.

Beantwoord

Torenhoge kosten na een dag

  • 17 May 2014
  • 7 reacties
  • 349 Bekeken

Hallo,
Vandaag heb ik een nieuwe prepaid simkaart ontvangen waar 7,50 beltegoed opstond. Echter ben ik vergeten het mobiel netwerk uit te zetten, maar heb heel de wifi gehad. Nu sta ik, na een paar uur, 55,58 euro in de min. Dit vind ik echt schandalig, en het hoort ook niet te kunnen, gezien ik gewoon wifi heb gehad de hele dag. Omdat het nu weekend is kan ik niemand van de medewerkers bereiken, en ik weet nu ook niet of er meer bij het te betalen bedrag komt zolang ik het niet betaal - wat ik overigens niet van plan ben. Wat te doen nu?
icon

Beste antwoord door Groentjuh 17 May 2014, 23:45

Bekijk originele reactie

7 reacties

Hallo Frank en boukje.

Erg vervelend om dit in het begin al mee te maken.
Zet voor de zekerheid op Mijn Simyo, bij instellingen en simkaart, internet uit

Het zou kunnen dat bijvoorbeeld bij een zwak wifi signaal het is overgenomen door mobiel data.
Dit kan nu 100% zeker niet gebeuren..

Een moderator zal hierover contact met jullie opnemen.

Laat ff weten of dit alvast helpt.

Groet.
Friesian
Reputatie 7
Badge +9
Bij Simyo kun je altijd je gesprek en internetsessie afmaken, zelfs wanneer je beltegoed tijdens het gesprek of internetsessie op raakt. Je wordt dus niet direct afgesloten waardoor het mogelijk is dat je een negatief saldo krijgt. (Let op: Bij intensief internet gebruik kan het gaan om meer dan enkele euro’s).

Je hebt zelf al uitgevonden in jouw geval mobiel internet de boosdoener is. Via Mijn Simyo kun je dat uitzetten. Simyo gaat coulant om met negatieve saldo's. Hoogste waarschijnlijk zal een moderator op maandag je beltegoed terugzetten naar 0 euro, waarna je na het opwaarderen weer kunt bellen. Soms is er in het weekend wel eens een moderator op het forum, maar waarschijnlijk zal er maandag pas actie ondernomen worden.
Hallo,

Bedankt voor de reacties. Ik wist inderdaad niet dat je bij mijn instellingen ook nog je internet uit moest zetten. Vind ik een beetje vreemd gezien ik dacht dat mobiel netwerk op je telefoon uitzetten al voldoende moest zijn.
Heel vreemd: ik heb gisteravond mijn mobiel netwerk uit gezet en ben niet meer actief geweest op mijn mobiel. Toch zie ik nu dat mijn saldotekort is gestegen naar 138 euro. Dit is natuurlijk volledig onmogelijk, en ik ben niet van plan dit te gaan betalen.
Ik hoop inderdaad dat een moderator mijn saldo terug zal zetten naar 0 euro, en eigenlijk naar 7,50 gezien ik nog niet gebeld en gesms't heb.
Hallo,

Moet is niet het juiste woord.
Maar door dat op Mijn Simyo uit te zetten weet je in ieder geval zeker dat er geen mobiel dataverkeer is.
Zeker met prepaid kun je voor ongename verrassingen komen te staan.

En wat dat betreft apps worden op de achtergrond bijgewerkt of automatisch wanneer je dat bij instellingen niet veranderd.
Een voorbeeld is Chrome 75 mb.
Daarom adviseer ik om apps niet ingesteld te laten op automatisch, maar via wifi bijwerken.
Dat is dus ook iets wat ik zou controleren indien nodig/gewenst. 🆒

Lees dit ook maar eens.

Groet,
Friesian
Reputatie 7
Badge +9
Het uitzetten van je mobiel internet op Mijn Simyo heeft direkt effekt, maar je saldoweergave wordt maar om de paar uur ververst dus dat verklaart waarom het saldotekort nog even is gestegen nadat je internet had uitgezet. Maar het tekort zal nu niet verder toenemen.
Hallo,

Weer bedankt voor de reacties.
Voor het automatisch downloaden van apps: dit stond bij mij al ingesteld dat dit alleen gebeurt als er wifi beschikbaar is. Dat kan het dus ook niet zijn..
Badge +8
Hoi Frank en Boukje,

Dat is vervelend wat jullie is overkomen. Maar de redenen waardoor dit is gebeurd, zijn jullie inmiddels door Friesian en Scotsman uitgelegd. Dat die internetoptie aan staat op alle Simyo aansluitingen, daar proberen we heel duidelijk over te informeren. Bij het bestellen, in de welkomstmail en ook nog eens in de brief bij de simkaart.
Ook dat je met je tegoed onder € 0 kunt komen is geen geheim. Vooral met internet zonder bundel kan dat hoog oplopen. Omdat we het niet fijn vinden als iemand daar zo van schrikt, vergoeden we dit inderdaad eenmalig. Dat is inmiddels al gebeurd, zie ik. Het verbruik heeft wel plaatsgevonden, ook al was dit onbewust, dus die €7,50 zijn voor je eigen rekening.

Gebruik van de Wifi wordt niet via de simkaart geregistreerd, het is dus allemaal onbedoeld toch via het netwerk gegaan.
Daar kunnen verschillende redenen voor zijn, maar als je wifi signaal al een beetje wegvalt, schakelt je toestel al over naar Wifi. Mocht het een iPhone zijn die jullie gebruiken, dan is het zelfs zo dat als het licht op je schermpje uit gaat, er geen gebruik meer wordt gemaakt van Wifi, maar van het netwerk.
Uit de meeste toestellen is tegenwoordig te achterhalen welke app of welk proces verantwoordelijk is geweest voor het verbruik. In de blog waar Friesian naar verwijst, staat dat voor Android en iOS uitgelegd. Daar staan nog meer tips in, dus ik raad jullie aan die goed door te nemen.

Groetjes,
Charlene

Reageer