.

Beantwoord

Enorm negatief saldo na 1e ingebruikname prepaid

  • 18 January 2013
  • 175 reacties
  • 21744 Bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Je kunt geen reactie achterlaten.

175 reacties

Badge +8
Hai Natascha, dank voor de welkom.
Ik vind het ook jammer dat ik het zo ervaar bij Simyo.

Het is inderdaad algemeen bekend, ook bij mij. Alsnog ben ik verrast door de snelle stijging van de kosten in de min. Als dat je eenmaal overkomt ben je erdoor overdondert en tekent dat je vertrouwen.


Hoi Jotten,

Dat snap ik heel goed. Vertrouwen is natuurlijk heel belangrijk als het om dit soort dingen gaat. Je probeert het in de gaten te houden en dan BAM ineens zo'n bedrag in de min.
Het is helaas zo lastig om dit te voorkomen, aan onze kant, zeker als het internetverbruik is. Dit komt vooral door de vertraging waarmee de gegevens worden doorgegeven door het netwerk. Dit kan soms veel zijn in één keer, en dan is het al verbruikt. Dan zijn de kosten wel al gemaakt.

Graag geven we de mensen tips om het eigen verbruik in de gaten te houden, en te kunnen managen. Zoals in dit topic.
Hopelijk gaan de toestelfabrikanten ook meedenken, want de toestellen van tegenwoordig kunnen wel heel veel zonder een opdracht te krijgen van de gebruiker.

Mocht je zelf nog tips hebben, dan horen we die graag :)


Ben blij dat er meer mensen hetzelfde vinden als ik, helaas blijft Simyo nu ernstig stil. Feit is wel dat mijn dochter van 10 jaar nu een negatief beltegoed heeft van 32,18 euro op een prepaid kaartje. Vinden jullie dat ik dat dan maar moet betalen? Of kan ik 'm maar het beste kapot knippen en weggooien?

Hoi Ergboos,

Ik begrijp dat je geschrokken bent. Als je je niet bewust bent van het feit dat je prepaidkaartje standaard op het internet kan, en ook nog eens verrast wordt door het feit dat je beltegoed negatief kan worden, dan komt dat soms hard aan.
Dit staat wel allemaal vermeld in de algemene voorwaarden. We proberen onze klanten daar wel over te informeren. We proberen ook constant om die informatie te verbeteren, te verduidelijken.
Een eerste telefoon moet een leuke ervaring blijven, dat snappen wij ook.
Kun je mij een privébericht sturen met het telefoonnummmer waar het over gaat? Dan kan ik de kwestie bekijken.

Hallo,

Voor mijn zoon een nieuwe telefoon aageschaft en een reeds aanwezige simkaart van simyo er in gestopt. Op simyo.nl op 8-5-2013 internetgebruik uitgezet vanwege de idioot hoge kosten op een prepaidkaart.
Misschien was ik even te laat en heeft de simkaart even in het toestel gezeten waardoor er mogelijk toch kosten gemaakt zijn. Zou geen ramp mogen zijn want toestel staat thuis op wifi.  Het toestel is tussentijds ook  uitgeweest (dus heeft sowieso nieuwe sessie opgebouwd)  maar toch is er blijkbaar verbruikt terwijl de levering uitstaat. Ik lees dat de kosten kunnen oplopen, maar in mijn verbruik zie ik duidelijk nieuwe sessies opduiken, terwijl in de selfcare omgeving internet gewoon simpelweg uit staat.

Gezien de enorme hoeveelheid klachten hierover en de vele negatieve saldos wil ik graag dat dit wordt bekeken:

geknipt uit mijn log:08-05-2013 347.0 kB € -0.3509-05-2013 5432.0 kB € -5.4310-05-2013 10457.0 kB € -10.4511-05-2013 2195.0 kB € -2.19



Mvg
Ad


Hoi @Ad,

Ik heb je aansluiting voor je bekeken en inderdaad, jij hebt de optie 'Internet op je mobiel' zelf uitgezet op 8-5.
Door een technische hapering heeft je toestel toch de mogelijkheid gehad het netwerk op te gaan. Dit had niet mogen gebeuren, en alle internetkosten na 8-5 worden uiteraard vergoed. Wij hebben dit beltegoed weer voor u toegevoegd.

