.

Beantwoord

Hoe wordt sim swapping tegen gegaan?

  • 10 December 2018
  • 8 reacties
  • 695 Bekeken

Reputatie 1
Badge +2
Hallo Simyo,

Ik weet niet zeker of dit hier thuis hoort, maar verplaatst het gerust als ik het fout heb.

Ik lees net op RTL nieuws over deze nieuwe manier van fraude, sim-swapping.
Veel belangrijke data heb ik extra beveiligd met 2 stap verificatie (2fa), maar in het artikel wordt juist aangeraden om telefoon nummer niet aan accounts te koppelen.
Is er een manier om je tegen te beschermen? Hebben jullie van Simyo al ideeën hoe dit te realiseren?
Ik dacht zelf aan een SMS sturen ter verificatie dat, degene die naar Simyo belt om het nummer te veranderen of over te zetten naar een andere sim card, daadwerkelijk al in het bezit is van dat telefoon nummer.

Andere suggesties zijn natuurlijk welkom.
Groet,
Alex
icon

Beste antwoord door Jihane 10 December 2018, 19:40

Bekijk originele reactie

8 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hi Alex,

Slim dat je even aan de bel trekt 🙂 Wij hebben dit ook allemaal gevolgd, en tot nu toe is er niemand die hier de dupe is geworden en bij Simyo zat. We maken altijd gebruik van verschillende verificatiemethoden als iemand ons belt met vragen over de aansluiting. Op het moment dat iemand wil dat een telefoonnummer overgezet wordt vanuit Simyo naar een andere willekeurige simkaart, zou het nummerbehoud-proces gestart worden. Bij nummerbehoud krijg je een sms om te regelen dat je wil overstappen, en anders heb je je klantnummer nodig. Je klantnummer kun je echt alleen achterhalen als je zelf klant bent - wij geven hem nóóit door aan iemand die belt, chat, et cetera.

Het is bij ons ook niet mogelijk om zomaar een nummer over te plaatsen naar een andere simkaart. Ook niet als het om een andere Simyo simkaart gaat! Sterker nog, interne nummerbehoud wordt altijd in de eerste instantie afgewezen, omdat er eigenlijk nooit een reden is om dat te doen. Men maakt wel 's gebruik van nummerbehoud als ze van Prepaid naar Sim Only willen overstappen, maar dat doen ze per ongeluk. Dat is niet de bedoeling, omdat daar ook weer een aparte manier voor bestaat.

Kortom, we gaan heel voorzichtig om met gegevens en met veiligheid.

Heb je hier nog andere vragen over?

Groetjes,
Jihane
Reputatie 1
Badge +2
Duidelijk. Goed om te lezen dat dit soort praktijken bij jullie niet zo maar kunnen.
Bedankt voor je antwoord Jihane
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Alexnero,

Het sim-swapping zoals in de nieuwsberichten van afgelopen weekend te lezen was, is bij ons inderdaad eigenlijk niet mogelijk. Dat neemt niet weg dat internetcriminelen natuurlijk ook niet stil zitten. Neem dus altijd even contact met ons op wanneer je bang bent dat er iets mis gaat! :)

Groetjes,

Kevin
Reputatie 1
Badge +2
Bedankt Kevin 👍🏽
Reputatie 5
Badge +4
Graag gedaan Alexnero! 🙂

Je kunt een nummer van iemand anders gebruiken om sms’je te versturen en met een logo van een Deurwaardersbedrijf een rekening te sturen. Dat gebeurt zonder om het nummer op iemand anders naam te zetten. 

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Thomfrog, 

Welkom op ons forum!

Hoe werkt dat precies dan? Ik ben zelf niet bekend met deze vorm van fraude namelijk 😅

Ben benieuwd!

Groetjes, 
Bas

Ik vermoed dat hiermee Spoofing wordt bedoeld @Bas 

https://www.veiligbankieren.nl/fraude/telefonische-spoofing/

Reageer