.

Beantwoord

Hoe zit het met de tariefberekening bij prepaid?

  • 5 July 2015
  • 8 reacties
  • 253 Bekeken

Badge
Om onduidelkheid weg te nemen zou ik graag van een tariefdeskundige van SIMYO zelf de volgende vragen laten beantwoorden:

Uitgaande van Prepaid met het tarief geldig vanaf 13 augustus 2013 als vermeld op de pägina https://www.simyo.nl/templates/assets/pdf/tarieven/tarieven_prepaid.pdf

welk bedrag moet ik dan doorberekend krijgen bij de volgende gespreksduur:

structuur: 0:00:00 = uur:minuten:seconden

0:00:01
0:00:30
0:00:59
0:01:04
0:02:00

inclusief BTW, voor bellen naar mobiel en vast nummer (als daar verschil tussen is)

graag een concreet antwoord met een precies bedrag en geen verwijzing, want daar is nu juist onduidelijkheid over.

Bedankt bij voorbaat!
icon

Beste antwoord door Ray 5 July 2015, 16:41

Bekijk originele reactie

8 reacties

Vraag: Wat is er onduidelijk?

Opmerking: De link die je toont zijn oude tarieven. Dit zijn de meest recente ( https://www.simyo.nl/templates/assets/pdf/tarieven/tarieven_prepaid.pdf ). Genoemde bedragen zijn incl. BTW (staat ook in het tarievenplan). In het tarievenplan word geen onderscheid gemaakt tussen vast en mobiel. Alleen service nummers worden zwaarder belast.

Dan jouw rijtje met tijden. De bedragen heb ik erachter gezet.

structuur: 0:00:00 = uur:minuten:seconden

0:00:01 = € 0,10 *
0:00:30 = € 0,10 *
0:00:59 = € 0,10 *
0:01:04 = € 0,107 **
0:02:00 = € 0,20 ***

* = Alle gesprekken binnen de eerste minuut worden als 1 hele minuut gerekend.

** = Gesprekken die langer dan een minuut duren worden na de 1ste minuut per seconde berekend (minimum is dus als tijd 10 cent.

*** = Spreekt voor zich 2 minuten a 10 cent is 20 cent.
Badge
Bedankt voor je antwoord Raytje, dat is illustratief.

Ik snap alleen je opmerking over oude tarieven niet: je link is identiek aan de mijne en gaat ook naar dezelfde pagina (allebei van 10-2014), althans op mijn computer.

Ik dacht op grond van die (en dus jouw gevonden) tarieven en mijn voorbeelden inderdaad op hetzelfde uit te komen. Bevestiging dus.

Onduidelijk is dus dat er bij mij andere tarieven doorberekend zijn:

De volgende bedragen zijn bij mij daadwerkelijk doorberekend:
0:00:01 = € 0,10 (lijkt correct, maar wacht...)
0:00:03 = € 0,11 (dus 0,01 meer dan verwacht)
0:00:30 = € 0,15 (dus 0,05 meer dan verwacht)
0:00:32 = € 0,16 (dus 0,06 meer dan verwacht)
0:00:58 = € 0,19 (dus 0,09 meer dan verwacht)
0:01:01 = € 0,20 (dus 0,10 meer dan verwacht)
0:01:39 = € 0,27 (dus 0,10 meer dan verwacht)
etc.
Dit lijkt verdacht veel op een starttarief van 10 cent dat bij mij doorberekend is.

Geen idee waarom. Ik zou er niet mee akkoord gegaan zijn, omdat ik weet dat ik veel korte gesprekken voer en ook niet veel.

Ik heb alle call detail records (155 voice calls) sinds 13 augustus 2013 in een spreadsheet geladen en berekend wat er dan teveel berekend zou zijn en kom op een bedrag van €6,89 op een totaal van doorbelast €26,68 wat dus €19,79 had moeten zijn, op grond van voorbeelden van Raytje, oftewel op dat laatste bedrag 35% teveel berekend. En dat op zo weinig calls...

