.

Beantwoord

werkt GPS?

  • 17 June 2012
  • 11 reacties
  • 1140 Bekeken

Badge
heb een nokia 5230 waarop het door nokia meegeleverde ovi maps staat.
een gratis navigatie waar je offline kunt navigeren dmv kaarten die op je toestel staan.
daarvoor moet er wel gebruik worden gemaakt van de GPS satteliet verbinding.

dit toestel werd geleverd met een vodaphone sim en  na een jaar heb ik die via de unlock code geschikt gemaakt voor alle sim kaarten en nu dus een simyo prepaid kaart geplaatst.
internet functie staat uit (want ik wil niet internetten , alleen maar bellen, sms en de navigatie gebruiken) maar het lijkt erop dat ik geen gps verbinding kan maken.

mijn vraag, heeft simyo die GPS mogelijkheid wel of doe ik iets fout?
icon

Beste antwoord door bijna_perfect 20 June 2012, 19:33

Bekijk originele reactie

11 reacties

Reputatie 7
Badge +9
ok, laten we even wat dingen uit elkaar halen.

De hedendaagse smartphone gebruikt meerdere technieken om de locatie te bepalen.
Methode 1: GPS. Deze wijze van locatiebepaling is precies, maar het duur soms enkele minuten om in eerste instantie een locatie te bepalen. Verder is GPS een zwak signaal. Binnen werkt het niet!

Methode 2: Locatiebepaling doormiddel van draadloze netwerken. Snel en redelijk precies, maar heeft internet nodig. De mobiel stuurt naar bepaalde servers door welke draadloze netwerken hij ziet. Deze servers hebben een database met de locaties van vele draadloze netwerken en kan daarmee dus bepalen waar iemand zich ongeveer bevind. Draadloze netwerken hebben maar enkele tientallen meters bereik. Redelijk precies, maar heeft internet toegang nodig. Wel werkt het overal waar draadloze netwerken zijn, dus vaak ook binnen.

Methode 3: Locatiebepaling doormiddel van GSM masten. Werkt hetzelfde als de methode hierboven. Hier worden alleen verstuurd welke GSM masten binnen bereik staan. Niet precies, maar werkt overal waar GSM bereik is. Ook hier is internet toegang nog steeds nodig.

Methode 2 en 3 neemt een zwakheid van GPS weg. Omdat er al ongeveer een locatie bekend is, kan sneller een GPS locatie bepaald worden.

Simyo heeft zelf weinig te maken met de locatiebepaling van je toestel. Wat ik me kan indenken is dat omdat je geen internet toegang hebt, je toestel veel meer moeite moet doen om zijn locatie te bepalen. Dat is makkelijk te testen: Probeer het eens in bereik van je eigen draadloze netwerk(of getetherd op een andere mobiel met internet.)
Badge
@groentjuh

bij mij vorige prepaid vodafone had ik internet uit laten zetten en kreeg ik  wel GPS signaal en kon ik met de kaarten op mijn toestel navigeren.
het lijkt er nu op dat dit met de simyo sim niet lukt.
zal binnenkort nog eens uitgebreid testen.
iedergeval bedankt voor je reactie.
Badge
heb even een uitgebreide test gedaan en het vreemde is dat ik een leeg scherm krijg en alleen het pijltje zie, zelf gewaarschuwd wordt dat er een flitspaal aankomt maar totaal geen straten kaart of wat dan ook maar zie.
bij het GPS incoontje zie ik echter dat er geen data is ontvangen.

ben nu alles software opnieuw aan het installeren incl de telefoon software.
ben benieuwt of dit helpt.
Reputatie 3
Badge +5
Laat maar even weten wat de uitslag is.
Ik vind het namelijk erg vreemd dat alleen door een sim wissel dit problemen geeft, zou niet mogen gebeuren in principe.
Badge
de firmware is opnieuw geïnstalleerd, de kaarten opnieuw op de sdcard gezet en uiteindelijk werkt het weer alhoewel bij het sateliet icoontje 0/0 data verkeer blijft staan.

dus het werkt weer, gelukkig 🙂
Reputatie 5
Badge +10
Goed om te horen dat het is opgelost. Ook de andere forumleden bedankt voor de reacties.

Groetjes,

Alex
Sinds een paar weken heb ik ook Simyo, (hiervoor HI).
Telefoon: Nokia C5 met standaard navigatie van Nokia.

Probleem: Kan geen verbinding maken.

Als ik online probeer te gaan om een locatie te zoeken, krijg ik de melding kan geen verbinding maken.
Dit probleem heb ik nog nooit eerder gehad, tot nu toe heb ik alle internet verbindingen verwijderd en de nieuwe instellingen van simyo geinstalleerd.
Maar dit zonder resultaat.

Probleem is dat ik nu op GPS moet navigeren, wat een probleem is in mijn auto.

oplossingen?
Badge +6
Beste Willem31,

Welkom op het forum!
Heb je sinds je klant bent van Simyo je toestel voor het internet ingesteld met de instellingen van Simyo.
Elke provider maakt gebruik haar eigen instellingen.
Beste Willem31,

Welkom op het forum!
Heb je sinds je klant bent van Simyo je toestel voor het internet ingesteld met de instellingen van Simyo.
Elke provider maakt gebruik haar eigen instellingen.


Ja zeker, ik heb de configuratiesms van nr: 1300 opgeslagen en geinstalleerd.
maar ondanks dat werkt het niet, voor de rest werken alle apps wel.
het probleem is opgelost door de telefoon een harde reset te geven.
niet echt DE oplossing, maar het werkt..
Badge +2
Beste Willem31,

Fijn om te horen dat alles werkt. Als je verder nog vragen hebt dan horen wij die graag.

Groetjes,

Arie

Reageer