Hallo,
Heb een Philips Xenium (engels) mobieltje met Simyo abonnement.
Sinds de overgang naar de zomertijd telt hij er steeds een uur extra bij op. Al diverse keren de tijd opnieuw ingesteld, maar na een verbinding gemaakt te hebben zit het extra uur er weer bij.
Haal ik de simkaart eruit, dan start de tijd instelling gewoon op 00:00, maar plaats ik de simkaart dan geeft hij de tijd al aan. Het lijkt er dus op, dat hij de tijd via de provider doorkrijgt.
Hoe los ik dit op? Alle mogelijkheden op het mobieltje hebben niet geholpen.
Met dank en groet,
John.
Bladzijde 1 / 1
Hoi BemBem, welkom op ons forum :)
Er zijn twee soorten tijdsaanduiding waarmee een telefoon/simkaart te maken heeft:
1- de tijd die je als gebruiker ingeeft in de telefoon.
2- de tijd die 'het netwerk' geeft aan het geregistreerde verbruik. Dat noemen we de netwerktijd.
Wanneer er een probleem is met de netwerktijd, dan geldt dat voor alle aansluitingen in het netwerk.
Het moge duidelijk zijn dat dit niet het geval is op dit moment, maar voor de zekerheid heb ik het gecheckt bij een Netwerkspecialist van KPN en die bevestigde dit.
Kan het misschien zo zijn dat jouw telefoon in de verkeerde tijdzone staat? Als ik mijn Simkaart uit mijn telefoon haal en ik de tijd/datum opnieuw moet instellen, dan moet ik ook de tijdzone opnieuw instellen.
Als jouw telefoon de bijvoorbeeld Engelse tijdzone als standaard instelling heeft, dan dien je die aan te passen.
Heb ik je zo geholpen, BemBem?
Er zijn twee soorten tijdsaanduiding waarmee een telefoon/simkaart te maken heeft:
1- de tijd die je als gebruiker ingeeft in de telefoon.
2- de tijd die 'het netwerk' geeft aan het geregistreerde verbruik. Dat noemen we de netwerktijd.
Wanneer er een probleem is met de netwerktijd, dan geldt dat voor alle aansluitingen in het netwerk.
Het moge duidelijk zijn dat dit niet het geval is op dit moment, maar voor de zekerheid heb ik het gecheckt bij een Netwerkspecialist van KPN en die bevestigde dit.
Kan het misschien zo zijn dat jouw telefoon in de verkeerde tijdzone staat? Als ik mijn Simkaart uit mijn telefoon haal en ik de tijd/datum opnieuw moet instellen, dan moet ik ook de tijdzone opnieuw instellen.
Als jouw telefoon de bijvoorbeeld Engelse tijdzone als standaard instelling heeft, dan dien je die aan te passen.
Heb ik je zo geholpen, BemBem?
Dankjewel Ernst voor je reactie en netwerk controle.
Heb al van alles geprobeerd met de telefooninstellingen. Tijd aangepast, de tijdzone aangepast en omgeschakeld naar 'toeristen'zone. Elke keer als ik verbinding heb gemaakt met het netwerk (bellen of SMS), zet hij keihard de tijd terug met een uur extra. Nergens in de telefoon een optie om telefoontijd boven netwerktijd te stellen (automatisch of handmatig).
Wat mogelijk mis gegaan is: Heb zaterdag zelf het toestel al een uur vooruit gezet. Dacht dat dit oude mobieltje zich niets van netwerktijden zou aantrekken. Zit ook geen wifi op etc.
Heb het simkaartje in een ander toestel gehad. En die hield wel de juiste tijd aan na bellen of SMSen. Had ook de optie om de tijd automatisch of handmatig in te stellen en de ondersteuning van wifi.
Uit alles blijkt nu dan wel dat het mobieltje de fout veroorzaakt. Ik kijk het nog even aan, maar overweeg toch om dan maar een ander te gaan gebruiken. Wel zo prettig bij gebruik van de wekker en de agenda ;-)
Mocht ik de oorzaak gevonden hebben, dan laat ik het nog weten.
Met dank en groet,
John.
Heb al van alles geprobeerd met de telefooninstellingen. Tijd aangepast, de tijdzone aangepast en omgeschakeld naar 'toeristen'zone. Elke keer als ik verbinding heb gemaakt met het netwerk (bellen of SMS), zet hij keihard de tijd terug met een uur extra. Nergens in de telefoon een optie om telefoontijd boven netwerktijd te stellen (automatisch of handmatig).
Wat mogelijk mis gegaan is: Heb zaterdag zelf het toestel al een uur vooruit gezet. Dacht dat dit oude mobieltje zich niets van netwerktijden zou aantrekken. Zit ook geen wifi op etc.
Heb het simkaartje in een ander toestel gehad. En die hield wel de juiste tijd aan na bellen of SMSen. Had ook de optie om de tijd automatisch of handmatig in te stellen en de ondersteuning van wifi.
Uit alles blijkt nu dan wel dat het mobieltje de fout veroorzaakt. Ik kijk het nog even aan, maar overweeg toch om dan maar een ander te gaan gebruiken. Wel zo prettig bij gebruik van de wekker en de agenda ;-)
Mocht ik de oorzaak gevonden hebben, dan laat ik het nog weten.