Nou schiet u maar: wat gaat hier verkeerd?
Is er iets verkeerd?
Reputatie 6
Badge +10
Hoi SIMYOZ, welkom terug op het forum 🙂.

Fijn dat je deze vraag hebt gesteld, want je betaalt nu inderdaad meer dan je zou hoeven. Dit komt omdat we in 2013 nieuwe tarieven met andere voorwaarden hebben gepresenteerd (zoals het vervallen van het starttarief). Hier heb je destijds een e-mail over gehad, met de instructie om dit te wijzigen via Mijn Simyo.

Gelukkig kan dit nu nog steeds wijzigen. Je doet dit op het tabblad Mijn instellingen & simkaart. Hier klik je op 'Stap over naar de nieuwste prepaid prijzen'.

Laat je me weten of dat is gelukt?

Groetjes, Tiury

Bedankt voor het antwoord Raytje!
Oeps, ja link was gelijk.. Had tot tot 13 augustus 2013 gelezen i.p.v. vanaf :?

Excuses daarvoor.

Gelukkig was m'n berekening wel juist en heeft Tiury van Simyo dat bevestigd bij deze :)

En graag gedaan voor de hulp 🙂
Badge
Bedankt Tiury voor je antwoord.

Ook fijn dat ik het vanaf vandaag kan "corrigeren".

Helaas gaat dat "corrigeren" niet met terugwerkende kracht en daar gaat het volgende over.

Iedereen betaalt nog steeds een call setup tariff van 10 eurocent per gesprek, zolang je nog niet op de knop "Stap over naar de nieuwste prepaid prijzen", toch? Volgens mij is dat alléén in het voordeel van SIMYO zelf om dat niet automatisch om te zetten, want die blijft gewoon 10 cent per gesprek meer vangen. Dat geldt dan voor iedereen die de betreffende e-mail niet gezien (zoals ik) of niet begrepen heeft. Waarom niet begrepen? Eenvoudig: de vraag had moeten zijn: "Wilt u ook profiteren van 10 cent lagere gesprekskosten per gesprek, stap dan nu over op de nieuwste prepaid tarieven", maar ja, dat stond er niet, wel de eerder genoemde cryptische zin cq. "opdracht" zonder concrete uitleg/toelichting, dat mocht je helemaal zlf bepalen. Kortom, vreemd klantonvriendelijk. Misschien bedoeld dit aand e aandacht van de klant te laten ontsnappen. Zal toch niet? Maar goed, als de klant dan piept dan wijs je gewoon op het "feit" dat de klant op een linkhad moeten klikken, vooropgesteld dat je dat al gezien had en dan nog begrepen zonder duidelijk toelichting. Piepsysteem noemt men dat ook wel. dat zijn meestal bewuste keuzes om kosten laag te houden of omzet hoog.

Nu ben ik niet op m´n achterhoofd gevallen, althans dat vind ik dan maar van mijzelf, bij gebrek aan anderen die me dat melden, maar dit ruikt niet goed. Zelfs nu heb ik een raar bijgevoel bij die opdracht "Stap over op de nieuwste prepaid prijzen", wat niet eens een vraag is maar een opdracht. Want welke adder onder het gras zit daar dan weer, denk ik dan gelijk? Er wordt immers nog steeds niet uitgelegd of dat nu voordeliger is of niet (voor mij of een andere klant met een ander belgedrag).
Maar de conclusie is nu duidelijk lijkt me: het gaat om het vervallen van het starttarief: waarom wordt dat dan niet zo genoemd?

In mijn geval is er duidelijk nadeel door die "opdracht" niet te hebben opgevolgd en ik zou graag iemand hier iemand zien bewijzen dat er een voordeel is voor een mogelijke andere klant NIET die opdracht te volgen.

Dus nogmaals: het lijkt er sterk op dat alleen SIMYO er voordeel bij heeft als klanten vergeten die "opdracht" te volgen, waarom is het dan niet automatisch voor alle klanten doorgevoerd? Dat had dus best wel gedaan kunnen worden. Maakt SIMYO ook aantrekkelijker in concurrentietermen, toch?

