Skip to main content
Beste Simyo,



Heb voor m'n zoontje een prepaid kaartje gekocht waarbij ik hem regelmatig een internetbundel activeer.

Bewust gekozen voor prepaid zodat de kosten niet uit de hand kunnen lopen.

Kreeg gisteren de melding dat z'n internetbundel verlopen was, maar aangezien de telefoon thuis ligt en alles via wifi doet, vond ik 't niet meteen nodig z'n bundel te vernieuwen.



Vandaag kijkend op mijn Simyo blijkt dat er gisteren ineens 35 MB verbruikt is, en dus iets van €32,- in de min staat.



Buiten 't feit dat ik 't verbruik betwijfel, waarbij de telefoon alleen maar thuis via wifi was aangesloten, ben ik ook absoluut niet te spreken over het feit dat je bij een prepaid in de min kunt komen te staan. Waarom heet 't dan PRE-paid??, ik wil geen onverwachte kosten achteraf. Als 'de bundel op is, moet je niet meer kunnen internetten, punt...



Als dit de normale gang van zaken is bij SimYo, ben ik er wel klaar mee en zal 't dan ook iedereen ten zeerste afraden.



Bedankt,

D.Caanen
Hallo Caantje,



Er kunnen meerdere oorzaken spelen.

Bijwerken van apps,.

Verander dit i.p.v. automatisch bijwerken, in bijwerken via wifi.

Apps worden op de achtergrond bijgewerkt, dit gebeurt onbewust, dus dat is dan niet meer aan de orde.

Facebook, youtube, Chrome om maar enkele te noemen.



Zorg ervoor dat een data manager op de telefoon staat.

Voorbeelden zijn.

 

3G watchdog,

Onavo Count.

My Data manager.



Deze kun je zelf instellen zodat een waarschuwing op tijd gebeurt, en uitzetten internet tegen overschrijding.



Wil je 100% zekerheid van geen overschrijding, zet bij Mijn Simyo.

Instellingen en simkaart, internet uit.



Mijn ervaring is dat prepaid en mobiel internet niet goed samen gaan, hiervan zijn meerdere voorbeelden.



Simyo stelt zich wat dat betreft erg coulant op wat betreft kosten.

W8 dus op reactie van moderator.



Bovenstaande tips zou ik alvast uitvoeren.



Groet,

Friesian
Hoi Caantje,



Welkom op het forum :)



Ik begrijp dat je geschrokken bent van het negatieve bedrag. Ik geef je daar graag wat meer informatie over.



Bij Simyo kun je met een prepaid inderdaad in de min komen te staan. Dat komt omdat er een vertraging zit in het verwerken van de verbruiksgegevens. Die vertraging is ongeveer 4 uur. Als je dan veel data verbruikt, kun je dus € 32,09 in de min komen te staan. We geven echter wel aan dat dit kan gebeuren. Bij het bestellen, in de algemene voorwaarden en ook op Mijn Simyo.



Als je op wifi zit en je signaal is niet zo sterk, dan neemt je mobiele netwerk het automatisch over. Je telefoon switch daar automatisch tussen. Je kan dan dus data verbruiken zonder dat je het door hebt. Om dit te voorkomen kun je een twee dingen doen. Voor jou misschien niet heel handig omdat je wel regelmatig een databundel koopt, maar als die op is kun je op Mijn Simyo de optie 'internet op je mobiel' uit zetten. Wij kunnen dat ook zien. Op deze manier blokkeer je het mobiele internet op je simkaart. Je kunt dan alleen nog maar via wifi internetten. Je kunt ook op je telefoon de toegang tot internet (3G) blokkeren. Nadeel hiervan is, dat wij dat niet kunnen zien.



Omdat wij snappen dat dit niet expres is gebeurd, komen wij je graag eenmalig tegemoet in de gemaakte kosten. Als ik naar het verbruik kijk dan zie ik dat je voor € 35,64 aan data buiten de bundel hebt verbruikt. Je hebt daardoor nu een negatief beltegoed van € 32,09. Dit bedrag zal ik voor je vergoeden en terugzetten naar € 0,00. Als je inlogt op Mijn Simyo en weer opwaardeert kun je weer bellen :)



Let goed op je internetinstellingen, meer info over dataverbruik vind je hier.



Ik hoop dat je tevreden bent met de aangeboden coulance. Laat je nog even weten of het gelukt is met opwaarderen?
Hallo Dries,



Bedankt voor je reactie en coulance,

Toch blijf ik 't vreemd vinden dat toevallig precies dezelfde dag dat de bundel op is, ineens 't internetverbruik gigantisch omhoog schiet, en dat terwijl ie op wifi zit. (De telefoon lag 3 meter van 't modem af en heeft altijd een goed signaal). 'T internetverbruik is in de 3 maanden dat we Simyo hebben nog niet zo hoog geweest als de paar uur na einde bundel. Toevallig??

Tevens zie ik op 't forum heel vaak steeds deze zelfde klachten bij mensen terugkomen. Toevallig??

Ook denk ik dat er met de hedendaagse techniek er geen 4 uur vertraging hoeft te zijn m.b.t.verbruiksgegevens. Dat moet anders kunnen...



Al met al kan ik op deze manier ook niet verwachten van m'n zoonje van 11 dat ie 't allemaal begrijpt en dusdanig in de gaten houdt dat er geen onverwachte kosten zijn.

Vind ik 't dan ook jammer dat ondanks de coulance van jullie kant, ik voor m'n zoontje een alternatief moet gaan zoeken.



Met vriendelijke groet,

Caantje
Hoi Caantje,



Er spelen altijd meerdere factoren mee wanneer dit soort problemen zich voordoen.



Ook is het dataverbruik van 35 MB op zich niet zo gek. Dat kun je hebben met een paar minuten internet. Maar als je een bundel van 100 MB hebt, en die een dag er voor beëindigd is, wordt het wel een probleem.

Vooral als de optie 'Internet op je mobiel' nog niet is uitgezet :(



Op zichzelf is de vertraging waarmee wij te maken hebben ook niet erg. Veel providers hebben dit. Alleen door de hedendaagse cultuur van het meteen willen meten en weten vinden sommige mensen dit niet meer acceptabel.



Het is ook erg goed om zoveel van WiFi gebruik te maken, maar erg veel smartphones hebben helemaal geen verbinding met WiFi als de telefoon op standby staat. Als het scherm zwart is dus.



Al met al is Simyo prepaid met internet misschien niet de beste manier om je 11 jarige kind te leren omgaan met mobiele telefoons.

Er zit namelijk niet een duidelijke 'stop' op, als het gaat om €0 beltegoed.

Reageer