Skip to main content
antwoord

Waarom toch prepaid internetverbruik terwijl ik alles uitgeschakeld heb?

• April 15, 2025
  • 17 reacties
  • 433 Bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Naast een sim only abonnement met internet van Simyo heb ik nog een 2e nummer via prepaid Simyo.

Dat prepaid nummer is uitsluitend voor nood om te kunnen bellen en sms’en en niet voor internet.  
Ik heb internet op de telefoon op dit nummer uitgeschakeld staan (geen mobiele data), in de simyo app uitgeschakeld staan, in “mijn simyo” in de webomgeving uitgeschakeld staan en toch zie ik in de app dat er sinds 19 maart MB’s zijn verbruikt, ook vandaag weer (zelfs gewoon overdag). Iedere keer 0,03MB en iedere keer 0,01 cent in mindering.  En dat gaat maar door, soms een paar keer per dag.

Dat is heel vreemd en er gaat zo te makkelijk een paar cent van het tegoed af terwijl alle functies voor internet (ook eventuele achtergrond) uitgezet zijn.

Allerlei tips heb ik al gelezen en geprobeerd, zoals bijv. wifi assistentie die staat ook uit.  Er moet dus ergens een “lek”  zijn waardoor er onbewust data wordt verbruikt via dat prepaid nummer.

Of via simyo trekt op welke manier dan ook mijn beltegoed leeg?

Op deze manier gaat mijn tegoed snel op terwijl dat nummer slechts sporadisch eens in de paar maanden voor een telefoontje wordt gebruikt.

Wat gaat hier mis?  Maar vooral hoe kan dit stoppen zonder zomaar het prepaid nummer op te heffen? Want deze laatste methode is het makkelijkst en rigoureus maar dan ben ik mijn nummer dat ik al minstens 30 jaar gebruik ook kwijt.  Dat is niet de bedoeling natuurlijk.

Moet Simyo misschien een reset van dat prepaid nummer uitvoeren om er zeker van te zijn dat internet daadwerkelijk uit staat? 

Ik zie de reacties met de oplossing (en vooral ook vanuit Simyo) graag tegemoet.

Beste antwoord door Roeqajja

Hi ​@Bink, ​@a.lammers.van.strijland & ​@Erik001,

Bedankt voor jullie geduld.

Zoals beloofd zou ik een update geven over deze situatie. Ik heb zojuist vernomen van mijn collega's van de technische dienst dat dit issue opgelost is. Jullie zouden dus geen onterecht internetverbruik meer moeten hebben. Ook zijn de datakosten vergoed op jullie account, dit kunnen jullie via Mijn Simyo terugzien. 🙂

Nogmaals onze excuses voor het ongemak! Mochten er nog onduidelijkheden zijn dan hoor ik het graag.

Groetjes,
Roeqajja

17 reacties

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • April 16, 2025

Hi ​@Bink,

Bedankt voor je bericht. Wat onhandig dat er internetverbruik heeft plaatsgevonden terwijl de optie uit staat in Mijn Simyo.

Op je Prepaid aansluiting zie ik dit inderdaad terug. Ik heb daarom een reset uitgevoerd, het is belangrijk dat je je telefoon nog even helemaal uitzet voor 15 minuten zodra je dit leest. Dit is om de reset te voltooien. Je zou daarna geen internetverbruik meer moeten hebben zolang de internetoptie uit staat.

Verder heb ik een vergoeding ingediend voor de kosten die er hierdoor zijn gemaakt. Hier ontvang je binnen één week een bevestigingsmail over.

Onze excuses voor het ongemak. Mocht je nog vragen of onduidelijkheden hebben dan hoor ik het graag!

Groetjes,
Roeqajja

Forum|alt.badge.img+2
  • auteur
  • Rookie
  • April 16, 2025

hallo Roeqajja,

Bedankt voor je snelle actie (reset) en reactie.

Enorm fijn dat Simyo zich in deze coulant opstelt en een vergoeding regelt. Dat is echt top en super service, maar eigenlijk ook wel logisch. Ik ben er heel blij mee.

