.

Beantwoord

Hoe kan ik een GSM/GPRS module verbinden met het 2G-netwerk?

  • 18 February 2021
  • 7 reacties
  • 510 Bekeken

Ik heb een prepaid sim aangeschaft om verbinding te maken met het 2G netwerk met een SIM800L module en een Arduino uno. 

Dit om uiteindelijk GPS data te versturen via het 2g netwerk. Als ik connectie probeer te maken, lukt dat niet, maar ik kan niet achterhalen waarom niet. Met de volgende codes unlock ik de simkaart en kijk ik met welk netwerk connectie wordt gemaakt. Echter de 0 geeft aan dat er geen connectie kan worden gemaakt. Ook de status led geeft aan dat er geen connectie kan worden gemaakt.

AT+CPIN=xxxx
OK

+CPIN: READY

Call Ready

SMS Ready
AT+COPS?
+COPS: 0

Wie weet wat er aan de hand is of wat ik vergeten ben?

icon

Beste antwoord door Bas 19 February 2021, 09:07

Bekijk originele reactie

7 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Hoi MacBart, 

Welkom op ons forum!

Op het moment dat je simkaart niet goed functioneert in een toestel dan kunnen we je goed helpen, maar met de opstelling die jij hierboven schetst hebben we helaas geen ervaring. In de regel zijn onze simkaarten bedoeld voor toestellen en niet voor alarmsystemen en andere apparaten. Gebruik je onze simkaart in een module zoals de SIM800L, dan kunnen we hiervoor niet echt technische ondersteuning bieden op het moment dat het niet werkt. Sorry voor het ongemak!

Wellicht dat één van onze superusers een idee heeft? Anders kun je deze vraag denk ik beter stellen aan de fabrikant van de module. 

Heb je hier nog vragen over? Let me know 😊

Groetjes, 
Bas

 

Ik snap het, als ik maar weet dat ik niks extra's of speciaals hoeft te doen met een nieuwe sim om op het 2g netwerk te komen, want dat is het enige wat deze module kan. 

 

Mvg, Bart Jansen. 

Reputatie 7
Badge +9

Je zou zonder problemen met een simkaart op 2G moeten kunnen krijgen.

Wat krijg je met "AT+COPS=?”. Dan zou je alle beschikbare netwerken te zien moeten krijgen en hoelang geef je je module om verbinding te maken? Direct na het invullen van de pin zou het best kunnen dat je geen bereik hebt; Moet dan mogelijk nog gemaakt worden.

Reputatie 6
Badge +6

Zou het kunnen helpen om met behulp van een toestel de PIN-code te verwijderen en het dan nog een keer te proberen?

AT+COPS=? geeft 0, dus kan geen netwerk worden gevonden. Ook blijft de led snel knipperen wat aangeeft dat hij nog aan het zoeken is. Bij elkaar is deze uren aan het zoeken geweest met deze sim; maar vindt geen netwerk.

mvg, Bart.

Reputatie 7
Badge +9

Ik vraag mij dan af of er een goede antenne geïnstalleerd is. Als er helemaal geen netwerken gevonden kunnen worden, dan lijkt mij dat een eerste probleem om in te duiken.

Zodra er netwerken gevonden zijn, kan er pas verder gegaan worden met verbinden en registeren op het netwerk.

(En weet je zeker dat het een SIM800L (=quad band) is en niet een ander model, die minder frequenties ondersteund)

Let met de SIM 800 module heel goed op dat je een heel goede voeding gebruikt. Het liefst een accu met buck converter.   want bij bursts gebruikt de module meer dan 2 Ampere !!   Zakt je voeding in als deze contact probeert te maken dan start de module niet goed op. 

De module moet langzaam knipperen  dan heb je verbinding. 

En haal de PIN van je kaart af. 

 

Ik ben heel benieuwd of je het aan de praat hebt gekregen met SIMYO. abb.  Ik heb ook zo'n module liggen maar heb het nog niet getest, heb mij wel ingelezen op het gebruik en aansluiten.  

Reageer