.

Beantwoord

Internetverbruik buiten prepaid-bundel (!?)

  • 2 March 2014
  • 5 reacties
  • 411 Bekeken

Ik koop maandelijks voor mijn zoon een prepaid internetbundel van 100 MB voor 4 euro, zodat hij af en toe kan internetten of een berichtje kan sturen. Bewust voor prepaid gekozen, zodat er geen verrassingen kunnen ontstaan met torenhoge rekeningen als hij teveel MB's zou verbruiken. Normaliter komt hij prima uit met die 100 MB per maand. Tot mijn verbazing kreeg ik vanochtend een mailtje van Simyo, dat zijn hele tegoed is verbruikt, en dat zijn saldo zelfs lager dan 0 zou kunnen zijn. Toch maar even ingelogd op Mijn Simyo; blijkt er een negatief saldo te zijn van 38 euro, omdat hij voor 48 euro(!?) buiten zijn bundel zou hebben ge-internet. Hoe is dat mogelijk bij een prepaid-internet bundel?? Dat is nou juist de reden waarom ik een prepaid tegoed voor hem koop: op=op, en geen verrassingen achteraf. Hoe is het trouwens überhaupt mogelijk om in één keer voor 48 euro aan data te gebruiken? Ik vind dit echt onacceptabel, en wil graag uitleg, en een oplossing voor deze situatie. Het betreft tel.nr. 06XXXXXXXX.
icon

Beste antwoord door Dries 6 March 2014, 14:51

Bekijk originele reactie

5 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Beste PaulW, als je dit forum er op nazoekt, dan vind je meer van dit soort berichten. Ik ben het geheel met je eens dat het OP=OP principe gehanteerd zou  moeten worden bij prepaid. Ik heb het ook vaker al geventileerd hier. Simyo heeft echter haar eigen systeem daarin en denkt haar klanten daar vooraf duidelijk over geïnformeerd te hebben.
Als tevreden Simyo klant blijf ik het vervelend vinden, dat dit soort verhalen steeds weer zijn te lezen.

Tip: het is altijd handig om een goede dataverbruiksapp op je smartphone te installeren. Heb je Android? Dan is 3GWatchdog een aanrader. Deze kan bij het bereiken van een bepaalde datalimiet, je mobiele internet beperken.
Reputatie 7
Badge +9
Een waterdichte methode om dit soort problemen te voorkomen is het uitzetten van internet op je mobiel op Mijn Simyo. Dan heb je alleen internet op plaatsen waar WiFi is. Sterk aanbevolen als de gebruiker van de smartphone zich nog niet geheel bewust is hoe makkelijk een smartphone van het mobiele internet gebruik kan maken en hoe je het ding moet instellen om dit buitensporige dataverbruik binnen de perken te houden.
Voor dezelfde rede heb ik ook voor mijn dochtertje voor prepaid gekozen en gelijk na de eerste periode is bij haar ook een negatief soldo ontstaan. Binnen 1 dag -11,80 euro ...Hoe kan dat bij  prepaid???
Inmiddels heb ik de klacht aan de klantenservice voorgelegd, en is keurig (dezelfde dag nog) opgelost. Uit coulance is het negatieve saldo op 0 gezet..
Reputatie 2
Badge +6
Hoi PaulW & nicolet,

Bij een prepaid simkaart is het altijd mogelijk om te internetten. Deze productoptie staat altijd aan. Dit wordt ook meerdere malen gecommuniceerd naar klanten die een prepaid simkaart bestellen. De reden waarom het beltegoed negatief kan komen te staan, komt door de vertraging in het verwerken van de gebruiksgegevens. Dit gebeurt namelijk niet per direct. We checken ongeveer om de 4 uur het verbruik. Als je in die tussentijd dus heel veel data verbruikt, kan het gebeuren dat het tegoed in het negatieve schiet 😞 Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Om deze reden komen wij onze klanten graag eenmalig tegemoet met een coulance waarmee we het negatieve bedrag terug naar € 0,00 zetten.

@PaulW, ik begrijp uit jouw verhaal dat je al een coulance hebt ontvangen. Probeer het verbruik goed in de gaten te houden. Dit kan door in te loggen op Mijn Simyo of door wat de leon heel terecht zegt, een datamonitor te installeren. Met zo'n app kun je ook heel precies zien welke apps er veel data verbruiken.

@nicolet, ik zie dat jij ook telefonisch contact hebt opgenomen met onze klantenservice. Als ik naar jouw gegevens kijk, zie ik niet dat je ooit een negatief beltegoed hebt gehad... Je hebt wel voor €11,16 aan data verbruikt, buiten je databundel. Je was dus door je databundel en daarna is het verbruik gewoon van je tegoed gegaan. Dit is echter nooit negatief gekomen.

Ik hoop dat het zo helemaal duidelijk is. Mochten jullie nog vragen hebben dan hoor ik dat graag :)

@de leon & Scotsman, bedankt voor jullie antwoorden!

Reageer