Ik heb sinds 2 maanden een prepaid kaart. In het verbruik zie ik op vaak dezelfde tijdstippen iedere dag een heel beperkt gebruik van mobiele data (voor 0 tot 6 cent per keer). Dit terwijl de telefoon op dat moment op de Wifi is aangesloten en dus geen mobiele data zou moeten verbruiken. Heeft iemand een idee hoe dat kan en belangrijker nog, wat ik daaraan kan doen?
Via mijn Simyo kun je dat optie "Internetten in Nederland” uitzetten. Op dat moment blokkeert Simyo de internetverbinding, die opgezet wordt door je mobiel.
Indien je dan wel gebruik wil maken van Internet via Simyo moet je het wel weer aanzetten en mogelijk je mobiel even een aantal minuten uit- en aanzetten.
Hoi SimyoGebruiker2021,
Welkom op het Simyo forum, leuk dat je een kijkje neemt!
Als je toestel verbonden is met de wifi zou je toestel inderdaad geen mobiele data moeten kunnen verbruiken. Tenzij je de optie wifi assistentie aan hebt staan. Dit is een instelling op je smartphone die de verbinding met je wifi-modem verbreekt als het wifi-signaal zwak is. Bij zo’n zwak signaal heeft je telefoon nog wel verbinding met de wifi-modem, maar de internetsnelheid is hierdoor laag. Wifi-assistentie verbreekt dan de verbinding zodat je telefoon overschakelt op mobiel internet. Zo verbruik je, zonder je er erg in hebt, tóch data van je internetbundel.
- Op Android heet wifi-assistentie ‘slimme netwerkwissel’. Zo zet je het uit:
- Open het instellingenmenu.
- Druk op ‘Verbindingen’.
- Druk op ‘Wi-Fi’.
- Druk rechtsboven op ‘Geavanceerd’.
- Schuif de slider naast ‘Slimme netwerkwissel’ naar links.
- Je hebt slimme netwerkwissel nu uitgezet.
Op een iOS toestel zet je de wifi assisentie uit onder instellingen > mobiele data > en dan helemaal onderaan.
Wegens de privacywet kunnen wij niet inzien waaraan de MB's zijn verbruikt, je kan dit wel zelf achterhalen in je toestel. Gebruik daarvoor deze link: https://www.simyo.nl/blog/dataverbruik-data-besparen-datalimiet/#android-inzicht-dataverbruik.
Ik hoop dat je hiermee kan achterhalen waar het aan verbruikt en is en hoe je dit kan voorkomen
Groetjes,
Daisy
Hallo Daisy,
dank voor je reactie. Ik heb een aantal goede tips gelezen. Ik had er een aantal ook al in beeld. Zoals de WiFi assistentie. Die stond al uit.
En ik weet nu ook hoe ik kan zien welke apps data hebben verbruikt.
Alleen kan ik nog niet achterhalen waarom er nu mobiele data is verbruikt (op gezette tijden) terwijl er verbinding was met de WiFi. Hoewel het om beperkte bedragen gaat zou het volgens mij niet moeten. Zijn er nog manieren hoe ik kan achterhalen waarom er mobiele data is verbruikt i.p.v. data via WiFi?
Mijn iPhone probeert op onregelmatige tijdstippen verbinding te maken met het mobiele netwerk. Ik kan dat zien onder “Verbruik” op de app, alleen zijn de kosten die door Simyo geregistreerd worden steevast € 0,00. Dat de kosten nul zijn komt omdat ik roaming heb uitstaan op de iPhone, terwijl “internetten in en naar het buitenland” op de Simyo website aan staat (ik ben in het buitenland). Er is dus geen gebruik maar er wordt wel verbinding gemaakt met het mobiele netwerk.
Net als
Absoluut. Ik heb de iPhone (een 12 mini) altijd onder handbereik. Het is mijn beste vriend (op mijn vrouw na)
Hi SimyoGebruiker2021,
Goed dat je het blog hebt doorgenomen en de handige tips hebt kunnen toepassen. Soms blijft het inderdaad lastig om het verbruik exact te achterhalen. Ik zou je als laatste tip nog willen meegeven: Gebruik je geen internet op dat moment? Zet de mobiele gegevens dan helemaal uit op de telefoon of nog beter zoals Groentjuh zegt: Zet de optie voor Internetten in Nederland uit op Mijn Simyo. Zo voorkom ook dat er zogenaamd ‘sluipverbruik’ ontstaat.
Bedankt Groentjuh, RicoK en Scotsman voor jullie tips!
Groetjes,
Tessanne
Allen, dank voor de reacties en tips!
Fijn dat het opgelost is! Mocht je nog vragen hebben in de toekomst, dan weet je ons te vinden
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.