Skip to main content
Ik heb een prepaid kaart in mijn toestel. Ik heb bewust voor een prepaid kaart gekozen omdat ik 14 jaar ben en ik geen negatief saldo wil hebben. Nu ben ik binnen een week van een positief saldo van rond de €5,-- naar een negatief saldo van over de € 30,-- gegaan ondanks dat ik de hele week thuis via wifi op internet heb gezeten en ik geen/weinig sms en telefoonverkeer heb gehad. Ik heb inmiddels al gelezen dat er mogelijkheden bestaan dat internet en bepaalde gsm instellingen de boosdoener kunnen zijn. Kan iemand van simyo nakijken wat de oorzaak van mijn probleem is? Hoe kan dit probleem opgelost worden?
In afwachting van het antwoord van Simyo (kan tot maandag duren want tijdens het weekend zijn hier doorgaans geen Simyo medewerkers aktief) kan ik alvast wel zeggen dat Simyo (net als elke andere provider in Nederland) geen inzicht heeft in de reden of oorzaak van het internetverbruik van hun klanten. Het enige wat ze registreren is het tijdstip waarop de datadownload is begonnen, en de totale hoeveelheid MBs per sessie. Verder is het zo dat smartphones zich als een kleine maar krachtige computer gedragen, die tot op zekere hoogte zelf bepalen wanneer er contact met het internet wordt gemaakt. Dat kan te maken hebben met een synchronisatieproces, een update of iets met location services. Ook wanneer je denkt goed wifi bereik te hebben kan er overgeschakeld worden op het mobiele internet. Bij veel recente smartphones kun je trouwens je dataverbruik inzien, uitgesplitst per app. Ik weet niet welke smartphone je hebt maar bij een iPhone met iOS7 kan dat onder Instellingen > Mobiel Netwerk



Een eerste lijn van verdediging tegen dit soort ongewenste downloads via het mobiele internet is het wijzigen van een of meer instellingen op je smartphone. Een tweede, en zeer afdoende verdediging is het uitzetten van Internet op je mobiel op Mijn Simyo. Vanaf dat moment is de toegang tot het internet via Simyo helemaal afgesloten. Dan is alleen nog via wifi internet toegang mogelijk. Simyo kan zien wanneer je deze optie op Mijn Simyo hebt uitgezet, dus als er dan onverhoopt toch nog iets wordt gedownload dan krijg je de kosten door Simyo vergoed want dan is er sprake van een technische storing.



Misschien is het helemaal uitzetten van mobiel internet in jouw situatie wel de aangewezen weg, want met Simyo prepaid loop je altijd de kans dat je een negatief saldo krijgt door onbedoeld dataverbruik via het Simyo netwerk. 
Ik denk dat het inderdaad het beste is de data verbinding helemaal uit te zetten en misschien voor de zekerheid gewoon de apn's verwijderen want met prepaid ga je vast niet echt vaak op mobiel netwerk.

Bij Android : instellingen - mobiel netwerk - namen toegangspunten - en zo kan je ze wissen.

Succes !
Ik denk dat het inderdaad het beste is de data verbinding helemaal uit te zetten en misschien voor de zekerheid gewoon de apn's verwijderen want met prepaid ga je vast niet echt vaak op mobiel netwerk.

Bij Android : instellingen - mobiel netwerk - namen toegangspunten - en zo kan je ze wissen.

Succes !




Zoals Scotsman uitgebreid heeft toegelicht biedt Simyo de mogelijkheid om internet via het mobiele netwerk op Mijn Simyo internet uit te zetten. Dat is een veel betrouwbaardere methode dan elke methode op een toestel. De APN's zou ik dus laten staan en de optie "Internet op je mobiel" uitzetten op Mijn Simyo.
Hoi jorritju, welkom op het Simyo forum!



Door de andere gebruikers ben je mijns inziens al behoorlijk goed ingelicht over wat je provider wel en niet kan zien en hoe je ongewenst dataverbruik kunt voorkomen :)

Je beltegoed heb ik als eenmalige actie weer op €0 gezet voor je.



Scotsman, Ratumatu en Groentjuh; dank jullie voor de assistentie!
Ernst (en de rest)



Dank voor jullie reacties en acties. Nu nog even mijn blokkade ervan zien te halen



Jorrit
Hoi jorritju,



Graag gedaan namens Ernst :)



Ik zie dat je inmiddels hebt opgewaardeerd en daarmee weer gebruik kan maken van je aansluiting.
Nou misschien wil je dat bij mij ook doen want ik heb nu sinds 3dagen een prepaid kaart om hoge abonementskosten te voorkomen en ik sta al min 76 euro?!!! Ik heb 4sms verstuurd en 10mb verbruikt? Inmiddels internet uit gezet op mijn simyo maar nog wel vershrikkelijk veel geld dat ik moet betalen... beetje jammer
Hoi anne1986,



Ik zie dat je deze vraag ook al hier hebt gesteld. Daar heb ik hem ook beantwoord.

Het is niet nodig om je vraag vaker dan 1 keer te stellen, we behandelen namelijk élke vraag die er gesteld wordt 😉

Reageer