Groetjes,

Charlene
@charlene,
Ik had deze reactie over het hoofd gezien, daar had je gelijk in.
Ben blij dat het voor mij is opgelost, dank daarvoor, maar er zit dus blijkbaar wel een enorm manco in het systeem, waardoor minder oplettende klanten inderdaad niet begrijpen wat er fout gaat.
Het is voor een consument niet te begrijpen wat er mis gaat, de hoeveelheden dataverkeer  die een telefoon zonder het te merken verbruikt zijn best groot..  Ik ben van mening dat bij nieuwe klanten internet gebruik standaard uit moet staan. De prijzen die simyo berekent buiten de bundel zijn echt idioot hoog.  Buiten onze deuren is het nog steeds crisis, de mensen komen om geld te besparen en de kosten in de hand te houden naar simyo, maar zien dit simpelweg over het hoofd. Ik lees wel erg veel negatieve reacties van mensen die hetzelfde meemaken, niet snappen hoe ze zo snel door hun beltegoed heen zijn, en niet meteen in staat zijn alert te reageren.

Ad



Hai Natascha, dank voor de welkom.
Ik vind het ook jammer dat ik het zo ervaar bij Simyo.

Het is inderdaad algemeen bekend, ook bij mij. Alsnog ben ik verrast door de snelle stijging van de kosten in de min. Als dat je eenmaal overkomt ben je erdoor overdondert en tekent dat je vertrouwen.


Hoi Jotten,

Dat snap ik heel goed. Vertrouwen is natuurlijk heel belangrijk als het om dit soort dingen gaat. Je probeert het in de gaten te houden en dan BAM ineens zo'n bedrag in de min.
Het is helaas zo lastig om dit te voorkomen, aan onze kant, zeker als het internetverbruik is. Dit komt vooral door de vertraging waarmee de gegevens worden doorgegeven door het netwerk. Dit kan soms veel zijn in één keer, en dan is het al verbruikt. Dan zijn de kosten wel al gemaakt.

Graag geven we de mensen tips om het eigen verbruik in de gaten te houden, en te kunnen managen. Zoals in dit topic.
Hopelijk gaan de toestelfabrikanten ook meedenken, want de toestellen van tegenwoordig kunnen wel heel veel zonder een opdracht te krijgen van de gebruiker.

Mocht je zelf nog tips hebben, dan horen we die graag :)


Ben blij dat er meer mensen hetzelfde vinden als ik, helaas blijft Simyo nu ernstig stil. Feit is wel dat mijn dochter van 10 jaar nu een negatief beltegoed heeft van 32,18 euro op een prepaid kaartje. Vinden jullie dat ik dat dan maar moet betalen? Of kan ik 'm maar het beste kapot knippen en weggooien?

Hoi Ergboos,

Ik begrijp dat je geschrokken bent. Als je je niet bewust bent van het feit dat je prepaidkaartje standaard op het internet kan, en ook nog eens verrast wordt door het feit dat je beltegoed negatief kan worden, dan komt dat soms hard aan.
Dit staat wel allemaal vermeld in de algemene voorwaarden. We proberen onze klanten daar wel over te informeren. We proberen ook constant om die informatie te verbeteren, te verduidelijken.
Een eerste telefoon moet een leuke ervaring blijven, dat snappen wij ook.
Kun je mij een privébericht sturen met het telefoonnummmer waar het over gaat? Dan kan ik de kwestie bekijken.

Hallo,

Voor mijn zoon een nieuwe telefoon aageschaft en een reeds aanwezige simkaart van simyo er in gestopt. Op simyo.nl op 8-5-2013 internetgebruik uitgezet vanwege de idioot hoge kosten op een prepaidkaart.
Misschien was ik even te laat en heeft de simkaart even in het toestel gezeten waardoor er mogelijk toch kosten gemaakt zijn. Zou geen ramp mogen zijn want toestel staat thuis op wifi.  Het toestel is tussentijds ook  uitgeweest (dus heeft sowieso nieuwe sessie opgebouwd)  maar toch is er blijkbaar verbruikt terwijl de levering uitstaat. Ik lees dat de kosten kunnen oplopen, maar in mijn verbruik zie ik duidelijk nieuwe sessies opduiken, terwijl in de selfcare omgeving internet gewoon simpelweg uit staat.

Gezien de enorme hoeveelheid klachten hierover en de vele negatieve saldos wil ik graag dat dit wordt bekeken:

geknipt uit mijn log:08-05-2013 347.0 kB € -0.3509-05-2013 5432.0 kB € -5.4310-05-2013 10457.0 kB € -10.4511-05-2013 2195.0 kB € -2.19



Mvg
Ad


Hoi @Ad,

Ik heb je aansluiting voor je bekeken en inderdaad, jij hebt de optie 'Internet op je mobiel' zelf uitgezet op 8-5.
Door een technische hapering heeft je toestel toch de mogelijkheid gehad het netwerk op te gaan. Dit had niet mogen gebeuren, en alle internetkosten na 8-5 worden uiteraard vergoed. Wij hebben dit beltegoed weer voor u toegevoegd.