In marketing termen heet dat het verschil tussen opt-in en opt-out. Hier is duidelijk gebruik gemaakt door SIMYO van de interpretatie ervan, zoals dat door zoveel (zogenaamde slimme) marketeers gedaan wordt. SIMYO heeft hier gebruik gemaakt van de opt-in methode, wellicht onder het motto "wij mogen niks vooraf invullen voor de klant", maar nagelaten duidelijk te maken waarom het precies gaat (de effecten en kosten voor de klant). In feite had SIMYO hier natuurlijk de opt-out moeten kiezen door de klant te laten kiezen voor "Ik houd liever de oude tarieven", maar dan nog met een duidelijke uitleg hoe en wat, want na uitleg is het waarschijnlijk duidelijk dat er geen voordeel is voor de klant de "opdracht" niet te volgen, althans totdat iemand hier het tegendeel bewijst en voor welke populatie dat dan geldt van de gehele populatie. Ook had SIMYO moeten melden dat bij iedere eenzijdige tariefswijziging contracten opgezegd mogen worden zonder opzegtermijn, maar dat is waarschijnlijk ook weggelaten omdat het prepaid betreft?

Juist om deze opt-in/opt-out mixup en nu pas duidelijkheid wat het effect ervan is, vraag ik dus nu om een compensatie met terugwerkende kracht vanaf 13 augustus 2013. M.a.w. als SIMYO mij de genoemde 6,89 euro crediteert, dan zijn we klaar. We maken allemaal wel eens fouten toch? Kan gebeuren, maar dan wel rechtzetten graag.

Ik heb echter geen idee hoe dat dan moet met al die andere klanten die de "opdracht" gemist hebben.
Wat zou de meeropbrengst voor SIMYO geweest zijn bij (al) die andere klanten? Bij mij was het 35%. Of zouden die aleemaal veel slimmer zijn geweest dan ik en wel begrepen hebben waar het om ging en de email niet gemist hebben? Gezien de jurisprudentie over opt-in/opt-out misbruik lijkt me dat van niet.

Alweer: ik ben benieuwd wat deze open discussie oplevert, want op dit moment is het nog een discussie. Wellicht zie ik het allemaal verkeerd, maar zonder gedetailleerde uitleg blijft het dan bij die bewering en blijft mijn stelling gewoon staan.
Badge
Overstappen naar "de nieuwste prepaid prijzen" lukt niet bij mij: althans zo lijkt het: ik krijg de tekst:

"Je verzoek over te stappen naar de nieuwe tarieven is niet uitgevoerd.
Probeer opnieuw via mijn simyo de overstap aan te vragen."

??
Badge
En via de e-mail krijg ik de volgende tekst:

"Je verzoek over te stappen naar de nieuwe tarieven is uitgevoerd. Vanaf nu bel je binnen NL voor 10 ct/min en sms je binnen NL voor 10 ct p/b', je hebt geen starttarief.

Groeten,

Het Simyo team"

???

Wat is het nou?
Reputatie 6
Badge +10
Hoi SIMYOZ,

Allereerst wil aangeven dat het overstappen naar het goedkopere tarief is gelukt, ondanks de tegenstrijdige berichten. Dat is in elk geval goed nieuws 🙂.

Bedankt dat je alvast hebt voorgerekend wat Simyo kan crediteren. Toch wil ik je vertellen dat wij dit niet doen, omdat we het niet verplicht zijn. Net als het overzetten van de prepaid klanten naar de huidige tarieven, die wij met een nieuwe actie hebben gepresenteerd.

Je bent bij elk Simyo product de baas en in controle over je eigen aansluiting, kosten en bundels. Wij geven je de tools om zo goedkoop mogelijk te bellen, bij zowel prepaid als bij Sim only. Het is vervolgens aan de klanten om hierop in te spelen.

Uiteraard is het heel jammer dat je nu een tijdje hebt gebeld tegen de oude tarieven, maar gelukkig heb je dit nu zelf recht gezet.

Groetjes, Tiury

Reageer