Skip to main content

.

Vorige week heb ik voor mijn dochter van 10 een prepaidkaart besteld voor haar nieuwe smartphone. Bij ingebruikname van de telefoon de nodige zaken ingesteld. Internet mag alleen via wifi. Krijg ik ineens zonder dat er nog maar ooit met de telefoon gebeld is een mailtjes dat het beltegoed op is. Bij het checken van de website bleek ik zelfs in de min te staan. Hoezo prepaid? Dat kan toch niet.



Nu heb ik gelezen dat je bij Simyo je gesprek mag afmaken en dat je daardoor bij prepaid een negatief saldo kan krijgen.Maar nu komt het mooiste. We hebben nog nooit met de telefoon gebeld. Alleen 1 keer om de verbinding te testen. Maar nu komt het mooiste. Die verbinding kregen we niet. De telefoon maakt met de Simyo kaart alleen maar verbinding met het edge netwerk. Dat edge tekentje is echter zo klein dat je er een vergrootglas bij moet pakken om het te zien. Ondertussen is er dus via edge data verbruikt op het moment dat mijn wifi eruit lag. Nu sta ik dus in de min. Ik vind het op alle fronten te zot voor woorden. Dit gaat Simyo klanten en heel veel negatieve mond-op-mond reclame opleveren. Zo kun je niet met je klanten omgaan.



In elk geval vond ik op de mijn-omgeving de mogelijkheid om 'internet via je telefoon' uit te zetten. Dat is al een begin voor het oplossen van het probleem. Simyo zou het echter om moeten draaien. Voor diegenen die internet willen de mogelijkheid bieden om het aan te zetten. En niet standaard de mogelijkheid aan zetten en er verder niks over zeggen.



Nu zit ik met de volgende vragen. Wie compenseert mijn verloren beltegoed en negatatief belsaldo terwijl ik daar helemaal niet om gevraagd heb. Hoe krijg ik in hemelsnaam 2g ontvangst op mijn telefoon? Als ik een kaart van Simpel gebruik krijg ik meteen 5 streepjes GSM ontvangst. Als Simyo geen passende oplossing biedt, ligt het sim-kaartje morgen in de container. Een kaart zonder gsm ontvangst is immers niet bruikbaar, nog even los van de malafide dataverbruikspraktijken die Simyo erop nahoudt.
Hoi annaprozee,



Welkom op het forum :)



Ik begrijp dat je geschrokken bent van het negatieve bedrag. Ik vind het erg jammer dat je woorden als 'malafide dataverbruikspraktijken' gebruikt. Ook wil ik je vragen om je woordgebruik te letten. De sfeer op dit forum is over het algemeen zeer prettig, schelden staan wij niet toe. Om deze reden heb ik je bericht aangepast. Ik geef je graag meer uitleg over je situatie.



Je hebt op 26-03-2014 de prepaid besteld. Alle simkaarten van Simyo kunnen bij de aanschaf contact maken met het mobiele netwerk. Dit wordt ook meerdere malen gecommuniceerd bij de aanschaf van het startpakket. Dit doen wij om klanten te waarschuwen voor situaties als deze van jou. Een tijdje terug hebben wij de internet optie standaard 'aan' gezet. Dit is gedaan wegens feedback van onze klanten. Tegenwoordig willen steeds meer mensen gebruik maken van internet op hun mobiel, deze groep is groter dan de groep mensen die niet internet wil gebruiken.



De reden waarom je in de min kan komen geven wij aan op onze website. Ook tijdens het bestelproces word je hiervoor gewaarschuwd. Bij jou is er op 3 en 4 april dataverbruik geweest. Dat kan heel goed met het EDGE netwerk. Je telefoon heeft de data verbruikt, de simkaart heeft het geregistreerd. De optie voor 'internet op je mobiel' kun je uitzetten op Mijn Simyo. Ik zie dat je dat al inderdaad hebt gedaan. Op deze manier blokkeer je de toegang tot het mobiele netwerk.



Omdat we je hebben gewaarschuwd voor de mogelijkheid tot internet, kan ik niet al het dataverbruik voor je vergoeden. Je hebt nu een negatief tegoed, dat bedrag zal ik wel voor je vergoeden. Dit is een eenmalige coulance. Als je inlogt op Mijn Simyo zul je zien dat het beltegoed weer op € 0,00 staat. Als je opwaardeert kun je weer bellen met de aansluiting. Let er dus op dat je in de toekomst weer in de min kan komen te staan. De optie voor internet staat wel uit nu, dus ongewenst dataverbruik kan niet meer voorkomen.



Je zegt dat je geen netwerk hebt, toch zie ik meerdere sms'jes staan en zelfs een paar gesprekken. Het ziet er dus naar uit dat je wel netwerk hebt. Als je problemen hebt met het netwerk wil ik je vragen om de simkaart in een andere telefoon te plaatsen. Ik vraag me ook af of je op één of juist op meerdere locaties last hebt van een slecht bereik. Zou je dat willen aangeven?



