Skip to main content
Vraag

zeer hoog dataverbruik na instellen van hotspot op telefoon

• June 22, 2025
  • 4 reacties
  • 161 Bekeken

Mijn internetprovider lag er uit vanochtend. Om toch het nieuws op mijn Ipad te lezen en te bekijken heb ik mijn telefoon ingesteld als een wifi hotspot, en zo toch de mogelijkheid hebben om mijn Ipad te gebruiken. Dit werkt zonder problemen. Wat ik wel merk is het (zeer) hoge data verbruik. Alles bij elkaar heb ik misschien ongeveer maximaal 1.5 uur totaal de Ipad gebruikt. Beetje gesurfd, maar voornamelijk via de NOS website het nieuws gevolgd, en wat van hun video's bekeken. In deze totaal 1.5 uur heb ik 2.5 GB verbruikt. Is dit normaal ? Ik zie in de Simyo app dat iedere keer als ik op het internet zit het verbruik 59 MB is. Deze 59 staat naast het pijltje omhoog/naar beneden. Betekent dit getal 59 het aantal MB per minuut ? Dit zou ik zelf persoonlijk (zeer) hoog vinden. 59 x 60 is 3.5 GB/uur.

Of is dit wel normaal ? Gelukkig heb ik een 10 GB abo, en kost het me niets extra's. Maar ik zou wel graag een antwoord willen krijgen. Alvast bedankt

4 reacties

Friesian
  • Forum Expert
  • June 22, 2025

Hoi ​@JeeBeeKol - J. B. (vermoed ik) 

Simyo ontvangt de gegevens van verbruik met vertraging. Deze gegevens van een data sessie worden verwerkt in blokjes van telkens 59 MB.

En in principe is het best mogelijk om met de telefoon als hotspot dat er meer dataverbruik is. Je telefoon wordt dan als een WiFi punt gezien. Je telefoon verbruikt dan data en ook je Ipad. 

JanD
  • Forum Expert
  • June 23, 2025

Beste ​@JeeBeeKol vooral video's en foto's vreten data.

Zet standaard databesparing aan binnen je mobiel, dat scheelt weer.

Je kunt vaak ook voor een lagere kwaliteit beeld kiezen, scheel ook veel.

Zet voor alle zekerheid dataplafond aan voor 50c per maand en gaat dan per de 1e van de komende maand in.

Bij een Android toestel kun je zelf ook een datawaarschiuwing en -plafond instellen.

Die blokken van 59MB is een rekenmethode van Simyo om het verbruik te berekenen c.q. weer te geven.

Forum|alt.badge.img+1
  • Allround active
  • June 23, 2025

Om preciezer te zijn. Stel op je iPad databesparing in op de verbinding via de hotspot van de telefoon. 

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • June 24, 2025

Hi ​@JeeBeeKol,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hier vragen over hebt!

Het is goed om te weten dat je met een hotspotverbinding best snel veel MB's kunt verbruiken, vooral als je je hotspot gebruikt om o.a. video's te streamen. Hoe hoger de beeldkwaliteit van de video's, hoe meer MB's je verbruikt. Mocht je dus MB's willen besparen, dan is het beter om de video's op lagere kwaliteit te bekijken. 

Heel erg bedankt voor jullie hulp en uitleg! ​@Friesian ​@JanD ​@Hsd 😊

Groetjes,
Roeqajja