Inmiddels heb ik inderdaad een bevestigingsmail ontvangen. Het valt mij op dat die vergoeding is gebaseerd op het verbruik in april (het bedrag klopt wel, uitgezonderd die ene SMS die ik verstuurd had).

Uit jullie statistieken zul je kunnen afleiden dat het verbruik sinds 19 maart is begonnen (althans wel in mijn overzicht) terwijl die internet instelling al jaren bij mij uit staat. Sterker nog, ik loop regelmatig de instellingen na om er juist voor te zorgen dat er toevallig toch niet ergens een “lekkage” optreedt. Daarom viel het mij onlangs op en trek ik op tijd aan de bel.

Hoewel het niet om een wereldbedrag gaat zou ik het zeer op prijs stellen als dat verbruik van maart dan ook vergoed wordt. Wil je je hiervoor intern nog een keertje extra sterk maken? Dan hoop ik daarvan een aanvullende bevestiging te mogen ontvangen, dankjewel!

De telefoon heb ik minstens 30 minuten uitgeschakeld (je weet immers maar nooit en voor alle zekerheid) en weer ingeschakeld. Ik zal zeer regelmatig kijken of er een rariteit plaats vind qua internet verbruik in de komende periode. Als het mis gaat meld ik mij weer.

Dankjewel!!

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • April 17, 2025

Hi ​@Bink,

Bedankt voor je reactie. 

Fijn om te horen dat je tevreden bent met deze oplossing!

Het was inderdaad de bedoeling dat de internetkosten voor maart ook vergoed zouden worden, mijn collega heeft hier een klein foutje gemaakt in de bevestigingsmail. Ik heb ervoor gezorgd dat dit rechtgezet is. Wij zullen de kosten binnen één week terugstorten als beltegoed op je aansluiting.

Mocht je verder nog vragen hebben dan hoor ik het graag!

Groetjes,
Roeqajja

Forum|alt.badge.img+2
  • auteur
  • Rookie
  • April 17, 2025

@Roeqajja enorm bedankt voor je inspanningen.  Top service van Simyo!!

Forum|alt.badge.img+2
  • auteur
  • Rookie
  • April 17, 2025

@Roeqajja zojuist toch maar eens gekeken in mijn verbruik en tot mijn verbazing is er gisteren avond om 22.09 uur wederom 0,03mb verbruikt met de bijbehorende 0,01 cent.  Bizar en onbegrijpelijk.

Wil je eens bij de techneuten informeren hoe dat kan?  Er staat echt niets op de achtergrond actief en toch iedere keer 0,03mb verbruik.  Hoe kan dit, jaar vooral hoe wordt dit opgelost?

Ik begin toch sterk te vermoeden dat er ongemerkt eventjes contact wordt gemaakt met simyo / kpn netwerk ondanks dat internet uit staat. Anders moet ik die e-sim lijn maar helemaal gaan uitschakelen.

De ellende is begonnen op 19 maart en duurt nu al een tijdje. Of de reset op mijn e-sim is niet goed uitgevoerd?

ik ben benieuwd naar de echte technische oplossing, want daar gaat het uiteindelijk om zodat ik er binnenkort van af ben.

Forum|alt.badge.img+2
  • auteur
  • Rookie
  • April 17, 2025

En jawel,  even gekeken en ook vanavond om 20.51 uur weer 0.03MB in mindering.  De maand april staat inmiddels op 0,06ct internet verbruik (+10ct. voor een sms die ik niet meetel en uiteraard zelf mee bekend ben), maar iedere dag een minimaal hoeveelheid mb’s kwijtraken tegen xx bedrag terwijl ik geen internet heb op die prepaid aansluiting klopt natuurlijk niet.

Hoewel het geen groot bedrag is, kan dit gewoonweg niet goed zijn.  Uit=uit en dan kan er onmogelijk data verbruikt worden.

Ik verwacht van Simyo echt een goede oplossing voor dit probleem, want het wordt er niet leuker op.

misschien overbodig, maar de e-sim voor het prepaid nummer (naast een fysieke sim kaart voor mijn sim only) staat op mijn iPhone 14 pro max met de meest recente ios 18.4.1 (vanavond geupdate).

