.

Beantwoord

Mijn internetverbruik klopt niet. Wat nu?


Reputatie 1
Badge
Hallo Simyo,

Ik heb vandaag een internet bundel gekocht. Echter kom ik er nu bij thuiskomst achter dat ik gewoon de hele dag volle mep ben aangerekend, en dat mijn interbundel helemaal niet is gebruikt!? Al mijn internet activiteit van de hele dag is nog snel even 1 minuut voor de aanschaf van mijn bundel op mijn kosten lijst gepropt.

13:28 Internetbundel 150 1 af - € 5,00
13:27 Internet gebruik 60001 kB af - € 8,79

Dit kan helemaal niet, want ik heb mijn mobiele data pas aangezet nadat ik mijn 150mb bundel tegoed in de app zag staan! En ik heb net om 17:00 uur nog een fototje gemaakt en geupload, dus dat kan nooit om 13:27u geweest zijn!

Wat moet ik hier nu mee, Simyo?
Ik vind dit best wel klote.. 😬
icon

Beste antwoord door Ashweeta 8 May 2018, 11:51

Bekijk originele reactie

12 reacties

Reputatie 1
Badge
Inmiddels is mijn internet momentje van 5 uur ook verschenen in mijn kosten lijst,netjes via de bundel. Maar het leeuwendeel staat nog gewoon op miraculeuze wijze op één minuut vóór het aanschaffen van mijn bundel, terwijl ik pas ná de aanschaf mét de bundel zichtbaar in mijn app ben gaan internetten.

Ik zou dus graag die 60MB via mijn bundel zien, ipv dik betaald á 15ct per stuk.

Dit is al de 2e keer dat mij zoiets overkomt, ik voel me gefopt.😞
Reputatie 4
Badge +3
Hoi Sokonomi,

Ah, ik snap heel goed dat je dit klote vindt! Ik zie dat je je bundel inderdaad om 13:28 uur hebt aangeschaft. De bundel is toen meteen geactiveerd. Het internet verbruik heeft 1 minuut voordat de bundel geactiveerd werd, plaatsgevonden. Ik ga voor je uitzoeken hoe dit gebeurd is. Ik stuur je vandaag nog een privé-bericht. Goed?

Groetjes,
Ashweeta
Reputatie 1
Badge
Hallo Ashweeta,

Ik heb de hele middag lekker op het strand gelegen en af en toe wat berichtjes en fototjes uitgewisseld. Dus dat al dat internet verkeer op die ene minuut voor mijn bundel aanschaf terechtgekomen is, klopt niet. 😅

Ik zou het erg fijn vinden als ik die 8,79eu teruggetikt krijg, en dat die 60MB gewoon uit mijn bundel getrokken word. Daar had ik het immers voor gekocht. 😉

Dit is me vorig jaar ook al eens overkomen, toen stond de bundel ook in mijn simyo app met zon mooi rond metertje, maar was die pas na een uur ECHT actief. Toen ging het maar om een paar cent, dus heb ik er niet om gezeurd, maar dit keer vond ik het toch een beetje veel.

Ik vind Simyo helemaal top, maar die bundeltjes haperen nogal eens. 😅
Reputatie 6
Badge +4
Hi Sokonomi,

Excuus voor de late reactie. Ik zie dat Ashweeta je vlak voordat je jouw berichtje geplaatst had, al een privéberichtje gestuurd heeft. Laat maar weer eens zien dat we allemaal mensen zijn die fouten kunnen maken. :)

In je gegevens zie ik dat je met Ashweeta tot een oplossing gekomen bent, dat is mooi. ;)

Zoals Ashweeta vertelde heeft het verbruik plaatsgevonden vóórdat je jouw internetbundel had aangeschaft. Als je in de app ziet staan dat je internetbundel actief is, dan klopt dus, het kan alleen voorkomen dat je al kosten hebt gemaakt vóórdat je een bundel gekocht hebt. Omdat we gebruik maken van het KPN netwerk krijgen we pas later informatie over je verbruik binnen. In Nederland kan het daarom tot 4 uur duren voordat je verbruik bijgewerkt wordt. Als je in het buitenland bent dan moeten we de verbruiksgegevens van de buitenlandse provider binnenkrijgen, het kan dan zelfs tot 36 uur duren voordat je verbruik en tegoed wordt bijgewerkt in Mijn Simyo. Dit is ook gelijk de reden dat je onder je verbruik de tijd en datum ziet staan van het laatste moment waarop je gegevens zijn bijgewerkt.

