.

Beantwoord

Ik heb een negatief tegoed, hoe kan dat?

  • 15 May 2014
  • 5 reacties
  • 346 Bekeken

Badge
Ik heb nog 28 mb over van de maand bundel. En deze is nog een week geldig. Ik ben van huis en moet even een paar berichtjes sturen via whatsapp. Ik schakel de mobiele data aan en verstuur de berichtjes en verder doe ik niets. Op de achtergrond haalt het email programma hoogst waarschijnlijk wat headers binnen. Na een half uurtje schakel ik de mobiele data verbinding weer uit. De volgende dag kijk ik op simyo naar de status. Internetbundel is op en mijn saldo is nu negatief. Dat grapje kostte dus meer dan 5 euro! Ik voel me behoorlijk genaaid hier. Als de internet bundel op is moet je automatisch worden afgebroken van internet en niet zomaar doorgaan en al het resterende saldo gaan opmaken. Ik vind het echt een gemene streek om het zo op te zetten. Ik ga die paar euro negatief dan ook niet betalen en als ik niet gecompenseerd wordt voor de geleden schade dan zoek ik wel een andere provider. Al moet ik constateren dat het allemaal "boeven" zijn. Jammer weer.
icon

Beste antwoord door Dries 16 May 2014, 10:40

Bekijk originele reactie

5 reacties

Reputatie 2
Badge +6
Hoi macrobody,

Een erg vervelende situatie. Je geeft eigenlijk al zelf aan dat je je mobiele data hebt aangezet en dat je data hebt verbruikt. Je hebt op 12-05-2014 in één internetsessie ongeveer 32 MB verbruikt. Je had inderdaad nog ongeveer 28 MB over, maar bent dus ongeveer 4 MB over je bundel gegaan. Wat er precies gebeurt is kunnen wij niet zien. Wegens de wet bescherming persoonsgegevens mogen wij niet zien wat jij met je MB's doet. Een datamonitor als 3G Watchdog kan je daarbij meer inzicht geven 🙂 Ook raad ik je aan om deze blog te bekijken. Daarin wordt uitleg gegeven over dataverbruik op de 'achtergrond'.

Je had nog €3,24 beltegoed over, maar hebt voor €4,48 buiten je bundel aan internet verbruikt. Hierdoor sta je nu €1,24 in de min. Dat kan bij Simyo gebeuren wegens de vertraging in het verwerken van de verbruiksgegevens. Meer info daarover vind je hier.

Ik zal het negatieve bedrag eenmalig voor je vergoeden. Als je inlogt op Mijn Simyo zul je zien dat je beltegoed weer op €0,00 staat. Je kunt daarna weer opwaarderen, zodat je weer kunt bellen. Omdat je door je internetbundel bent, zul je moeten wachten t/m 19-05-2014 om een nieuwe internetbundel aan te schaffen. Je kunt tot die tijd het beste de optie 'internet op je mobiel' uitzetten, anders kun je weer data verbruiken tegen het buiten bundel tarief.

Heb ik je zo alles goed kunnen uitleggen?
Badge
Bedankt voor het antwoord en het kwijt schelden van het negatieve saldo. De vraag blijft waarom de mobiele data verbinding niet automatisch wordt verbroken als de internet bundel verbruikt is. Dit zou wel zo vriendelijk zijn voor de klanten.

Nu moet iedereen zelf gaan zitten zoeken op zijn mobiel waar die instellingen te vinden zijn en zelfs als je ze gevonden hebt dan weet je nog niet zeker of het werkt. Een datamonitor heb je niets aan. Als er op de achtergrond ineens allerlei apps gaan draaien dan zit je zo boven die paar Mb. Je moet het bij de oorzaak aanpakken niet het gevolg. Het moet toch een kleine moeite zijn voor Simyo en al die andere providers om dit zo op te zetten dat iemand een extra stap moet nemen om buiten zijn bundel te willen internetten ipv automatisch buiten de bundel te gaan gebruiken.

En als er niemand is die dit kan dan kunnen jullie mij inhuren.
Badge +8
Hoi macrobody,

Bij Simyo zit er geen plafond aan je bundel. Je kunt internet gebruiken met een internetbundel, of zonder tegen een hoger tarief. Wij willen je niet afknijpen, of dwingen om te stoppen met internet. Jij bent immers je eigen baas. Je kunt dat dus gewoon zelf uitzetten op Mijn Simyo als je bundel op is, als je daarvoor kiest 🙂 Niks geen ingewikkelde instellingen, gewoon de optie Internet op je Mobiel in of uitschakelen op Mijn Simyo.
Sommige datamonitor apps, en alle Android toestellen kun je zo instellen dat zij je dataverkeer uitzetten bij een bepaalde grens. Dat is dus ook op te lossen.

Ik begrijp dat jij liever wilt dat wij iets meer controle houden, maar zo zit Simyo eigenlijk niet in elkaar. Wij richten ons op de bewuste gebruiker, die vrij wil zijn in zijn beslissingen. Uiteraard hebben we wel begrip voor onstane situaties zoals de jouwe, en stellen we ons dan flexibel op. Nu weet je hoe het in elkaar zit, dus kun je er voortaan rekening mee houden :)

Groetjes,
Charlene
Badge
Allemaal leuk en aardig maar als ik zo eens het forum doorkijk ben ik niet de enige die ineens voor onverwachte kosten komt te staan. Blijkbaar is er dus behoefte aan iets meer hulp van simyo. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die bezwaar heeft op het moment dat simyo je mobiele data verbinding automatisch uitschakeld als je bundel op is. Of dat je op zijn minst een melding krijgt dat de bundel op is en als je doorgaat je buiten de bundel zit. De melding die je nu krijgt komt via de mail maar dan is het dus veel te laat. Maar ik weet wel dat dit niet gaat gebeuren want dan gaan de inkomsten met 50% naar beneden en is er de helft minder mail te beantwoorden. Laten we hopen dat er binnen enkele jaren er een wereldwijde wifi dekking is zodat we van dit gezeur af zijn. Succes.
Reputatie 5
Badge +11
Hi macrobody,

Wat jammer dat je zo over Simyo denkt :(
Zoals Charlene al terecht meldt, richt Simyo zicht op de bewuste gebruiker. Dat is ook één van de redenen dat je als klant werkelijk alles kunt regelen via internet en Mijn Simyo.
Je geeft aan dat je de melding dat je bundel (ten dele) op is alleen via de mail verzonden wordt en dat dit gebeurt om onze inkomsten hoog te houden.
Dit klopt echter niet.
Er wordt altijd eerst een SMS verstuurd en een paar seconden later volgt er een mail dat je 50% of 100% van je bundel verbruikt hebt. Ik heb het nagekeken en ook in jouw geval zijn ze beiden verstuurd.

Een wereldwijde WiFi dekking zou prachtig zijn, alleen ben ik bang dat dit nog wel een paar decennia zal duren.

Reageer