.

Beantwoord

Prepaid, 1e dag gelijk al een negatief saldo van -137,75

  • 14 June 2014
  • 3 reacties
  • 380 Bekeken

Voor mijn zoontje heb ik een paar dagen geleden prepaid abonnement gekocht met het idee dat we hiermee de kosten in de hand zouden houden.
Voordat ik de kans had om het een en ander anders in te stellen, had mijn zoontje al zijn nieuwe mobiel gepakt, zijn nieuwe simkaart erin gestopt en was gaan internetten, lees filmpjes kijken. Zijn mobiel was ook nog niet op ons eigen wifi internet gekoppeld, dus blijkbaar ging dat gewoon via de prepaid.
De eerste email dat er iets mis was, kreeg ik echter een paar uur later dan dat de kosten al waren gemaakt en helaas was mijn zoontje toen ook niet thuis aanwezig om zijn toestel af te pakken. De laatste mail die ik kreeg was dat het 06nummer was geblokkeerd omdat er meer dan 100 euro was gespendeerd.
En dat terwijl we een prepaid abonnement van slechts 5 euro hadden zonder internet abonnement.
Inloggen op deze site leerde dat er inmiddels een rekening stond van -137,75 euro.
Dit is natuurlijk buiten alle proportie. Ik begrijp niet dat het mogelijk is dat wanneer  je 5 euro maximaal prepaid kunt spenderen, je in verhouding tot je prepaid bedrag je belachelijk hoge kosten kunt maken ( 137/ 5  = een factor 27 )
Op dit forum zie ik dat ik niet de enige ben die hiermee werd geconfronteerd.
Dus het lijkt mij niet meer dan logisch dat Simyo hier iets aan gaat doen.  Ik zou het ook fijn vinden dat uit coulance de kosten ongedaan gemaakt worden, want dit is wel een erg slecht ervaring met Simyo.
icon

Beste antwoord door Charlene 16 June 2014, 13:36

Bekijk originele reactie

3 reacties

Badge +8
Hoi RobertV,

Welkom op het forum :)
Dat is inderdaad schrikken, als je dat overkomt. Ik zal beginnen met de uitleg hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ik zal ook uitleggen, wat wij daar als Simyo aan doen.
Bij Simyo staat de optie om internet via de simkaart te gebruiken, op alle aansluitingen standaard aan. Dat word je al tijdens het bestelproces gemeld, en nog een aantal keer daarna (o.a. in de brief bij de simkaart). Dit om klanten die geen internet via de simkaart willen gebruiken erop te wijzen dat ze die optie uit dienen te zetten op Mijn Simyo. helaas was bij jullie de simkaart al in gebruik voor je dat had gelezen.
Als de optie Internet op je Mobiel aan blijft staan op Mijn Simyo, en de optie Mobiele data staat ook aan op het toestel kun je dus internet via de simkaart gebruiken. Bij Simyo kun je je laatste internetsessie of je laatste gesprek altijd afmaken. Dat staat ook netjes op de website vermeld. Daarnaast is het gebruik van internet zonder internetbundel behoorlijk kostbaar. Zo kun je dus zo'n hoog bedrag in de min opbouwen. :(

Wanneer iemand 5MB internet gebruikt zonder bundel, sturen we daar een waarschuwingsberichtje over. Helaas krijgen wij de verbruiksgegevens met een vertraging binnen van het netwerk, en kan het met filmpjes kijken hard gaan, dus kan je op dat moment al meer hebben verbruikt.
Wat wij in dit geval hebben, is jullie beltegoed weer aangevuld tot € -5. We hebben dus € 132,75 van de verbruikskosten op ons genomen. Ik zie dat jullie de optie Internet op je Mobiel uit hebben gezet, dus het risico om zo'n groot bedrag in de min op te bouwen is er gelukkig niet meer. Maar met het beltegoed onder € 0 uit komen, zal wel mogelijk blijven. Dat is niet uit te schakelen.

Ik hoop dat de schrik met de tegemoetkoming wat is weggenomen.

Groetjes, Charlene
Dag Charlene,

het zou natuurlijk heel wat beter zijn als voor prepaid klanten de optie internet standaard UIT staat in plaats van standaard aan.
Dan voorkom je dit soort problemen.

Simyo kiest er mijns insziens daarmee bewust voor dat klanten op onnodige kosten kunnen worden gejaagd.
Want het is natuurlijk voor Simyo net zo eenvoudig om deze optie standaard uit te zetten, en daarna de klant de mogelijkheid te geven om dit bewust aan te zetten.

Fijn natuurlijk dat een groot deel van de kosten ongedaan is gemaakt, maar beter zou het geweest zijn dat voorgesteld was om met een schone lei te beginnen en ook alle overige kosten van het beltegoed plus de 5 euro negatief te vergoeden.
Ofwel dat met een nieuwe klant wordt meegedacht.

Het gaat mij hierbij niet zozeer om het totaal van kosten, maar in plaats hiervan om het wegnemen van het gevoel dat ik direkt al ben 'getild' voordat ik  nog maar ben gestart als nieuwe klant.
En jouw reaktie heeft mijn gevoel helaas niet weggenomen.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi RobertV,

Het is te begrijpen dat je wilt dat de optie 'Internet op je mobiel' standaard uit staat. Een nadeel is echter dat de simkaarten die we leveren U-simkaarten zijn. Deze zijn speciaal gemaakt om gebruikt te worden op het UMTS netwerk; 3G. En 3G is bellen én internet.
Ook maken de meeste van onze klanten gebruik van internet, al dan niet in combinatie met een abonnement. Deze groep zou dan internet aan moeten zetten terwijl ze het zelf besteld hebben.

Reageer