Skip to main content
Ik maak al jaren tevreden gebruik van Simyo Prepaid; je betaalt wat je verbruikt (0,10 per minuut, 0,10 per sms).

Maar de internetmogelijkheden zijn daarin nu echt te achterhaald aan het worden.

Je kunt niet internetten in het buitenland, nog even los van de prijs.

En als je meer dan 250MB per maand wilt verbruiken, betaal je je klem.

Je kunt namelijk niet 2x een maandbundel van 250MB a 7 euro kopen.

Dan moet je per dag een bundel kopen en 1 MB betalen. Dus ongeveer 20-30 euro bijbetalen.



Je wordt bewust niet gewaarschuwd als je buiten je bundel komt (ik heb hier wel eens om verzocht).

Je betaalt dan 1 euro per MB in Nederland. Dat is meer dan wat als buitenland roamingtarief maximaal is toegestaan (0,24 per MB)!

Als je per ongeluk in 1 maand 1000 MB verbruikt kost dat 757 euro.  

Dit betekent dat ik op zoek moet naar een andere prepaid formule, helaas.
O, ik zie zelfs dat ik mezelf heb rijk gerekend: ik betaal als oud klant 10 euro per maand voor 200MB.

Nieuwere klanten betalen 7 euro voor 250MB.

Logisch!
Hoi Ansje, welkom op het Simyo forum!



Een prepaid aansluiting is voornamelijk bedoeld om mee te bellen. Tenminste, zo is het vroeger begonnen.

Omdat er toch vraag kwam om af en toe ook te kunnen internetten met prepaid zijn de dag- en maandbundels ingebouwd.



Deze bundels zijn niet gemaakt om veel mee te internetten, de grootste is namelijk maar 250 MB op dit moment.

Wanneer je meer dan enkel af en toe wilt internetten kun je veel beter overstappen naar Sim only van Simyo, want daar zijn de bundel groter en verhoudingsgewijs een stuk goedkoper.

Als je dit niet wilt, kun je via Mijn Simyo wel overstappen naar de nieuwste prepaid tarieven en de bundel van 250 MB bestellen.



Je noemt ook nog even dat roaming goedkoper is dan het pay as you go internettarief voor prepaid en dat klopt.

De tarieven voor datagebruik in de EU zijn opgelegd door de EU. De tarieven voor gebruik binnen Nederland mag een provider zelf bepalen, maar met een maandbundel ben je als nog vele malen goedkoper uit dan met roaming.



Overigens is het vrij moeilijk om met prepaid van Simyo per ongeluk 1000 MB te verbruiken.

Ook al worden de verbruiksgegevens met een vertraging verwerkt, met een downloadsnelheid van 1 Mbps ben je wel even bezig om de 1000 MB te halen.



Resumé; mocht je actief willen internetten, neem dan te allen tijde Sim only.
Hoi Ernst,



Dank voor je reply. Ik wil dat inderdaad niet, omdat ik soms niet bel, soms veel, soms vanuit het buitenland.

Buiten bundels bellen is vaak bizar duur. Daarom bevalt de prepaid constructie zo goed, op het internet na dan.



Wat is het verschil tussen mijn prepaid tarieven en de nieuwe, behalve een gunstiger internetbundel? En hoe doe ik dat concreet, overstappen op die nieuwe tarieven via Mijn Simyo (dezelfde voorwaarden?)?



Wel een bizarre constatering dat de maximum tarieven voor EU niet gelden binnen Nederland: ik dacht dat we onderdeel waren van de EU, maar misschien staat dat bij SImyo danwel bij de EU anders geregistreerd?



Wel hilarisch dat je de trage snelheid van jullie internet als positief argument noemt ;-P



Gelukkig heeft Hema een prepaid deal met drie keer zo snel en 2,5 keer zo veel internet.

Ze vragen 2 cent per minuut meer voor bellen, maar dat wordt gecompenseerd door het betalen per seconde en doordat ik niet steeds zonder waarschuwing in jullie 1 euro per MB internet tarieven terecht kom.



Dat gebrek aan waarschuwing vind ik echt onacceptabel en samen met het gebrek aan reeel geprijsde uitbreidingsmogelijkheden van internet binnen de prepaidconstructie zijn voor mij reden om over te stappen naar de Hema.



Groeten Anneke
Het verschil tussen de oude en nieuwe prepaid tarieven is dat er bij de nieuwe tarieven geen apart starttarief meer wordt gerekend en na de eerste minuut bellen er per seconde wordt afgerond.



De tarieven die door de EU gereguleerd worden zijn júist de tarieven voor het gebruik in het buitenland.

Belt, sms't of internet u buiten Nederland, maar binnen de Europese Unie (EU)? Dan gelden er maximumprijzen.


De EU heeft niet zoveel te zeggen over binnenlandse tarieven. Niet in Nederland, maar ook niet in andere EU landen.



De prepaid internetsnelheid lijkt misschien hilarisch, maar bedenk dit:

Bij een abonnement betaal je binnen een bundel tussen de 2,5 en de 0,7 cent per MB en is de maximumsnelheid bij 3G 14,4 Mbps en bij 4G zelfs 25 Mbps. Als je die snelheid bij prepaid zou hebben, zou je echt niet vrolijk worden. Het is nu eenmaal niet goedkoop om met prepaid (buiten je bundel) te internetten.

Zoals ik al eerder uitleg; prepaid is niet specifiek gemaakt om mee te internetten, maar het kán wel, als je wilt.



Maar je bent natuurlijk vrij om over te stappen, we houden je niet tegen.
Hoi Ernst,

Ik heb mijn prepaid tarieven via mijn simyo overgezet naar de meest recente. Zodat ik voor nu in ieder geval even 250MB voor 7 euro in plaats van 200MB voor 10 euro betaal. Totdat mijn nummbehoud naar Hema is geregeld. Maar ik vind in mijn simyo nu niet waar ik die internetbundel kan instellen. Help?



Ik snap je punt heel goed. Ik moet over naar een abonnement bij Simyo. Maar Hema bied met prepaid constructie wel een prima internetdeal. Inclusief waarschuwing dat mijn bundel op is en de optie een nieuwe bundel te starten. Is overigens ook KNP, de Hema.



Groeten
Hi Ansje,



Je maandbundel internet stel je in op de overzichtspagina, volgens mij op dezelfde plek als je gewend was.

Enkel je tarieven zijn nu anders, je Mijn Simyo is hetzelfde gebleven, hoor.

Reageer