Skip to main content
Vraag

Komt er ooit een QR-code voor de eSIM?

• September 12, 2025
  • 2 reacties
  • 51 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Simyo’s servicepagina en het forum suggereren dat het onmogelijk is om een eSIM zonder de Simyo app te installeren.

eSIM is een universele techniek waar zowel iOS als Android gewoon instellingen voor hebben. In de meeste gevallen is het scannen van een QR-code voldoende om de eSIM te installeren.
Helaas lijkt Simyo zo'n QR-code niet te willen geven.

Naast persoonlijke bezwaren om weer een app te moeten installeren, hebben veel mensen ook andere redenen om de eSIM handmatig te willen instellen.
In veel gevallen is de Simyo app niet beschikbaar of heeft de app problemen. Zo kan iemand bijvoorbeeld een ander apparaat gebruiken of andere software, zoals bijvoorbeeld de (bijna) Google-loze /e/os (ook verkocht met de Fairphone) of de F-Droid Open Source app store, waar de Simyo app helaas niet beschikbaar is.

Door de standaard eSIM installatie via QR-codes niet te ondersteunen, kiest Simyo er bewust voor om mensen uit te sluiten.
Dit vind ik zeer jammer, vooral omdat het in mijn ogen helemaal niet nodig is.
Door het toevoegen van de eSIM QR-code kan Simyo een stuk inclusiever worden, en waarom zou je dat niet willen?
Simyo kan nog steeds de Simyo app aanraden vanwege [noem voordelen hier], en ergens achter een linkje op een pagina met desnoods 5 waarschuwingen kan Simyo dan de handmatige methode aanbieden.
Op deze manier geef je veel meer mensen de kans om eSIM te gebruiken, iedereen blij.

Of zijn er technische bezwaren? Zo ja, wat zijn die bezwaren?
Ik snap best dat het technisch kan zijn, maar dat is geen excuus om niet transparant te zijn.
Als Simyo er voor kiest om QR-codes niet te ondersteunen vanwege risico's, dan hoor ik graag specifiek welke risico's dat zijn.
Door dit publiek toe te lichten kan je in ieder geval meer begrip krijgen voor deze keuze.

Op dit moment zijn er tientallen topics in jullie “Simkaart en eSIM” forum waarin de term “QR” voorkomt, en in in ieder geval de eerste 10 daarvan wordt om QR-codes voor de eSIM gevraagd.
Tijdens het intypen van de titel van dit topic was dit ook te zien:

Het is duidelijk wat de klanten willen. Hopelijk is Simyo bereid om daar gehoor aan te geven.

Graag zie ik een reactie van Simyo over:

1. of Simyo van plan is om QR-codes voor eSIM toe te voegen
  2. zo ja, wanneer?
  3. zo nee, waarom niet? Specifiek graag, “het is minder veilig” is niet duidelijk en schaadt het vertrouwen juist nog meer.

2 reacties

Scotsman
Forum|alt.badge.img+9
  • Forum expert
  • September 13, 2025

Omdat het weekend is kan het even duren voordat je een reactie van een Simyo krijgt.

Ik loop al heel wat jaren mee op dit forum en heb dit soort vragen vaker voorbij zien komen. Mijn voorspelling van de reactie van Simyo komt hier op neer:

Simyo doet nooit informele uitspraken wanneer bepaalde dingen in hun dienstenpakket worden toegevoegd of gewijzigd. Dit gebeurt alleen d.m.v. officiële aankondigingen o.a. op dit forum. Ik denk ook niet dat de moderatoren hier iets zinnigs over kunnen zeggen zolang zij zelf niet zijn geinformeerd van hogerhand over toekomstige ontwikkelingen.

Verder verwacht ik niet dat Simyo publiekelijk gaat uitleggen waarom bepaalde veiligheidsmaatregelen zijn getroffen voor het installeren van eSIMS. Ik geef toe dat QR-codes wel zo makkelijk zijn voor de klant (mijn andere mobiele provider werkt met QR-codes) maar de methode die Simyo gebruikt werkt ook is mijn ervaring (mits je de app installeert). Simyo heeft ongetwijfeld zijn redenen om geen QR-codes te gebruiken, maar ik ben bang dat we die redenen nooit zullen horen.

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • September 15, 2025

Hoi ​@nico2,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me goed voorstellen dat je hier vragen over hebt. 

Ik sluit me aan bij het antwoord dat je hebt gekregen van ​@Scotsman en wil je bedanken voor je feedback over dit onderwerp. Ik zal dit zeker voorleggen bij de afdeling die hierover gaat. 

Mocht je nog vragen hebben laat het dan gerust weten.

Groetjes,
Amy