Groetjes,

Charlene
Badge +8

Ben blij dat het voor mij is opgelost, dank daarvoor, maar er zit dus blijkbaar wel een enorm manco in het systeem, waardoor minder oplettende klanten inderdaad niet begrijpen wat er fout gaat.
Het is voor een consument niet te begrijpen wat er mis gaat, de hoeveelheden dataverkeer  die een telefoon zonder het te merken verbruikt zijn best groot..  Ik ben van mening dat bij nieuwe klanten internet gebruik standaard uit moet staan. De prijzen die simyo berekent buiten de bundel zijn echt idioot hoog.  Buiten onze deuren is het nog steeds crisis, de mensen komen om geld te besparen en de kosten in de hand te houden naar simyo, maar zien dit simpelweg over het hoofd. Ik lees wel erg veel negatieve reacties van mensen die hetzelfde meemaken, niet snappen hoe ze zo snel door hun beltegoed heen zijn, en niet meteen in staat zijn alert te reageren.

Ad


Hoi @Ad,

De ontwikkeling van de smartphones gaat soms sneller dan de gebruikers bij kunnen houden inderdaad. Daardoor ontstaan er situaties waarin iedereen zijn verantwoordelijkheid zal moeten nemen. Een toestel kan tegenwoordig een hoop zonder dat je het door hebt.
Wat wij proberen, is zoveel mogelijk te informeren. dat is voortdurend in ontwikkeling hoe we dat het beste doen.
Daarnaast geven we mensen graag de mogelijkheid om zoveel mogelijk zelf in te zien, in handen te nemen, aan of uit te zetten.
In jouw geval heb je dat prima gedaan, maar liet de techniek ons in de steek.
Fijn dat je ons daarop gewezen hebt, en dat we dat hebben kunnen rechtzetten.

Groetjes,

Charlene
Ik heb voor mijn dochter van 13 ook een prepaid kaartje gekocht. Internet geactiveerd voor € 10,-- met het idee op = op, het is tenslotte prepaid en geen abonnement. Helaas is bij ons een negatief saldo van  € 175,-- ontstaan. Zonder dat er ruim van tevoren een waarschuwingsbericht komt is het beltegoed van onder de € 2,-- naar een negatief saldo van € 175,--. Ik vind simyo geen aanrader. Het is geen prepaid pakket. Mailen naar de klantenservice is ook al geen optie, de reactie is:" Uw belsaldo wordt met een vertraging verwerkt, wij raden u aan uw saldo op te waarderen dan kunt u weer gebruik maken van uw simkaart. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd".  Nou dus niet, ik stop met simyo, heb 3 aansluitingen maar stop er helemaal mee. Stap over naar een andere provider en maak nooit meer gebruik van simyo. Dit is echt een onderwerp voor Tros Radar.  Ouders kopen dit voor hun kinderen juist omdat het prepaid is ter voorkoming van problemen met het overschrijden van de limiet bij een abonnement. Jammer dat simyo van prepaid niet echt prepaid maakt maar een verkapte vorm van een abonnement. 
Reputatie 5
Badge +10
Welkom op het forum P.Peters,

Ik kan me voorstellen dat dit voor een vervelende situatie heeft gezorgd. Een negatief saldo is echter mogelijk wanneer je gebruik maakt van een prepaid aansluiting doordat je altijd je laatste gesprek kunt afmaken. Ook wordt uw verbruik met een vertraging verwerkt. Jammer dat deze situatie je doet besluiten te stoppen met Simyo. De mogelijkheid om een negatief saldo te creëren wordt wel in de algemene prepaid voorwaarden aangegeven.

Groetjes,

Alex
Als ik alles zo eens leest,dan komt het negatieve saldo toch gewoon op diefstal,ook bij mijn vrouw is het saldo € 25,54 negatief op haar prepaid toestel,dat is bij ons nog nooit gebeurt,en naar alle waarschijnlijkheid zal dat ook niet zo snel meer gebeuren ,daar wij naar een andere provider uit zien,ik zelf moet nog een jaar wachten want ik heb net een abbo,en ook met veel ellende voor wat de betaling aan gaat,ik probeer een normaal gesprek aan te gaan met sommige mensen van simyo,maar dat schijnt niet te lukken,ik kan er helaas niet vanaf,dus hebben ze de macht om geen goede info te verschaffen over een geschil van € 2,50 en nu ga ik toch proberen om bij radar binnen te komen,en een klacht weg te zetten op klacht .nl het is mij ook opgevallen als je de bundel veranderd,dat je binnen 10 min eenreactie krijgt,heb je nu een klacht,dan blijft het antwoord 6 dagen weg,en niemand weet dan meer waar het over ging,ik geloof dat iedereen aan het frauderen is tegenwoordig,wie kan je nog wel vertrouwen ???
Hallo,

