.

Beantwoord

Hoe kan ik 's nachts internet verbruiken?

  • 20 March 2016
  • 5 reacties
  • 3453 Bekeken

Badge
mijn zoon heeft sinds een maand simyo prepaid en heeft 12,38 verbruikt. ik schat dat daar 1 euro 'echte' verbruikerskosten bijzitten.
de rest is internetgebruik; dit is vaak op hetzelfde tijdstip maar vaak midden in de nacht... dan ligt hij echt te slapen!! bovendien zou er dan toch in huis van de wifi gebruik gemaakt moeten zijn.
meestal is dit een paar cent maar gisteren was het ineens meer dan 7 euro in 1 keer. hoe kan dat nou??
het lijkt wel of er een 'lek' zit. kunnen deze kaarten gehackt zijn??
icon

Beste antwoord door Scotsman 20 March 2016, 14:32

Bekijk originele reactie

5 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Nee, dat er verbruik is geweest komt niet door hackers. Het hacken van een simkaart is vrijwel onmogelijk. Dat mensen verbaasd zijn dat er 's nachts internetgebruik via 3G/4G plaatsvindt komt omdat zij een rotsvast vertrouwen hebben in de betrouwbaarheid van het WiFi netwerk. Het punt is dat de eigenaar van de telefoon weliswaar ligt te slapen, maar een smartphone slaapt eigenlijk nooit (behalve als je hem uitzet). Als de smartphone het nodig vindt om een verbinding met het internet te maken (hoe vaak is afhankelijk van de instellingen) en er is midden in de nacht geen internetverbinding via WiFi dan schakelt hij automatisch over op het mobiele datanetwerk van Simyo (KPN). Dat is dus het "lek" waar je over spreekt, alleen is het niet echt een lek. Dit alles is te voorkomen door mobiele data op de telefoon uit te schakelen, of door "internet op je mobiel" uit te zetten op Mijn Simyo.
Badge
hij heeft bij mobiele data alleen 'whatsapp' ingeschakeld.
als die dan idd geen wifi gebruikt, hoe kan er dan voor meer dan 7 euro in één keer afgeschreven worden??
Reputatie 7
Badge +9
Die vraag is niet te beantwoorden want er wordt niet geregistreerd welke app(s) de oorzaak is (zijn) voor dataverbruik. Ook al is WhatsApp de enige app waarvan je vermoedt dat daardoor dataverbruik optreedt, het besturingssysteem van de smartphone kan ook heel wat MBs verstoken, afhankelijk van de instellingen. Ik weet niet om welke telefoon het hier gaat, maar een iPhone bijvoorbeeld heeft een ingebouwde datateller die precies bijhoudt hoeveel MBs er per app zijn verbruikt sinds de laatste keer dat je de teller op nul hebt gezet.
Beste piep.

Ik lees dit zojuist.
Veel mensen denken er niet aan dat software upgraden in de nachtelijke uren worden gedownload. Dit is slechts een voorbeeld en dan gaat het om veel grotere hoeveelheden data die, wanneer je pech hebt, via het mobiele netwerk kunnen worden gedownload en grote kosten brengen wanneer het niet via Wi-Fi gebeurt.
Daarom adviseer ik wanneer de koekoeksklok heeft geroepen; jongens en meisjes het is al laat. 🙂 Vliegtuigstand aan, daarmee is de sim geblokkeerd en daarna Wi-Fi aan !
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Piep,

Goed dat je hier om een uitleg komt vragen! Ik snap dat dit verwarrend kan zijn.

Zowel Scotsman als Friesian hebben je al van veel informatie voorzien (waarvoor dank heren :)) Helaas kan ook ik je niet vertellen waaraan deze MB's precies verbruikt zijn. Dit kunnen wij vanwege jouw privacy niet inzien. Zoals uitgelegd is, kun je dit wel zien in je telefoon. Mocht je niet precies weten hoe je dit doet? Dan kun je dit blog eens doornemen. We leggen voor elk besturingssysteem uit waar en hoe je kunt zien waaraan je MB's hebt verbruik. Heb je hier iets aan?

Wat betreft het verbruik wat 's nachts plaatsvindt en de wifi verbinding, kan ik niets anders dan mij aansluiten bij de uitleg van Scotsman en Friesian. Helaas is een wifi verbinding niet altijd even stabiel en kun jij hier dus niet voor de volle 100% op vertrouwen. Bij elke hapering zal jouw telefoon gaan zoeken naar ons netwerk.

Heb je hier nog vragen over?

Groetjes,
Angela

Reageer