdat de melding (bijna) dagelijks verscheen en dit vaak meermaaldaags en nu dus al 8 dagen niet denk ik, dat ik/we er vanuit kunnen gaan dat het probleem is opgelost na de plaatsing van de nieuwe simkaart.

Nogmaals mijn hartelijke dank!

Reageer