Skip to main content
antwoord

Hoe kan ik extra dataverbruik voorkomen?

• July 27, 2025
  • 2 reacties
  • 42 Bekeken

Goedemorgen.

Ook ik werd gisteren geconfronteerd met een extreem hoog dataverbruik. Op dit forum lees ik wel erg veel topics over dit onderwerp. En idd, mijn hotspot stond even aan.

Verbonden met een Windows desktop, waar slechts één applicatie op staat. Buiten de Windows updates natuurlijk. Maar in zeer korte tijd al mijn tegoed weg. Terwijl ik deze combinatie al jaren gebruik en nog nooit problemen heb gehad. 

Simyo is onbereikbaar in het weekend. 250 euro’s betalen en dat is meer dan de abonnementskosten voor de komende twee jaar. Ik dacht dat 15Gb per maand wel genoeg was. En de afgelopen jaren nooit meer dan 5Gb per maand verbruikt. 

Vreemd is ook dat Simyo een mail stuurt bij 100 euro en dan zes minuten een mail stuurt dat het nu 250euro is. En natuurlijk geblokkeerd bij 250 euro. Dus in zes minuten tijd idioot veel Gb’s verbruikt. Eigenlijk zonder dat ik het wist. Ik ben er behoorlijk ziek van en ik zal moeten kijken naar een andere oplossing om af en toe die hotspot te kunnen gebruiken. De desktop maakt geen backups naar de cloud. 

Helaas. 

Moderator: Titel aangepast voor betere vindbaarheid.

Beste antwoord door Amy

Hoi ​@Hiemie,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je baalt van de hoge kosten.

Ik zie dat je van ​@JanD (bedankt voor je hulp!) al goede tips hebt gekregen! Wij blokkeren de simkaart inderdaad voor uitgaand verkeer als er €100,00 aan kosten zijn gemaakt. Wel kunnen de kosten achteraf nog oplopen omdat het verbruik met een vertraging wordt verwerkt. Ook ik raad inderdaad aan om een dataplafond in te stellen zodat je extra kosten kan voorkomen. 

Ik zie dat je al contact hebt gehad met 1 van mijn collega's en je een compensatie hebt gekregen. Fijn! Mocht je nog vragen hebben laat het dan gerust weten. 

Groetjes,
Amy

2 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • July 27, 2025

Beste ​@Hiemie zet meteen datapafond aan voor slechts €0,50 per maand en gaat dan per de 1e van de komende maand in en stel eventueel je bundel naar boven bij en gaat dan ook per de 1e van de komende maand in.

Binnen Windows en Android kun je ook een waarschuwing en plafond instellen en dat heb je waarschijnlijk niet gedaan.

Simyo stuurt bij 80% en 100% verbruik een SMS en daar moet je dan meteen op anticiperen, anders kunnen de kosten hard doorlopen, zoals je zelf hebt gemerkt.

Simyo kun je vandaag via WhatsApp tot 17u00 bereiken, zie onderstaande link:

https://www.simyo.nl/klantenservice#contact

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • antwoord
  • July 28, 2025

Hoi ​@Hiemie,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je baalt van de hoge kosten.

Ik zie dat je van ​@JanD (bedankt voor je hulp!) al goede tips hebt gekregen! Wij blokkeren de simkaart inderdaad voor uitgaand verkeer als er €100,00 aan kosten zijn gemaakt. Wel kunnen de kosten achteraf nog oplopen omdat het verbruik met een vertraging wordt verwerkt. Ook ik raad inderdaad aan om een dataplafond in te stellen zodat je extra kosten kan voorkomen. 

Ik zie dat je al contact hebt gehad met 1 van mijn collega's en je een compensatie hebt gekregen. Fijn! Mocht je nog vragen hebben laat het dan gerust weten. 

Groetjes,
Amy