Wie de oplossing weet mag het zeggen.

Dit heb ik ook. Deze week een prepaid eSim aangeschaft. Bijna dagelijks worden er kleine bedragen voor internet gebruik afgeschreven. 

wat ik zelf ingesteld heb:

• in mijn telefoon staat staat de Simyo eSim niet actief voor cellular data. En ook cellular data switching staat uit. dus de telefoon kan niet zomaar naar een ander account wisselen. 
  • De eSim staat wel actief aan (pincode ingevoerd bij opstarten toestel)
  • Dataroaming staat uit. (Ben ook niet in het buitenland geweest de afgelopen weken)
  • In de app staan alle regelaar op uit. Dus internetten in Nederland en internetten in het buitenland zouden niet gebruikt kunnen worden zelfs als ik in mijn telefoon de instellingen anders zou hebben staan. (althans daar ga ik vanuit. app overtreft eigen instellingen toch?) Maargoed eigen instellingen zouden ook het probleem niet moeten zijn. 

Graag zou ik een verklaring mogen ontvangen waarom het bedrag wordt afgeschreven. Ook graag hoor ik als ik toch nog instellingen zou moeten aanpassen om dit in de toekomst te voorkomen. 

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • April 18, 2025

Hi ​@Bink,

Bedankt voor je reactie. Wat vreemd dat het probleem nog steeds gaande is!

Ik heb dit zojuist doorgezet naar onze technische dienst voor nader onderzoek. Alle ontrechte datakosten die je hierdoor maakt worden uiteraard vergoed.

Wat vervelend dat je hetzelfde probleem hebt ​@a.lammers.van.strijland, hetzelfde geldt ook voor jou.

Mocht ik een terugkoppeling hebben gekregen dan laat ik jullie dit weten via dit topic. Onze welgemeende excuses voor het ongemak.

Groetjes,
Roeqajja

Forum|alt.badge.img+2
  • auteur
  • Rookie
  • April 18, 2025

Ik heb mijn inmiddels dagelijkse routine controle uitgevoerd en het is nu gekker geworden dan het al was.

Op mijn iPhone heb ik dualsim (ik heb immers 2 telefoonnummers) waarbij ik diverse instellingen kan bepalen per telefoonlijn.  Mijn reguliere sim only telefoonlijn is mijn dagelijkse lijn en al die instellingen nog maar eens nagekeken en waar mogelijk uitgeschakeld. Geen probleem, hoewel mijn databundel groot genoeg is voor eventuele rariteiten want ook daarin kom ik soms iets geks tegen.

Maar ik heb voor alle zekerheid mijn prepaid telefoonnummer / telefoonlijn zelfs helemaal uitgeschakeld door het schuifje om te zetten.  Ik kan dus niet gebeld worden of zelf bellen via die prepaid lijn, geen sms ontvangen of versturen en al helemaal niets met internet doen (dat was sowieso nooit mogelijk op mijn prepaid lijn want internet vanaf de beginjaren al uitgeschakeld ).

nu kijk ik in de simyo app en zie ik tot mijn grote verbazing dat er zelfs vandaag weer een aantal keren 0,03MB data is verbruikt met de bijbehorende centen.

Dus verbruik terwijl die hele prepaid lijn in mijn telefoon uitgeschakeld staat!!!!

Linksom of rechtsom kan die prepaid lijn/ het telefoonnummer / mijn toestel nooit verbinding maken met wat of wie dan ook, maar wel verbruik genereren.  Hoe kan dit?

