.

Beantwoord

Negatief saldo prepaid tegoed

  • 14 July 2013
  • 6 reacties
  • 5932 Bekeken

Voor mijn zoon van 13 jr(omdat we een weekend weg gingen) had ik een maandbundel prepaidwebtegoed gekocht van 200mb.  Aan het einde van de 1e dag checkte ik de site en had hij nauwelijks verbruik. De 2e dag om 16 uur kreeg hij een sms dat zijn tegoed 2 euro of lager was. Met het advies erbij aan te vullen om verrassingen te voorkomen. Ik keek op de site en zag met gegevens van 13.00 uurom 16 uur dat hij 44 euro negatief stond. Via de site heb ik internet direct uitgezet. Ik handelde dus met gegevens die niet up to date waren. Later op de avondbleek dat tussen 13 en 16 uur het totale negatieve saldo opgelopen was naar 114 euro negatief!  En dat bij een prepaid bedrag van 10 euro!!
Met mijn zoon had ik afgesproken dat hij alleen zou whats-appen om hoge verbruiksdata te voorkomen ivm eerder opgelopen negatief saldo. Hij blijkt toch op youtube gekeken te hebben, Maar dan nog. Mijn klachten zijn:
- Opgelopen negatief saldo is totaal uit verhouding met het gekochte webtegoed van 10 euro.
- De site werkt met informatie die uren vertraagd is
- De sms komt te laat binnen, er is dan al groot negatief saldo
- Het is misleidend dat met prepaid zo'n hoog negatief saldo kan voorkomen. Zeker al op de 2e dag van een gekocht tegoed wat verkocht wordt onder de naam "maandtegoed"
icon

Beste antwoord door Natascha 15 July 2013, 16:51

Bekijk originele reactie

6 reacties

Net ook een reaktie naar de Volkskrant gestuurd. Zaterdag 13 juli stond er een zeer herkenbaar artikel "Prepaid, toch verrast" op pagina 28 dat over Simyo prepaid gaat en ongemerkt in de papieren loopt. Er zijn, zo te zien op dit forum, veel gedupeerden.
Net ook maar even Radar en Kassa per mail ingelicht en kreeg bericht dat de mail gelezen zal worden en afhankelijk van het onderwerp contact opgenomen zal worden.
Reputatie 7
Badge +9
Het is hier op dit forum al vaker geconstateerd, en door Simyo bevestigd, maar ouders die een absoluut plafond willen instellen voor het bel- en internetverbruik van hun kroost (onder het motto op = op) zijn bij Simyo aan het verkeerde adres. Een veelvoorkomende misvatting is dat de aanschaf van een bundel zou garanderen dat nadat de bundel is verbruikt er verder geen kosten meer zouden zijn omdat de verbinding eenvoudigweg wordt verbroken. Niets is minder waar. Als de bundel op is, dan wordt overgegaan op het standaard tarief per minuut of MB, en dat is relatief duur.

Ook wordt vaak vergeten dat bij Simyo een gesprek of een internet sessie (zoals het bekijken van een lange youtube video) NIET abrupt wordt afgebroken zodra het prepaid saldo op is. Dit is een van de belangrijkste oorzaken voor het oplopen van een negatief saldo, en dat gaat snel als je door je bundel heen bent en je dus belminuten of MBs tegen het standaardtarief aan het verstoken bent.

Maar voor klanten die zich goed bewust zijn van bovenstaande haken en ogen (die overigens op de website vermeld staan) is Simyo een prima low-cost provider.
Badge +6
Voor mijn zoon van 13 jr(omdat we een weekend weg gingen) had ik een maandbundel prepaidwebtegoed gekocht van 200mb.  Aan het einde van de 1e dag checkte ik de site en had hij nauwelijks verbruik. De 2e dag om 16 uur kreeg hij een sms dat zijn tegoed 2 euro of lager was. Met het advies erbij aan te vullen om verrassingen te voorkomen. Ik keek op de site en zag met gegevens van 13.00 uurom 16 uur dat hij 44 euro negatief stond. Via de site heb ik internet direct uitgezet. Ik handelde dus met gegevens die niet up to date waren. Later op de avondbleek dat tussen 13 en 16 uur het totale negatieve saldo opgelopen was naar 114 euro negatief!  En dat bij een prepaid bedrag van 10 euro!!
Met mijn zoon had ik afgesproken dat hij alleen zou whats-appen om hoge verbruiksdata te voorkomen ivm eerder opgelopen negatief saldo. Hij blijkt toch op youtube gekeken te hebben, Maar dan nog. Mijn klachten zijn:
- Opgelopen negatief saldo is totaal uit verhouding met het gekochte webtegoed van 10 euro.
- De site werkt met informatie die uren vertraagd is
- De sms komt te laat binnen, er is dan al groot negatief saldo
- Het is misleidend dat met prepaid zo'n hoog negatief saldo kan voorkomen. Zeker al op de 2e dag van een gekocht tegoed wat verkocht wordt onder de naam "maandtegoed"


Hoi Cornelius,

Vervelend om te horen dat je zoon in de min is geraakt met het beltegoed.

Het is bij Simyo mogelijk een negatief beltegoed te hebben omdat:
• Je altijd je laatste gesprek kunt afronden
• Belgegevens met vertraging worden verwerkt.

Zodra je opwaardeert, wordt je aansluiting gedeblokkeerd en kan je weer bellen en smsÂ’en met je simkaart.

Let op: Belgegevens uit het buitenland worden altijd met vertraging verwerkt als gevolg hiervan kan er een negatief beltegoed ontstaan.

Wanneer er grote sessies worden gemaakt door het kijken van een filmpje dan duurt het langer voordat het verbruik is verwerkt.
Wanneer de bundel op is dan kan er verder gebruik gemaakt worden van het internet echter dit gaat dan van het beltegoed.

@ Scotsman bedankt voor het meedenken.
Inmiddels contact gehad met de klantenservice en naar tevredenheid opgelost. Wat ook speelt is ongemerkt data gebruik door automatisch bijwerken van apps uit de playstore. Is via instellingen van de smartphone te voorkomen. Voor mij toch geen prepaid meer, is te bewerkelijk om in de gaten te houden bij gebruik door kinderen.
Badge +6
Inmiddels contact gehad met de klantenservice en naar tevredenheid opgelost. Wat ook speelt is ongemerkt data gebruik door automatisch bijwerken van apps uit de playstore. Is via instellingen van de smartphone te voorkomen. Voor mij toch geen prepaid meer, is te bewerkelijk om in de gaten te houden bij gebruik door kinderen.

Hoi Cornelius,

Fijn om te horen dat het probleem is opgelost na contact met de telefonische klantenservice. 🙂

Reageer