Skip to main content
Ik heb een prépaid kaart. Activeer een data bundel 100Mb. Ik zet de mobiele data aan en bekijk het verbruik. Nu zie ik een aantal keren per uur data verbruik terwijl ook de wifi aan staat.. 5kb per contact.

Nu ben ik in mijn auto gestapt en zo'n 85 km gereden met de telefoon op standby met mobiele data aan. Poe is me dat schrikken. Vier uur later kreeg ik bericht dat mijn data bundel gehalveerd was 1 minuut later dat de data bundel leeg was 1 minuut later dat mijn beltegoed op was en een uur later dat mijn telefoon afgesloten was omdat het saldo meer dan 100 euro negatief was. 

Ik bekijk mijn verbruik tijdens het standby staan van de telefoon en zie 750 Mb verbruik tijdens standby. Er is niets gedownload. Mijn interne teller staat op nul.

Of ik het bedrag van zo'n 690 euro effe wil betalen.

Met de klanten service dit probleem opgenomen dat er ongewild en ongemerkt spookdata is geweest tijdens standby auto rijden. 

De klantenservice begreep mijn probleem en verminderde de schuld naar 0 euro. 

Hierna heb ik de prépaid kaart direct vervangen door een andere waar je maar 5 euro per dag kunt verbruiken.

Hieruit geleerd niet meer met een toestel met mobiele data aan te gaan reizen en de mobiele data alleen aan te zetten als het niet anders kan. En daarna direct weer uit.

Verder zit er geen stop op verbruik als je bel tegoed op is en kan dan oplopen tot boven de 600 euro in een uur tijd zonder dat je iets merkt.

Met dank aan de klantenservice voor het begrip. Toch zou dit niet mogen dat bij een storing je negatief saldo zo hoog kan worden. Succes met jou storing.
Hi Igno, welkom op het Simyo forum!



Je had dit bericht in als reactie in een ander topic geplaatst, maar ik vind het toch beter tot z'n recht komen als eigen topic.

Zoals je zelf al schrijft ben je inmiddels al eenmalig tegemoetgekomen voor wat betreft je negatieve beltegoed.

Graag ga ik nog wel even in op wat zaken die je benoemt.



Over het hoe-en-waarom van het kunnen hebben van een negatief beltegoed is je al uitgelegd. Wanneer je aan het bellen bent en je gesprek bijvoorbeeld afmaakt als je beltegoed op is komt je iets onder €0 uit. Tot zo ver alles prima, denk ik.

Maar wanneer er in jouw geval ineens bij 750 MB wordt verbruikt in 2 1/2 uur tijd, dan is je beltegoed inderdaad -€690 alvorens geregistreerd is dát er überhaupt een negatief beltegoed is :(

En dat is meteen ook de reden dat Simyo hier coulant mee omgaat.

Het bedrag is overigens wel uitzonderlijk hoog. Het gebeurt vaker, maar niet met 750 MB in zo een korte tijd. 😕



Maar nu het volgende: je meld dat je mobiel op standby stond ten tijde van het verbruik.

Dat zegt helaas helemaal niets over de mogelijk dat er data verbruikt kan worden. Een smartphone is niet anders dan een reguliere computer met een internetaansluiting. Zolang ie aanstaat kunnen er processen lopen die data verbruiken.

Welke dat zijn? Geen idee. En dat zeg ik niet om je te pesten, wij hebben nu eenmaal geen inzage daarin. Je telefoon geeft op een bepaald moment ergens een opdracht toe en zonder een WiFi signaal in de buurt gebruikt deze je simkaart om die verbinding via het mobiele netwerk tot stand te brengen.

De meeste nieuwe telefoons of geüpdatete besturingssystemen hebben opties waarin dit bijgehouden wordt.



Ik weet niet wat je bedoelt met een storing. Een storing in je telefoon als oorzaak zou kunnen, maar een automatisch proces lijkt me waarschijnlijker.



Ik vind het jammer dat je nu ergens anders je heil bent gaan zoeken, maar ook wel begrijpelijk.



Ik hoop in elk geval dat ik een en ander wat duidelijker heb kunnen maken voor je.

Reageer