Met dank en groet,
John.
Je hebt je telefoon zelf een uur naar voren gezet.
Misschien een idee om je telefoon nu weer een uur terug te zetten???
Of ben ik soms blont? :?
Misschien een idee om je telefoon nu weer een uur terug te zetten???
Of ben ik soms blont? :?
Of ben ik soms blont?
Kan zijn, PeepPeep, kan zijn :p
BemBem, we hopen snel te vernemen wat de oorzaak geweest is!
Hoi PeepPeep,
Of jij blont bent kan ik niet zien. Ik ben het wel geweest, maar dat is inmiddels grijs geworden :P
Inderdaad had ik op zaterdag 28 maart mijn toestel alvast een uur vooruit gezet. Ik dacht dat het oude apparaatje zich niets zou aantrekken van het netwerk etc. Zondag ontdekte ik dat hij een uur verder stond dan de oorspronkelijk zomertijd. Tja, grijs of niet, ik heb hem uiteraard weer een uur teruggezet. Na verloop van tijd stond hij weer een uur voor op de zomertijd. Toen heb ik hem twee uur teruggezet (wintertijd). Wederom ging de tijd weer vooruit, maar nu twee uren, zodat hij weer een uur voor liep op de zomertijd. Ik had ontdekt dat dit gebeurde na bellen of SMSen en dus leek het wel iets met de simkaart en/of het netwerk te maken te hebben. Daarna ben ik alle instellingen gaan afgelopen (time zone, daylight saving, time set), maar op alles ging hij uiteindelijk toch weer een uur voorlopen. Heb ook de default settings uitgevoerd, eveneens zonder resultaat. Heb een ander simkaartje geplaatst (ook Simyo) en met dat kaartje ook weer een uur extra. Kortom, probleem zit in het toestel. Ohja, heb ook de micro SD verwijderd gehad.
Heb nu het simkaartje in een ander (oud) toestel geplaatst. Deze vroeg bij de eerste opstart of ik de datum en tijd automatisch wilde laten instellen ... nee dus! En dit toestel houdt zich nu wel keurig aan de door mij gekozen tijd. Ook na bellen en SMSen 😳
Beste Ernst, Wat het probleem ooit geweest is, dat blijft voor altijd een vraag. Ik heb het toestel vervangen en gaat het ook niet meer gebruiken. Zou bijna willen roepen; wie wil, die mag. Dinsdag ligt hij bij de kringloopwinkel.
Groetjes,
John.
Of jij blont bent kan ik niet zien. Ik ben het wel geweest, maar dat is inmiddels grijs geworden :P
Inderdaad had ik op zaterdag 28 maart mijn toestel alvast een uur vooruit gezet. Ik dacht dat het oude apparaatje zich niets zou aantrekken van het netwerk etc. Zondag ontdekte ik dat hij een uur verder stond dan de oorspronkelijk zomertijd. Tja, grijs of niet, ik heb hem uiteraard weer een uur teruggezet. Na verloop van tijd stond hij weer een uur voor op de zomertijd. Toen heb ik hem twee uur teruggezet (wintertijd). Wederom ging de tijd weer vooruit, maar nu twee uren, zodat hij weer een uur voor liep op de zomertijd. Ik had ontdekt dat dit gebeurde na bellen of SMSen en dus leek het wel iets met de simkaart en/of het netwerk te maken te hebben. Daarna ben ik alle instellingen gaan afgelopen (time zone, daylight saving, time set), maar op alles ging hij uiteindelijk toch weer een uur voorlopen. Heb ook de default settings uitgevoerd, eveneens zonder resultaat. Heb een ander simkaartje geplaatst (ook Simyo) en met dat kaartje ook weer een uur extra. Kortom, probleem zit in het toestel. Ohja, heb ook de micro SD verwijderd gehad.
Heb nu het simkaartje in een ander (oud) toestel geplaatst. Deze vroeg bij de eerste opstart of ik de datum en tijd automatisch wilde laten instellen ... nee dus! En dit toestel houdt zich nu wel keurig aan de door mij gekozen tijd. Ook na bellen en SMSen 😳
Beste Ernst, Wat het probleem ooit geweest is, dat blijft voor altijd een vraag. Ik heb het toestel vervangen en gaat het ook niet meer gebruiken. Zou bijna willen roepen; wie wil, die mag. Dinsdag ligt hij bij de kringloopwinkel.
Groetjes,
John.
Hoi BemBem,
Ik moet zeggen dat het wel een heel vreemd euvel is van je telefoon. Nog even voor de zekerheid: staat je telefoon wel ingesteld op de juiste tijdzone? Het moet GMT +1 zijn. Als je een Engels telefoontje hebt, kan het zijn dat hij standaard een uur eerder staat (GMT +0). Voor nu het is top om te horen dat je het voor jezelf hebt opgelost! ;)
Groetjes, Tiury
Ik moet zeggen dat het wel een heel vreemd euvel is van je telefoon. Nog even voor de zekerheid: staat je telefoon wel ingesteld op de juiste tijdzone? Het moet GMT +1 zijn. Als je een Engels telefoontje hebt, kan het zijn dat hij standaard een uur eerder staat (GMT +0). Voor nu het is top om te horen dat je het voor jezelf hebt opgelost! ;)
Groetjes, Tiury
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.