Het begint er sterk op te lijken dat er internet sluipverbruik bestaat op de servers van simyo/kpn puur op basis van telefoonnummers? Misschien omdat ik de prepaid lijn als e-sim heb?

ik ben goed bekend met niet alleen iPhone maar met mobiele telefoons in het algemeen en waar welke instellingen staan en wat de gevolgen kunnen zijn als een instelling verkeerd staat.  Maar deze constatering is echt zeer bijzonder.

ik wil simyo dan ook dringend verzoeken om dit met een hoge prioriteit op te pakken. Op het forum ben ik veel vergelijkbare berichten tegengekomen met dezelfde problemen.

nogmaals ben ik tevreden dat simyo de onterechte kosten aan mijn vergoed, maar de daadwerkelijke (technische) oplossing moet veel dieper liggen.  Vooral omdat meer klanten er last van hebben.  
Het vergoeden is prima, maar dat is de bekende symptoombestrijding. De oorzaak moet uitgezocht worden en die taak ligt bij simyo / kpn.

Als dat nu eerst eens opgelost wordt, dan hoeft simyo ook niet meer in de buidel te tasten om al die klanten financieel tegemoet te komen.

ik volg de ontwikkelingen met grote interesse en zal dagelijks het sluipverbruik monitoren in de app totdat er daadwerkelijk een oplossing is voorgesteld.

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • April 22, 2025

Hi ​@Bink,

Bedankt voor je reactie. Ik kan het me voorstellen dat dit wellicht verwarrend is.

Zoals ik eerder heb aangegeven is dit momenteel in onderzoek bij onze technische dienst. De oorzaak hiervan is dus nog onbekend. Uiteraard worden de onterechte kosten volledig vergoed door ons, alleen kan ik hier helaas nog niet meer over kwijt. Zodra ik een terugkoppeling heb gekregen en hier meer over weet, zal ik jullie dit laten weten onder dit topic. Onze welgemeende excuses voor het ongemak.

Groetjes,
Roeqajja

Forum|alt.badge.img+2
  • auteur
  • Rookie
  • April 22, 2025

Een aanvullende constatering in mijn app waarin ik zowel mijn prepaid e-sim als sim only abonnement (fysieke sim kaart) kan monitoren:

het blijkt dat op willekeurige momenten ook op mijn sim only abonnement mobiel internet wordt vebruikt terwijl dat staat uitgeschakeld en apps zijn afgesloten. Maar daar is het minder zichtbaar want ik heb een grote bundel.

In de afgelopen dagen heb ik op beide nummers diverse testen uitgevoerd.  De prepaid lijn een hele dag uitgeschakeld en de dag erna ingeschakeld.  Het tijdstip van inschakelen is precies in de app terug te zien, want dan maakt de telefoon verbinding met het netwerk waarbij het verbruik van 0,03 of 0,04MB wordt afgeschreven.  Hoe dan? 

Ik heb nu maar sinds vorige week een automatische opdracht in de iPhone aangemaakt dat de mobiele data verbinding automatisch wordt uitgeschakeld zodra ik verbonden ben met mijn wifi thuis. Dat scheelt hopelijk in ieder geval iets maar blijkt ook niet 100% waterdicht. Want ook tijdens wifi thuis en in de nacht tijdens slapen vindt sluipverbruik plaats.

Vervolgens diverse testjes met de in te stellen 4G of 5G automatisch; het lijkt erop dat bij 5G automatisch er minder data pakketjes heen en weer worden verstuurd (maar nog wel 0,03/0,04MB per keer), maar 100% zeker ben ik daar niet van.  Ook op 5G nog steeds verbruik op beide nummers.

Het nut van slechts een simpel bel/sms prepaid nummer gaat zo langzamerhand volledig in rook (en geld) op en je wordt meer en meer gepushed naar een internetbundel. En dat is nu precies het tegenovergestelde van waarvoor niet alleen ik maar meerdere klanten doelbewust voor alleen een bel/sms prepaid hebben gekozen. Gewoon heel basic met een tweede nummer kunnen communiceren, niets meer en niets minder.

Ik blijf het op de voet volgen op dit forum,

• Beginner
  • April 24, 2025

Ik heb dit ook sinds deze maand. 
Heb de prepaid e-sim al een tijdje en in de instellingen staat internetgebruik in Nederland & buitenland uit. Dataverbruik gaat via 2e sim. 
Gaat al maanden goed. Nu ineens op 3 dagen een klein verbruik. Hoe kan dit? 

