.

Beantwoord

Wordt roaming vanaf 1 juni ook mogelijk voor Prepaid?

  • 14 April 2017
  • 18 reacties
  • 1542 Bekeken

Ik heb begrepen dat vanaf 1 juni de roaming kosten afgeschaft worden. Gebeld worden in het buitenland wordt dus gratis. Kan ik met een prepaid kaart dan ook gratis gebeld worden in het buitenland?

Nog een vraag: als ik het goed heb begrepen, kan ik vanaf 1 juni in het buitenland bellen naar bijvoorbeeld Duitse en Franse nummers allemaal vanuit mijn bundel? Als ik dat doe vanuit Nederland dan gelden de extra kosten?

En als ik een jaar naar Spanje ga, kan ik prima mijn abonnement laten lopen en mijn bundel daar gebruiken? Is goedkoper dan lokaal een abonnement nemen, want bellen naar het thuisfront zou dan extra geld kosten, maar met mijn nederlandse nummer niet?
icon

Beste antwoord door Jihane 18 April 2017, 11:05

Bekijk originele reactie

18 reacties

Reputatie 7
Ik begrijp je vragen.
Maar zoals de benaming (https://forum.simyo.nl/buitenland-88/goed-nieuws-sim-only-bundels-vanaf-1-juni-de-hele-eu-gebruiken-38045) al aangeeft, het gaat om 'roaming binnen de bundel'.
In het geval van Prepaid heb je geen bundel, maar koop je een bel-/sms-tegoed. Internetten is voor Prepaid gebruikers sowieso niet mogelijk in het buitenland.

Dus: indien je een 'bundel' hebt, dus Sim Only, gaat alles (bellen, SMS en data) vanuit de bundel. Daar Prepaid gebruikers geen bundel hebben gaat het roamen niet op voor hen.
Ik kan met prepaid inderdaad niet internetten in het buitenland maar ik kan daar wel bellen of gebeld worden volgens deze link: https://www.simyo.nl/prepaid/internet/buitenland

En laat ik nu precies een vraag hebben over gebeld worden in het buitenland. Normaal zou de beller in Nederland moeten betalen met zijn/haar eigen minuten en de gebelde in het buitenland zou extra kosten dragen als hij opneemt omdat diegene in het buitenland zit, maar er gaat niks van zijn bundel af (als je een abonnement hebt) Nu gaat het dus om roaming kosten die worden afgeschaft en gebeld worden in het buitenland wordt dus gratis. https://www.google.nl/search?hl=en-US&source=android-browser&q=simyo+wat+zijn+roamingkosten&spell=1&sa=X&ved=0ahUKEwjUpeWynaTTAhWrLMAKHc4IAO0QBQgWKAA&biw=360&bih=519
ik zou dan aannemen dat dit ook geldt voor een prepaid kaart in het buitenland?

Ik zou ook graag antwoord willen op mijn andere vragen.
En nu de juiste link:
https://www.simyo.nl/blog/roaming-bellen-internetten-vanuit-bundel-buitenland/
Wat wordt er precies bedoeld met onderstaande tekst? Dit is een beetje onduidelijk voor mij.
Klopt het als ik een vriend bel met een Nederlandse sim kaart (bijvoorbeeld ook simyo/KPN) en hij is op dat moment in België voor zijn auto te tanken (wij Limburgers tanken veel in België 😃 ), ik als beller dan EUR 0,23 cent moet betalen? Ik heb het dan niet over prepaid, maar over de gewone sim only abbo.


Goed om te weten: bellen vanuit Nederland naar het buitenland valt niet onder roamen. Je gebruikt dan namelijk het telefoonnetwerk van je eigen provider. Hiervoor kun je niet de minuten uit je belbundel gebruiken. Het tarief voor bellen naar een ander EU-land vanuit Nederland is 23 cent per minuut.
Reputatie 7
Badge +9
ALs je in Nederland bent en je belt met een Nederlandse simkaart naar iemand die ook een Nederlandse simkaart heeft, dan betaal je altijd het Nederlandse binnenlandse tarief, ook al bevindt de gebelde partij zich ergens in het buitenland.

In deze situatie is de plaats waar de gebelde zich bevindt totaal onbelangrijk.
Reputatie 7
Badge +6
En als ik in dat zelfde België ben en ik bel iemand (met simyo simonly) in Spanje (met spaanse simkaart)..........wat dan?
Vanaf 1 juni valt bellen vanuit en naar zone 1 in het gebruik van je bundel.
https://forum.simyo.nl/officieel-nieuws-acties-verstoringen-59/goed-nieuws-sim-only-bundels-vanaf-1-juni-de-hele-eu-gebruiken-38048

Zone 1
Alderney (Kanaaleilanden)
Andorra
Azoren
België
Bulgarije
Canarische eilanden
Cyprus (Griekenland)
Denemarken
Duitsland
Estland
Finland
Frankrijk
Frans Guyana
Gibraltar
Griekenland
Groot Brittannië
Guadeloupe
Guernsey (Kanaaleilanden)
Hongarije
Ierland
IJsland
Isle of Man
Italië
Jersey (Kanaaleilanden)
Kroatië
Letland
Liechtenstein
Litouwen
Luxemburg
Madeira
Malta
Martinique (Franse Antillen)
Mayotte
Noorwegen
Oostenrijk
Polen
Portugal
Réunion
Roemenië
Sark (Kanaaleilanden)
Slovenië
Slowakije
Spanje
St Martin
Reputatie 7
Badge +6
Oké dank voor je reactie, maar ik probeer te achterhalen in welke situatie r € 0,23 wordt berekend dit is mij nog steeds niet helemaal duidelijk.
Reputatie 7
Badge +9
Als je vanuit Nederland met een nummer belt dat in een ander EU land is geregistreerd. Dus niet iemand die zich met zijn Nederlandse telefoon in een ander EU land bevindt.
Als ik met een Simyo prepaid kaart in het buitenland zit en ik word gebeld vanuit Nederland, wordt dit nou ook gratis voor mij? De beller betaalt uiteraard met zijn/haar minuten voor het gesprek.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi LimeLimeLimes, Jgeurts en Ron H,

Ik wil LimeLimeLimes eerst verwelkomen op het Simyo Forum 😃 De rest: welkom terug!

