.

Beantwoord

Hoe kan ik 270 euro negatief tegoed binnen 2 uur tijd krijgen?

  • 29 April 2014
  • 19 reacties
  • 1235 Bekeken

Badge +1
  • Startend Simyaan
  • 6 reacties
Hallo Simyo,

Ik heb een prepaid bundle met 100 Mb internet voor mijn zoontje aangeschaft. Dat is alle keren goed gegaan, tot nu.
Vannacht thuis gekomen, zie ik in de mail
om 00:15 uur een melding dat 50% van de bundle gebruikt is,
om 02:19 dat de beltegoed onder de E 2,- is, en
om 02:34 dat het nummer geblokkeerd is omdat het saldo meer dan E 100,- negatief is,

Gelijk gekeken op MySimyo, zie ik tot mijn schrik een negatief saldo van E 270,- !!!

Ik kan ook totaal niet snappen waar dit verbruik vandaan komt, volgens de logs van het systeem ( terwijl mijn zoontje op 1 oor sliep ) :

2014-04-28 22:20:42 Internet gebruik (36757 kB) 00:00:00 €0.00
2014-04-28 22:20:42 Internet gebruik (23245 kB) 00:00:00 €-23.23
2014-04-28 22:47:18 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €-59.97
2014-04-28 23:09:39 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €-59.97
2014-04-28 23:32:04 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €-59.97
2014-04-28 23:55:15 Internet gebruik (12734 kB) 00:00:00 €-12.73
29-04-2014 63962.0 kB€ -63.93
Datum Omschrijving Duur Bedrag
2014-04-29 00:00:00 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €-59.97
2014-04-29 00:22:26 Internet gebruik (3961 kB) 00:00:00 €-3.96

Dat is bijna 280 Mb in 2 uur tijd, buiten de bundel.
En er is al 7 x gemeten met een negatief saldo! 

Hoelang wachten jullie eer dat account geblokt wordt ?
Dit is de gebruiker letterlijk op kosten jagen, terwijl er volgens mij ook een plicht is om de gebruiker te beschermen als hij of zij een negatief saldo heeft bereikt.

Pas na E 270,- negatief te staan is de boel pas op slot gezet. Dat is veels te laat !!!

En algemene voorwaarden of niet, dit lijkt me absoluut niet de bedoeling van een pre-paid abbo. Als de bundel op is, dan moet je het niet door laten gaan.

Ik ben altijd voorzichtig en controleer altijd de bundel status, maar met dit soort trage reacties, en het maar door laten lopen van de 'meter' terwijl de bundel al lang op is, is niet tegen te werken. De gebruiker is in deze dan altijd de verliezer.

Wat is hier fout gegaan, en hoe kan dit opgelost worden?
icon

Beste antwoord door Ernst 30 April 2014, 12:46

Bekijk originele reactie

19 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Ik ben geen medewerker, maar zal wel even het een en ander citeren en linken:
Negatief beltegoed
Bij Simyo kun je altijd je gesprek en internetsessie afmaken, zelfs wanneer je beltegoed tijdens het gesprek of internetsessie op raakt. Je wordt dus niet direct afgesloten waardoor het mogelijk is dat je tijdelijk een negatief saldo hebt. (Let op: Bij intensief internet gebruik kan het gaan om meer dan enkele euro’s). Waardeer je beltegoed dan zo snel mogelijk op zodat je weer kunt bellen, SMS'en & internetten op je mobiel. We raden je aan om regelmatig je beltegoed te checken via Mijn Simyo en voor je internetverbruik een MB meter App te downloaden.


Ik denk dat dit topic ook nog wel wat uitlegt
Badge +1
@Groentjuh, dank voor de info en links. Deze waren mij nog niet bekend.

"...regelmatig je beltegoed checken.."  regelmatig checken is niet haalbaar in deze situatie....... je bent altijd verliezer :-(

overigens, ik lees her en der dat er een sms gestuurd wordt als je saldo negatief is, maar die heb ik niet mogen ontvangen.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi MikeB,

Ik begrijp heel goed dat dit schrikken voor je. Daarom ga ik proberen alles zo goed mogelijk uit te leggen.

Ik wil even met je laatste vraag/opmerking beginnen te antwoorden: er wordt geen SMS gestuurd wanneer je beltegoed onder €0 is.

En je voorlaatste: 'regelmatig checken is niet haalbaar in deze situatie' Dat klopt, helaas. Er is in zo'n korte tijd zóveel data verbruikt, daar valt niet tegenop te checken.
Voor ons ook niet. We krijgen op meerdere momenten per etmaal het geregistreerde verbruik binnen om te verwerken. In je geval van je zoontje kwam zo'n beetje alles tegelijk binnen bij ons.