• Beginner
  • April 24, 2025

Ik heb dit ook sinds deze maand. 
Heb de prepaid e-sim al een tijdje en in de instellingen staat internetgebruik in Nederland & buitenland uit. Dataverbruik gaat via 2e sim. 
Gaat al maanden goed. Nu ineens op 3 dagen een klein verbruik. Hoe kan dit? 

Heb het nog even nagekeken;
anderhalf jaar heb ik de e-sim in gebruik
en geen enkel probleem tot in april '25.
Geen instellingen veranderd. Geen opwaarderingen oid. 
Deze maand 3 x €0,01 afgeschreven.
Bijzonder vreemd.

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • April 25, 2025

Hi ​@Erik001,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je hetzelfde probleem hebt!

Ik heb jouw nummer ook intern doorgezet voor nader onderzoek. Uiteraard worden de onterechte kosten ook voor jou vergoed in dit geval. Zodra ik een terugkoppeling heb gekregen met meer informatie hierover, laat ik het weten onder dit topic. 

Onze excuses voor het ongemak.

Groetjes,
Roeqajja

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • antwoord
  • May 2, 2025

Hi ​@Bink, ​@a.lammers.van.strijland & ​@Erik001,

Bedankt voor jullie geduld.

Zoals beloofd zou ik een update geven over deze situatie. Ik heb zojuist vernomen van mijn collega's van de technische dienst dat dit issue opgelost is. Jullie zouden dus geen onterecht internetverbruik meer moeten hebben. Ook zijn de datakosten vergoed op jullie account, dit kunnen jullie via Mijn Simyo terugzien. 🙂

Nogmaals onze excuses voor het ongemak! Mochten er nog onduidelijkheden zijn dan hoor ik het graag.

Groetjes,
Roeqajja

Forum|alt.badge.img+2
  • auteur
  • Rookie
  • May 4, 2025

@Roeqajja bedankt voor de update en fijn dat simyo / kpn het opgelost heeft voor de prepaid bellers/sms’ers.  Ik heb het internet verbruik continu in de gaten gehouden en het lijkt al een aantal dagen goed te gaan.  De teller blijft op nul staan.

Wat ik nog wel heel vreemd blijf vinden waarom bij mijn andere aansluiting, sim only abonnement met internet, er toch veel sluipverbruik blijft op de momenten dat ik thuis met wifi ben verbonden én heel bewust de mobiele data heb uitgeschakeld. De simyo app levert mij daar iedere dag het bewijs van.

In de verbruiksmeter zie ik op de meest vreemde tijdstippen verbruik dat varieert van 0,02/0,03MB tot zelfs 59MB en alles wat daar tussen zit.  Vooral ook ‘s nachts terwijl ik slaap. Mijn telefoon heb ik juist al enige tijd ingesteld dat mobiele data automatisch wordt uitgeschakeld zodra ik verbind met mijn thuisnetwerk.

Alle MB’s die op deze manier per maand stiekem van mijn bundel afgaan zijn nutteloos verloren, niet door mijzelf verbruikt en kan ik dus ook niet gebruiken op momenten dat ik buitenshuis ben.

Wil je daar de technisch afdeling op attenderen zodat zij kunnen kijken hoe dat in elkaar steekt en opgelost kan worden? Ik blijf het graag volgen.

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • May 7, 2025

Hoi ​@Bink,

Bedankt voor je reactie. Ik leg je graag uit wat er aan de hand is!

Je geeft aan dat je verbruik hebt terwijl je mobiele data uitstaat, ik zie echter op je Sim Only abonnement dat de internetoptie altijd aan staat. Het is belangrijk om te weten dat zolang de internetoptie aan staat in Mijn Simyo, het dus mogelijk is om enkele MB's te verbruiken in kleine hoeveelheden. Als je er zeker van wilt zijn dat je geen MB's verbruikt, dan raad ik aan om je internetoptie in Mijn Simyo uit te schakelen. Hiermee wordt de internetverbinding vanuit het netwerk afgesloten en kun je alleen via wifi internetten. 

Ik hoop je voldoende te hebben geïnformeerd hierover.

Groetjes,
Roeqajja