Mocht je hier nog vragen over hebben dan weetje ons te vinden! ;)

Groetjes,
Thomas
Reputatie 1
Badge
Ja het is heel netjes opgelost! Ben erg blij met Simyo.

Verbruik voordat ik de bundel aangeschaft, en ook echt actief gezien heb, kan alleen niet. Ik zat namelijk tot dat moment met mijn data uitgeschakeld op een wifi netwerk. Hoe ik er dan in 60 seconden in een klap 60MB doorheen heb kunnen knallen is mij een raadsel. Het data verbruik van al mijn fototjes en chatberichtjes gedurende de hele middag staan ook niet in mijn verbruik log (want allemaal op 1 klomp samengevoegd op die ene minuut). Iets klopt er niet, maar wat het was, is mij een raadsel.

Wat ik me nu wel afvraag natuurlijk; Hoe kan ik dan WEL zien wanneer ik mijn bundel in gebruik heb. Want de Simyo app is kennelijk gewoon niet te vertrouwen..

Misschien wat voor jullie 'wall of change'; Stuur ons een alert SMSje als er een bundel echt actief geworden is. Misschien is dat iets betrouwbaarder?
Reputatie 6
Badge +4
Hoi Sokonomi,

Dat is een goede vraag. Zodra je een Prepaid internetbundel hebt aangeschaft dan is hij 30 dagen actief. Een slim idee om hier ook even een sms'je over te sturen. Ik hang hem op de Wall of Change!

Verder hangt het er vanaf of je verbonden bent met wifi of niet, en of je wél je mobiele data aan hebt staan. Het is dus geen kwestie van de betrouwbaarheid van de Mijn Simyo app, maar de manier waarop je de app uitleest. 🙂

In de meeste telefoons kun je trouwens ook zien dat je (mobiel) internet gebruikt. Op onze blog vind je een hoop tips hoe je jouw verbruik in de gaten kunt houden, superhandig!

Laat je het weten als je nog andere vragen hebt?

Groetjes,
Thomas
Reputatie 1
Badge
Tsja, lezen is ook een vak..

Ik begrijp heus wel het verschil tussen WiFi of mobiele data. Het is gewoon een feit dat ik mijn databundel aangeschaft heb toen ik alléén op WiFi zat, en dat ik pas mijn mobiele data heb ingeschakeld NADAT de Simyo app aangaf dat de bundel actief was. Dus data tikken op mijn rekening van VOOR de aanschaf van mijn bundel, dat kan dus echt niet.

Er zit een verschil tussen wat de Simyo app aangeeft, en wat er daadwerkelijk in jullie systeem aan de gang is. Een andere verklaring is er gewoon niet. De Simyo app zegt "je internet bundel is actief", maar achteraf krijg ik wel gewoon een volle mep rekening gepresenteerd van alle data die ik in de hele middag heb gebruikt, op 1 minuutje gepropt. Dat spoort toch niet?

Het is mooi opgelost hoor, daar gaat het niet om, maar ik vind het wel vervelend dat het systeem niet goed werkt, en ik moet komen vragen of dat alstublieft even gecorrigeerd kan worden. En dan vooral omdat er gedaan wordt alsof ik iets fout doe..
Reputatie 6
Badge +4
Hi Sokonomi,

Er zit een verschil tussen wat de Simyo app aangeeft, en wat er daadwerkelijk in jullie systeem aan de gang is. Een andere verklaring is er gewoon niet. De Simyo app zegt "je internet bundel is actief", maar achteraf krijg ik wel gewoon een volle mep rekening gepresenteerd van alle data die ik in de hele middag heb gebruikt, op 1 minuutje gepropt. Dat spoort toch niet?