Goed, allemaal uitstekende vragen worden hier gesteld. Ik zal het allemaal uitleggen, punt voor punt. Als eerste de vraag beantwoorden over of je met een Prepaid gratis kunt bellen in binnen de EU straks vanaf 1 juni. Nee, dat kan niet 🙂 Dat komt omdat je in Nederland ook gewoon uit je beltegoed betaalt. Sim Only klanten bellen ook niet 'gratis' in het buitenland, maar ze bellen vanuit hun bundel waar ze voor betalen. Je betaalt, als Prepaid klant, straks gewoon (net zoals nu) € 0,06 per minuut en € 0,02 per sms. Je kunt straks niet internetten in de EU. Hier vind je alle tarieven. Om het dus makkelijk te zeggen: er verandert voor Prepaid klanten helemaal niks.

Sim Only klanten bellen. sms'en en internetten vanaf 1 juni binnen de EU vanuit hun bundel. Bel je dus 100 minuten terwijl je een bundel hebt van 300 minuten? Geen punt. Je hebt dan nog 200 minuten over. Binnen de EU bellen, sms'en en internetten is dus precies net zoals binnen Nederland bellen, sms'en en internetten. Ook als je vanuit een EU-land belt naar een ander EU-land. Bel je dus vanuit Spanje naar Frankrijk? Dat valt binnen de bundel.

Vanuit Nederland bellen naar het buitenland valt niet onder roaming, dus dat kost nog gewoon € 0,23 zoals het nu ook kost. Ik ga dit illustreren met een voorbeeld. Als jij mij zou opbellen, terwijl ik Spanje ben en jij in Nederland, dan betaal je daar geen extra kosten voor. Ik gebruik namelijk gewoon mijn Nederlandse simkaart, en jij kunt niet weten dat ik me in het buitenland bevind. Ik betaal ook niks extra's, omdat er geen roaming is. De enige situatie waarin je € 0,23 betaalt als je naar het buitenland belt, is als je naar een buitenlands nummer belt. Hier vind je meer informatie.

Laten jullie het weten als er meer vragen zijn?

@ RicoK en Scotsman: dank voor de reacties en voor het meedenken!

Groetjes,
Jihane
Reputatie 7
Badge +9
Even doorgaand op de vraag van LimeLimeLimes die volgens mij nog niet is beantwoord: als je als prepaid klant in het buitenland bent, dan betaal je op dit moment voor binnenkomende gesprekken. De hoogte daarvan hangt van de zone af. Buiten de EU gaat er dit jaar niets veranderen, maar de vraag is of binnen de EU de kosten voor het beantwoorden van inkomende gesprekken (€ 0.0131 per minuut) voor prepaid klanten komen te vervallen. Ik neem aan van niet.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Scotsman,

Inderdaad, laat ik nog even duidelijk uitleggen wat er gebeurt als je na 1 juni een belletje uit Nederland beantwoordt in een ander land binnen de EU: Dan hoef je geen extra kosten meer te betalen :D

Mooi hè!? Heb je hier verder nog vragen over?

Groetjes,
Caspar
Reputatie 7
Badge +9
Bedankt Caspar. Ik zal zien wat ik als Simyo prepaid klant zal doen als May over 2 jaar Schotland uit de EU heeft gesleurd tegen de wil van de Schotten in. Maar misschien zal Simyo Schotland dan als een bevriende natie beschouwen, waar gewoon de EU tarieven blijven gelden... ;)

Dus als ik het goed heb begrepen. Kan ik met simyo prepaid vanaf 1 juni gratis GEBELD worden? De kosten voor het beantwoorden van telefoontjes komen voor zowel abonnementen als prepaid te vervallen?

En voor een abonnement bel je in de EU dus binnen je bundel. Maar is dat alleen naar Nederlandse nummers of geldt dat ook voor buitenlandse? Laat ik een voorbeeld geven: ik zit in Frankrijk en bel naar een Frans nummer in Frankrijk, valt dit ook binnen mijn bundel?
Reputatie 7
Badge +10
Hi LimeLimeLimes,

Dat klopt! Als je gebeld wordt op je Prepaid terwijl jij in Spanje bent, dan heb je daar geen extra kosten van. Je betaalt dus niet meer voor het ontvangen van telefoontjes binnen de EU.

Om je andere vraag te beantwoorden: als je met een abonnement belt vanuit Frankrijk, dan maakt het niet uit of je naar een Nederlands of Frans nummer belt. Sterker nog, je kunt dan ook bellen naar een Spaans of Engels nummer 😃 Valt allemaal binnen de bundel.

Heb je nog andere vragen?

Groetjes,
Jihane
Bedankt iedereen voor het meedenken en beantwoorden van mijn vragen!
Reputatie 5
Badge +9
Graag gedaan LimeLimeLimes!

Als je verder nog vragen hebt, weet je het forum vast wel te vinden :D

Groetjes,
Caspar

Reageer