Ik hoop dat ik je het zo goed heb uitgelegd. Vragen of opmerkingen kun je kwijt in dit topic. We helpen je graag verder 🙂
Hoi Dries,



Bedankt voor je reactie en dat je onze negatieve gevoelen met je ontwapenende reactie hebt geneutraliseerd. Fijn ook dat het negatieve beltegoed nu weer op nul staat. Het sim-kaarjte blijft dus nog maar even in de telefoon zitten totdat het probleem is opgelost. Ik blijf wel een paar vragen houden. Je hebt inderdaad goed gezien dat er twee keer gebeld is met de sim-kaart. In totaal gaat het om 3 belminuten. Er is een sms verstuurd en is is 8 mb aan data gebruikt (dat is zoveel als twee foto's met een goede resolutie). Als ik weet dat een belminuut 10 cent kost en een sms ook zoiets, hoe kan het dan dat het het hele beltegoed van 7,50 op is en daarbij ook nog een negatief saldo van 1,47. Als ik het uitreken zijn de kosten voor de belminuten en de sms samen 30 cent. Het kan toch niet zo zijn dat 8mb dataverkeer bijna 9 euro kost? Daarom gebruikte ik ook wat boos taalgebruik in mijn eerdere reactie. Hoe kun je een bedrag van bijna 9 euro verantwoorden bij een dataverbruik van 8mb. Misschien heb je een goede uitleg want dat begrijp ik gewoon niet. En dan zeg ik het nu netjes genoeg hoop ik.



Dan is er nog de kwestie met het bereik. Deze telefoon heeft alleen 2g (GPS) ontvangst. Soms zie ik heel even een goede 2g en daarna binnen een paar seconden weer naar edge te gaan. Bij een simkaart dat gebruik maakt van het T-mobile netwerk krijg ik een stabiele 5 bars ontvangst op 2g. Ligt het dan misschien aan het andere netwerk? Ik kan in de telefoon ook geen opties vinden om edge uit te schakelen zodat het toestel wordt 'gedwongen' om het g signaal te pakken.

 

Allemaal vragen. Ik hoop dat je ons verder kunt helpen. Ondertussen zal ik het Simyo kaartje ook even testen in mijn Iphone. Misschien dat dat nog iets opleverd.



Groeten en alsvast bedankt voor je antwoord.
Hoi Dries,



Bedankt voor je reactie en dat je onze negatieve gevoelen met je ontwapenende reactie hebt geneutraliseerd. Fijn ook dat het negatieve beltegoed nu weer op nul staat. Het sim-kaarjte blijft dus nog maar even in de telefoon zitten totdat het probleem is opgelost. Ik blijf wel een paar vragen houden. Je hebt inderdaad goed gezien dat er twee keer gebeld is met de sim-kaart. In totaal gaat het om 3 belminuten. Er is een sms verstuurd en is is 8 mb aan data gebruikt (dat is zoveel als twee foto's met een goede resolutie). Als ik weet dat een belminuut 10 cent kost en een sms ook zoiets, hoe kan het dan dat het het hele beltegoed van 7,50 op is en daarbij ook nog een negatief saldo van 1,47. Als ik het uitreken zijn de kosten voor de belminuten en de sms samen 30 cent. Het kan toch niet zo zijn dat 8mb dataverkeer bijna 9 euro kost? Daarom gebruikte ik ook wat boos taalgebruik in mijn eerdere reactie. Hoe kun je een bedrag van bijna 9 euro verantwoorden bij een dataverbruik van 8mb. Misschien heb je een goede uitleg want dat begrijp ik gewoon niet. En dan zeg ik het nu netjes genoeg hoop ik.



Dan is er nog de kwestie met het bereik. Deze telefoon heeft alleen 2g (GPS) ontvangst. Soms zie ik heel even een goede 2g en daarna binnen een paar seconden weer naar edge te gaan. Bij een simkaart dat gebruik maakt van het T-mobile netwerk krijg ik een stabiele 5 bars ontvangst op 2g. Ligt het dan misschien aan het andere netwerk? Ik kan in de telefoon ook geen opties vinden om edge uit te schakelen zodat het toestel wordt 'gedwongen' om het g signaal te pakken.

 

Allemaal vragen. Ik hoop dat je ons verder kunt helpen. Ondertussen zal ik het Simyo kaartje ook even testen in mijn Iphone. Misschien dat dat nog iets opleverd.



Groeten en alsvast bedankt voor je antwoord.




Hoi annaprozee,



Fijn om te lezen dat je mijn reactie goed hebt ontvangen 🙂 Ik begrijp je eerste reactie heel goed hoor, de verontwaardiging gaat je niet in de koude kleren zitten. Ik vind je reactie nu heel netjes 😉 Ik geef je graag antwoord op je vragen.



Als ik naar het verbruik kijk dan zie ik: 2x sms van € 0,10 = € 0,20. Je hebt 3 gesprekken gehad, 2 daarvan onder 1 minuut en kosten € 0,10 per gesprek en een gesprek van 01:41 waar je € 0,17 voor hebt betaald. In totaal dus € 0,37 voor de gesprekken. Je hebt voor 8,4 MB data verbruikt. De kosten daarvan zijn € 8,40. In totaal heb je dus een verbruik gehad van € 8,97. Dat klopt dus wel, want je had voor €7,50 beltegoed en stond € 1,47 in de min.



Het prepaid tarief voor internet buiten de bundel is € 0,10 per 100 KB, dat is omgerekend een euro per MB en dat is inderdaad heel erg hoog. Alle tarieven kun je hier nalezen.



Ik heb onze netwerkspecialisten voor je opgebeld met betrekking tot je bereik. Wat zij aangeven is dat zowel 2G (GSM) als 3G (UMTS) een goede indoor en outdoor dekking heeft op jouw locatie. Ze geven aan dat er wel problemen waren, maar die zijn al allemaal opgelost. Er zijn op dit moment geen openstaande klachten van klanten. Je zegt dat een simkaart van T-Mobile wel een goede verbinding geeft, maar wat gebeurt er dan als je je de simkaart van Simyo in een andere telefoon doet? Doet die het wel goed in je iPhone? Ook ben ik wel heel erg benieuwd wat voor telefoon je gebruikt? :)



Ik ben benieuwd naar je terugkoppeling! 🙂

Reageer