In het berichtje dat Ashweeta je (privé) gestuurd heeft legt ze ook uit dat het verbruik pas later bij ons bekend wordt dan je het hebt verbruikt. Daarom zie je in Mijn Simyo dus staan wanneer de gegevens voor het laatst zijn bijgewerkt. Zoals je de situatie omschrijft lijkt het er toch echt op dat er iets in je telefoon gebeurt wat niet hoort. Als er bij ons verbruik wordt geregistreerd dan kan dat alleen als er verbruik is geweest. We brengen niet zonder reden kosten in rekening natuurlijk. Ik raad je aan om de instellingen van je telefoon goed door te nemen. Wellicht staat er toch iets zó ingesteld dat je simkaart de opdracht krijgt om mobiel internet te gebruiken als je op wifi zit. Op onze blog vind je een reeks tips om dit te voorkomen.

Het is mooi opgelost hoor, daar gaat het niet om, maar ik vind het wel vervelend dat het systeem niet goed werkt, en ik moet komen vragen of dat alstublieft even gecorrigeerd kan worden. En dan vooral omdat er gedaan wordt alsof ik iets fout doe..


Zoals je hierboven leest werkt het systeem zoals het hoort te werken. Verbruik komt alleen bij ons binnen als het geregistreerd wordt op het netwerk. Dat gebeurt altijd nadat er in je telefoon opdracht is gegeven aan je simkaart om iets te doen. Je doet dan ook niet iets fout, dat idee wil ik je ook zeker niet geven.

Groetjes,
Thomas
Reputatie 1
Badge
Moet ik de facebook fototjes laten zien waar een timestamp op staat van wanneer het geupload is? Ik kan de EXIF data van mijn foto's hier zo neer plempen als je dat wil. Ik heb absoluut bewijsbaar data verbruikt op tijden die echt fout geregisterd staan bij jullie. Ik kan om half twee geen foto uploaden die ik om 4 uur pas gemaakt heb. Of heb ik soms een tijdreizigers bundel?

Ik heb al meer android apparaten verbouwd en versleten dan menig mens lief is, en ik weet echt wel hoe ik mijn datastreams moet beheren. Ik kan er ook niks aan doen dat jullie netwerk de boel raar registreerd, maar ik wil niet verweten worden dat ik iets gedaan heb terwijl dit onmogelijk is.

Leuk dat Simyo het oplost, maar moet ik dan echt mijn data bundels een paar dagen van tevoren aan gaan schaffen omdat de simyo app lam doet? Zorg gewoon dat dat ding pas groen licht geeft als het daadwerkelijk zo is, dan is er niks aan de hand.
Reputatie 6
Badge +4
Hi Sokonomi,

We hebben zonet nog even met elkaar gebeld. Had duidelijk even niet goed gelezen en daarvoor bij dezen nogmaals excuses. Inmiddels zijn we er samen uitgekomen en zijn we tot de conclusie gekomen dat er vertraging is geweest in het actief worden van de internetbundel. Gelukkig had je hier samen met Ashweeta al een mooie oplossing voor gevonden.

Mocht het vaker gebeuren dat de bundel (te) laat actief wordt, laat dan vooral weten. Of als we je ergens anders mee kunnen helpen natuurlijk. :)

Groetjes,
Thomas
Reputatie 1
Badge
Helemaal goed Thomas, bij Simyo werken gelukkig nog gewoon mensen. ;)

Ik zal mijn telefoon voortaan wel even rebooten, nádat ik de bundel gekocht heb en vóórdat ik de mobiele data aanslinger. Misschien ververst het nummer zich dan weer even op de servers en doettie et gewoon.

Mocht het weer eens gebeuren, dan trek ik hier weer even aan de bel, want dan zit er toch een kink in de kabel.

Bedankt voor het belletje! 👍🏼
Reputatie 6
Badge +5
Hi Sokonomi,

Namens Thomas graag gedaan 🙂 Fijn om te lezen dat het allemaal goed is opgelost! Ik hoor het graag als je verder nog vragen hebt.

Groetjes,
Niels

Reageer