.

Informatie nummer "onbekend". Hoe kan dit?

  • 19 April 2022
  • 7 reacties
  • 1277 Bekeken

Badge

Misschien zie je het in de instellingen van je telefoon ook wel staan, Telefoonnr: Onbekend. Of in een ander menu: Onbekend nummer. Betekent het dat je hierdoor niet meer kan bellen of sms'en of dat er geen nummer gekoppeld is aan je simkaart of ESIM? Nee, je kan gewoon bellen, sms’en internetten enz. Wat niet werkt? Samsung apps die het nummer van mijn simkaart willen lezen. Samsung Private Share is bijvoorbeeld zo'n app. 

 

Wat is het probleem

Een fysieke simkaart bevat een stukje geheugen (een paar byte) waar een nummer op geschreven kan worden. Dit nummer staat in principe los van het nummer waarmee je belt, waarop je gebeld kan worden, etc. Al is het natuurlijk niet wenselijk dat dit nummer afwijkt van je daadwerkelijke nummer. Simyo vult dit stukje geheugen echter structureel niet in, wat resulteert in teksten zoals: Onbekend nummer.

 

Fysieke simkaart

Bij fysieke simkaarten bestond er een mogelijkheid om het nummer zelf in dit stukje geheugen te schrijven. Dit kon je doen m.b.v. een oude telefoon of een iPhone. Op een iPhone kon je kiezen voor de optie "mijn nummer” en hier zelf een telefoonnummer invoeren. Elk nummer kon hier ingevuld worden, dus ook een nummer dat niet overeenkwam met het nummer waarmee er naar die specifieke simkaart gebeld kon worden. Krom, maar het werkte.

 

ESIM

Nu is echter het tijdperk van de ESIM aangebroken. Hierbij laad je de simkaart, m.b.v. de Simyo-app, op de ESIM-module in het toestel. (Simyo's methode om een ESIM te installeren is niet de aller slimste, maar dat is een ander verhaal). Helaas is er bij Simyo nog niet veel veranderd en wordt ook bij de ESIM het nummer niet meegegeven. Dit kan echter wel. Wanneer de Simyo-app de ESIM op het toestel installeert kan er een nummer op de ESIM-module op het toestel worden geschreven, maar dit doet de Simyo app niet. Helaas accepteren toestellen dit en tonen ze hierna: Nummer onbekend. (Wanneer ze het niet zouden accepteren, werd Simyo gedwongen om hun configuratie aan te passen). 

 

De truc met de iPhone werkt helaas ook niet meer. 1. Omdat de Simyo app bij het installeren van de simkaart op een toestel een configuratie meegeeft die blokkeert dat een gebruiker zelf een nummer toevoegt. De optie "Mijn nummer” wordt uitgegrijsd. (Bij andere providers met ESIM is deze optie namelijk gewoon nog beschikbaar). 2. De optie "Mijn nummer” schrijft het nummer dat je invult naar de ESIM-module op het toestel en die ESIM-module kan je niet overzetten naar een ander toestel.

 

Oplossing

De oplossing is heel simpel: Simyo vult het stukje geheugen op elke fysieke simkaart in met het nummer waarmee ze de simkaart uitgeven. Simyo past de app aan zodat wanneer de app de ESIM op het toestel installeert, daarbij ook het nummer, dat aan de account in de app gekoppeld is, wordt meegeschreven naar de ESIM-module. Simpel en het kan, andere providers kunnen dit namelijk ook. Ik weet dat niet elke willekeurige medewerker van Simyo dit zal kunnen aanpassen, maar dat dit iets is voor de technische afdeling van Simyo en dat er in het geval van de fysieke simkaarten er echt iets moet veranderen in het proces van uitgave. Toch hoop ik dat er een verandering zal worden doorgevoerd.

 

Ik hoop dat dit verhaal wordt gelezen door een medewerker van de technische afdeling en dat opmerkingen van andere medewerkers zoals: "Het ligt aan uw toestel dat het nummer als onbekend wordt weergegeven” uitblijven. Mijn toestel kan namelijk prima nummers uitlezen (dat heeft de iPhone truc bij de fysieke simkaart wel bewezen) zolang het nummer maar op de (e)SIM(-kaart) is ingevuld.


7 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @GvGiessen,

 

Bedankt voor je bericht en voor alle informatie. Ik zal dit even doorzetten naar onze technische afdeling om te kijken of zij hier nog terugkoppeling over kunnen geven :). Zodra hier meer over bekend is, zal ik een bericht plaatsen in deze topic. 

 

Groetjes,

 

Nihad

Badge

Hey @Nihad,

 

Helaas heb ik tot op heden geen terugkoppeling gehad van de technische afdeling en is er ook nog niets veranderd. Is er nog gekeken naar deze post en gaat er misschien nog wat mee gedaan worden?

 

^Gerwin

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @GvGiessen,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je even aan de bel trekt.

Ik heb dit even bij mijn collega @Nihad neergelegd. Zodra zij weer aanwezig is zal ze hier op terug komen!

Groetjes,

Seren

Badge

Hey @Seren,

Helaas heb ik tot op heden nog steeds geen terugkoppeling gehad van @Nihad noch van de technische afdeling en is er ook nog niets veranderd. Is er nog gekeken naar deze post en gaat er misschien nog wat mee gedaan worden?

^Gerwin

Reputatie 3
Badge +1

Hoi @GvGiessen,

Bedankt voor je bericht. Mijn excuses! Dat lijkt inderdaad niet helemaal goed te gaan. Zou je mij anders even een privé-bericht kunnen sturen met hierin het telefoonnummer waar het om gaat? Dan pak ik je aansluiting er even bij om te kijken waar dit aan kan liggen.

Groetjes,
Rutger

Badge

Hey @Rutger,

Ik heb je een privé-bericht gestuurd maar ik heb helaas nog geen antwoord ontvangen. Zou je hier nog naar willen kijken?

 

^Gerwin

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @GvGiessen,

Bedankt voor je bericht. Onze excuses voor het ongemak, mijn collega zal je privébericht vandaag beantwoorden.

Groetjes, 
Roeqajja

Reageer