Wáár die data aan verbruikt is kunnen wij niet zien. Dat valt onder de privacywetgeving en mag alleen de eindgebruiker weten. Wij zien enkel de kB's en de tijdstippen.
De reden blijft voor ons dus ook gissen, maar vaak is het streaming filmpjes kijken of bewust/onbewust updates binnenhalen. En dan vaak terwijl men denkt op WiFi te zitten terwijl dit per ongeluk niet het geval is.

Groentjuh haalt een topic aan dat gewijd is aan het negatieve beltegoed wat mogelijk is bij Simyo. In dat topic kun je lezen
Wanneer zich vervelende situaties voordoen vanwege negatief beltegoed zullen we daar coulant tegenover staan.

Dit is dus zo'n vervelende situatie en daarom staat het beltegoed nu weer op €0.

Wanneer je opwaardeert kan je zoontje dus weer bellen :D


Groentjuh; dank je voor je assistentie!
Badge +1
Hallo Ernst,

wow.... *speechless* ...

ik had me al ingesteld op een lange email thread en/of telefoon gesprekken.
Ik waardeer dit gebaar ten zeerste en ben er natuurlijk zeer blij mee dat jullie mijn situatie begrijpen.

De redenen die je aanhaalt vindt ik dan ook terecht.
Natuurlijk moeten we opletten hoe het gebruikt verloopt, maar ik ben vooralsonog zeer blij met deze uitkomst.


Her en der lees ik dat er verbeteringen onderweg zijn om deze eigenschap voor pre-paid gebruikers te verbeteren zodat we hier minder last van krijgen.
Ik hoop dat dit op zeer korte termijn zal gebeuren, wat een hoop zorgen zal wegnemen bij ons ( ouders )....


En ja, we gaan weer opwaarderen.

Nogmaals bedank !!
Badge +8
Hoi MikeB,

Blij dat je tevreden bent :)
Het is wel eenmalig dat we dit doen. En een tegoed onder €0 blijft wel degelijk nog steeds mogelijk. Dus houd het goed in de gaten ;)

Groetjes,
Charlene
Beste Simyo,

Helaas hier hetzelfde probleem. Onze dochter heeft een prepaid abonnement van Simyo.
Afgelopen donderdag 1 mei ontvingen we een mailtje dat het beltegoed onder 2 euro was uitgekomen.
Na controle bleek in een mum van tijd € 66,51 verbruikt te zijn op 30 april:
2014-04-30 21:23:44 Internet gebruik (7571 kB) 00:00:00 € -7.57
2014-04-30 21:53:39 Internet gebruik (58969 kB) 00:00:00 € -58.94

Los van het feit dat je met prepaid verwacht dat je niet onder "nul" kunt het komen (het is immers "prepaid" oftewel vooruitbetaald) is dit een situatie waar je niet op kunt anticiperen.
In bovengaande discussie begrijp ik dat in voorkomende gevallen coulant wordt gehandeld door Simyo.
Graag verneem ik daarom uw reactie.

Met vriendelijke groeten,
Willard
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Willard, wat leuk om je op het forum te zien ;)

Uit je gegevens maak ik op dat je ook een mail hebt gestuurd over dit onderwerp.
Daar is al op geantwoord dat we inderdaad eenmalig coulant omgaan met dit soort voorvallen 🙂 Je hebt inmiddels het beltegoed dat je onder €0 stond al teruggekregen.
Ook hier in zeer korte tijd (<30 min!) tot mijn schrik meerdere datasessies van 60 MB op de prepaidkaart van mijn zoontje:

2014-05-08 16:28:30 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €-59.97
2014-05-08 16:41:05 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €-59.97
2014-05-08 16:53:18 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €-59.97

Gevolg is een negatief saldo van bijn a EUR 200,-.

Zouden jullie aub naar willen kijken naar een oplossing?
Alvast bedankt.
Badge +6
Hoi Luuk2003,

Allereerst welkom op het forum!

Wat vervelend dat ook jij helaas voor deze vervelende verrassing bent komen te staan :(

Ik heb zojuist je beltegoed eenmalig bijgewerkt naar €0.

Wanneer je opwaardeert kan je weer gebruik maken van de prepaid. Wel zou ik je willen aanraden op te letten, want de optie "Internet op je mobiel / MMS" staat nog aan, oftewel de simkaart kan weer verbinding maken met mobiel internet.

Wil je je zoontje alleen via Wifi gebruik laten maken van internet, dan raad ik je aan deze optie uit te zetten op Mijn Simyo.
Hoi Kim,

Bedankt voor het bijwerken!
Inmiddels weer opgewaardeert en mobiel internet op Mijn Simyo op jouw advies uitgeschakeld.

