Skip to main content
Ik gebruik al  jaren met grote tevredenheid Simyo prepaid op mijn telefoon omdat ik weinig gebruik maak van mobiele telefonie en Internet op mijn telefoon.



Als ik verwacht een keer Internet te moeten gebruiken dan zet ik een dag- of een maand- bundel aan en tot nu toe ging dat prima en werd ik niet verast met onverwacht hoge kosten.



Totdat ik vandaag mijn telefoon van de lader haalde en er twee berichten op stonden.



1) Ik heb meer dan 50% van mijn Internetbundel gebruikt en

2) Ik heb meer dan 100% van mijn bundel gebruikt.



Dit allemaal terwijl mijn telefoon rustig lag op te laden.



Omdat er voor zover ik weet geen/nauwelijks Internet is gebruikt heb ik een app geïnstalleerd om te controleren welke app hier eventueel voor verantwoordelijk zou kunnen zijn.



Deze app (Network Usage) geeft aan dat ik sinds de laatste opstart(weken geleden) nog bij lange na niet aan de 100MB  ben gekomen.



Mijn vraag is nu:



Kan het zijn dat jullie metingen onjuist zijn?



Mocht blijken dat jullie metingen  juist zijn en er een misterieuze verbruiker op mijn toestel zit, kunnen jullie dan niet gewoon bij constatering van een bundeloverschrijding de bandbreedte afknijpen zoals ook andere providers dat doen?



Als ik voor 100MB betaal verwacht ik echt geen 101MB te krijgen en zeker niet tegen een absurd hoog tarief.

Zoals jullie uit de verbruiksgeschiedenis van de afgelopen jaren kunnen zien haal ik nooit de limiet, hooguit enkele Kb's. 



Ik heb inmiddels maar snel alle Internet mogelijkheden van mijn toestel uitgezet om nog meer onverwachte boetes te vermijden.

Uit deze gebeurtenis maak ik op dat het hele concept van Prepaid niet blijkt  te bestaan. 



Ik begrijp dat jullie allerlei disclaimers hebben en dat het Simyo er niet mee zit dat ik zwaar teleurgesteld ben maar ik wilde dit toch even delen.
Hoi keesh, dankjewel dat je deze vraag op het forum stelt.



Ik zal proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen hoe deze situaties ontstaan en wat we eraan gaan doen.



Je mobiele telefoon kun je heel goed vergelijken met een normale computer die je op je bureau hebt staan.

Zodra het apparaat aanstaat en er is de mogelijkheid om verbinding te maken met het internet, dan kán dat gebeuren. Ook al geef je zelf niet direct een opdracht daartoe.

Er kan altijd een (voorgeprogrammeerde) update plaatsvinden, je locatiegegevens kunnen worden doorgegeven, er kan een systeemscan draaien, noem maar op.

Dat dit mag staat vast wel ergens in de voorwaarden van de apps waar het om gaat en van de voorwaarden die je hebt kunnen lezen bij aanschaf van je toestel+besturingssysteem.



Omdat de wetgever/overheid heeft bepaald dat alleen de eindgebruiker (jij) kan en mag weten welke apps je gebruikt, welke sites je bezoekt, enzovoorts, is het voor ons onmogelijk gemaakt om meer te zien dat tijdstippen, tijdsduur en aantallen kB's.

Dit valt te vergelijken met het briefgeheim; de postbode mag ook niet lezen wat er in de brief staat die hij bezorgt.



Bij Simyo worden je verbruiksgegevens altijd met enige vertraging verwerkt. Deze worden meerdere keren per dag geüpdate. Hierdoor kan het voorkomen dat wanneer je in een telefoongesprek zit, je door kan bellen en een negatief beltegoed is het gevolg.

Maar als er nu ineens veel data wordt gebruikt, dan gaat het hard. En dan kan je beltegoed dus best veel onder €0 komen voordat wij je gebruiksgegevens krijgen en je verbinding kunnen verbreken.



Je geeft aan dat je graag zou zien dat de snelheid geknepen wordt als je bundel op is. Dat is een dienst die niet aangeboden wordt door Simyo. Al begrijp ik de wens wel.



Waarom jouw datamonitor iets anders aangeeft dan door ons geregistreerd is, is niet te achterhalen voor ons. Wel weet ik dat je geen rechten kunt ontlenen aan die apps. Ook simyo.nl en Mijn Simyo zijn onder voorbehoud van een disclaimer.



En dan het hoe en waarom van de verbinding en de data die wij als verbruik zien. Je telefoon wil op een bepaalt moment iets aan data ontvangen of versturen. Deze kan hiervoor WiFi gebruiken, of het mobiele netwerk. Je telefoon maakt die verbinding en wanneer het mobiele netwerk wordt gebruikt, dan wordt je simkaart gebruikt om die verbinding te maken. Een geleidertje, niets meer. Een simkaart kan niet zelf een verbinding maken, hij wordt aangestuurd en geeft zelf geen opdracht.



Ik snap natuurlijk echt wel dat je hier niet op zat te wachten, en je liever niet deze kosten had gemaakt.

Je negatieve beltegoed is op een bepaald moment -€34 geweest. Dit bedrag heb je zelf alweer opgewaardeerd, maar ik heb het nu eenmalig weer bij je beltegoed opgeteld.



Ik hoop dat je een beetje tevreden bent met mijn antwoord.
Hallo Ernst,



Ik waardeer de coulance maar kan me als ICT-er nauwelijks indenken dat het niet mogelijk is om effectieve datalimieten in te stellen.

Wanneer ik bijvoorbeeld een poosje in Spanje ben,  gebruik ik daar een prepaid dongle die echt meteen stopt wanneer het tegoed op is.

Het zijn m.i. dus niet technische of privacy belemmeringen maar hoogstwaarschijnlijk een  bewuste keuze van Simyo.   

Maar goed, ik ben een gewaarschuwd man.



In elk geval bedankt voor je reactie en de getoonde coulance.
Hoi keesh,



Ik kan me voorstellen dat het inderdaad erg vervelend is, maar in ons systeem is dit helaas technisch (nog) niet mogelijk, wie weet in de toekomst 🙂

Reageer