Ik zie dat er al zeer veel over deze kwestie gediscussieerd is, maar mogelijk kan Simyo toch eens heroverwegen of het ontstaan van een negatief saldo opweegt tegen de flexibiliteit/klantvriendelijkheid?

Op dit moment vraag ik me eerlijk gezegd af of ik mobiel internet nog wel moet activeren... Ik kan alleen vertrouwen op de datalimiet die (nu) op de telefoon staat ingesteld en ervan uitgaan dat deze tijdig de verbinding afbreekt zodra dit nodig is...
Overigens staat de Simkaart Status na opwaarderen nog steeds op Geblokkeerd...
Kan dit opgeheven worden?
Reputatie 2
Badge +6
Hoi Luuk2003,

Dank voor je terugkoppeling :)

Je simkaart is inmiddels weer aangesloten. Het duurt met opwaarderen even voordat het verwerkt is. Meestal tussen een kwartier en een uur wordt het verwerkt en word je automatisch weer aangesloten.

Ik snap dat je misschien nog een beetje geschrokken bent. Ik raad je aan om een datamonitor te installeren als je data wilt gaan gebruiken met een prepaid. Let er dan ook goed op dat je een databundel aanzet. Check regelmatig op Mijn Simyo of de app om te zien hoeveel MB je nog over hebt. Controleer ook goed de instellingen van je telefoon. Meer informatie over dit onderwerp vind je in deze blog.

Als je veel data verbruikt of van plan bent om veel data te gaan verbruiken zou je misschien moeten overwegen om over te stappen naar Sim Only. Dat scheelt in de kosten.

Over het ontstaan van een negatief tegoed en de mogelijkheid voor dataverbruik bij prepaid, geven wij duidelijk info en uitleg. Meerdere malen en op verschillende momenten in het bestelproces geven wij dit aan. Mocht er dan een klant toch 'de fout' in gaan, dan komen wij deze klant graag tegemoet en geven wij uitleg over wat er gebeurd is. Dat is nu de werkwijze van Simyo en gaat vaker goed dan fout. op het forum en internet in het algemeen zie je vaker gevallen dat klanten klagen of ontevreden zijn.

Heb ik je vragen zo goed beantwoord?
Hoi Dries,

Bedankt voor je antwoord.

We gaan weer bellen :o
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Luuk2003,

Goed om te lezen dat het is opgelost en blij bent met het antwoord 😉 Mocht je nog ergens tegenaan lopen of vragen krijgen, zien we dat heel graag terug op het forum!
Nadat ons een vergelijkbare situatie is overkomen, heb ik direct gereageerd op een mailtje over melding negatief saldo afgelopen weekend. 
Ik ben daarna gaan zoeken op internet en heb dit forum ontdekt, waar ik terugvind dat Simyo coulant omgaat met deze eerste situaties.
De antwoordmail echter die ik vandaag ontvangen heb, daarin is de klantenservice van Simyo alles behalve coulant.

Is er een oplossing voor onze situatie, of blijven wij zitten met een negatief saldo en geblokkeerd nummer? 

Is er een reden dat er via dit forum andere informatie gegeven wordt/coulant wordt omgegaan met deze situaties en via de email niet?

Groet,
Gea 
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Geja, welkom op het Simyo forum!

Wat goed dat je hier nog even komt dubbelchecken. De collega die op jouw e-mail heeft gereageerd is een alinea vergeten, namelijk...
De alinea waarin ze aangeeft dat je beltegoed eenmalig weer op €0 wordt gezet en dat je beter de optie 'Internet op je mobiel' uit kunt zetten ter voorkoming van negatief beltegoed.
Dit heb ik dus bij deze voor je gedaan. Als je opwaardeert kun je daarna meteen weer bellen 🙂
Hoi Ernst,

In dat geval, hartelijk dank!
Nog een aanvullende vraag : we hebben inmiddels opgewaardeerd. De telefoon zelf blijft nog staan op 'geen service'. Heeft dit met de blokkade te maken? Of duurt het even voor de blokkering is opgeheven? 
Reputatie 5
Badge +11
Hi Geja,

In je gegevens zie ik dat er alweer verbruik is geweest, dus je simkaart is weer te gebruiken, gelukkig.
Waarom dit langer duurde weet ik niet. 2 minuten nadat je opgewaardeerd had is je simkaart weer gedeblokkeerd 😕

Het verbruik dat het negatieve beltegoed heeft veroorzaakt was internet. Nu is er ook weer internet verbruik geweest. Gelukkig maar €0,11, maar zolang de optie 'Internet op je mobiel' aan staat, is het mogelijk dat het weer gebeurt. Daarom raad ik je aan dit uit te zetten op Mijn Simyo.

Reageer