ook hier een soortgelijke ervaring. Ik kook eerlijk gezegd een beetje om de manier waarop die gebeurt. Even de situatie: mijn dochter (11) heeft ongeveer 2 jr geleden een mobiele telefoon (oud ding, zonder internet) in gebruik genomen. Ik herinner me destijds een sms te hebben ontvangen om internet te activeren, maar hier hebben we nooit op geantwoord. Ook daarna nooit een dag- of maandbundel genomen. maw: Nooit actief internet op mobiel willen hebben.... Gisteren heeft ze een smartphone gekocht, sim-kaart overgezet en bellen maar. Natuurlijk ook internetten, volop.... via wifi.... dachten we.....

gisteravond een sms: tegoed onder de 2 euro

vandaag: voor 64 euro internet gebruikt!!!! in 7 sessies blijkbaar, dus het is ook niet zo dat 1  sessie afgemaakt kan worden en dat het daarna geblokkeerd wordt!!!

Tsjonge, juist DIT is voor ons de reden om prepaid te nemen, grip op de kosten

Zoals ik het lees kan het bedrag misschien ook nog wel oplopen vanwege de "trage behandeling"....

echt balen!!

ik zal de oude sms nog eens opzoeken, kijken wat anderen ervan zeggen, maar voor nu zeg ik: kappen met die handel!!
Reputatie 7
Badge +9
Een smartphone is een gevaarlijk ding. Zelfs wanneer er een WiFi signaal is kan heel makkelijk overgeschakeld worden op mobiel internet. Als het WiFi signaal aan de zwakke kant is gebeurt dit zelfs heel regelmatig, met alle financiele gevolgen van dien. Oplossing: zet internet op je mobiel uit in Mijn Simyo dan heb je nergens last meer van. Internet is dan alleen mogelijk via WiFi.
De gevaarlijke factor hier is in mijn ogen Simyo. Ik heb bewust gekozen voor prepaid, daarnaast bewust NIET voor automatisch opwaarderen.... Ik meende ervanuit te kunnen gaan dat dan, als het tegoed op is, geen gebruik meer van de diensten gemaakt kan worden. Daar ga ik morge even verder in duiken, maar ik denk dat ik een punt heb,

gr Bas
Reputatie 7
Badge +9
Klopt, als je prepaid tegoed op is dan kan je niet meer bellen en internetten maar je laatste gesprek of internet sessie wordt niet abrupt afgebroken waardoor je in dat geval een negatief saldo kunt krijgen. Dus afgezien van dat laatste heb je wel degelijk "grip" op de kosten, want je kan pas weer gebruik maken van je aansluiting nadat je tegoed is opgewaardeerd (al dan niet automatisch).

Het is een wijdverbreide misvatting dat het niet hebben van een internetbundel zou betekenen dat je dan geen internet op je mobiel zou hebben. Bij Simyo staat internet standaard altijd aan als je nieuwe klant bent (en je telefoon ondersteunt internet), of je nu een bundel hebt of niet. Als je absoluut geen internet wilt dan moet je zelf actie ondernemen en op Mijn Simyo "internet op je mobiel" uitzetten.

Al deze informatie is overigens via http://www.simyo.nl/prepaid na te lezen.
Dank je voor je antwoord. er is voor 64 E ge-internet in minimaal 6 sessies. Ik zou dan dus verwachten dat NA DE SESSIE WAARBIJ JE OVER HET TEGOED GAAT, zoals je aangeeft, niet meer kan worden ge-internet. Het gaat dus niet om 1 lange sessie, daar gaat de grip, en komt de verantwoordelijkheid van Simyo om de hoek kijken lijkt me.
Reputatie 3
Badge +9
Sorry hoor een smartfoon een gevaarlijk ding, wat een nonsens toen ik dit las. Het zijn de instellingen die er ongevraagd in worden gezet. Daarnaast heb ik vaker voorbij zien komen dat je met gemak meerdere sessies kan afronden alvorens je aan je palfond zit. De informatie is niet volledig omdat je met gemak tientallen euro's in de min kan komen.
Dank je Martin, zo zie ik het inderdaad ook!
Martijn bedoel ik....
Reputatie 5
Badge +10
Welkom op het forum BBa,

Met een Simyo prepaid aansluiting is het mogelijk een negatief saldo te creëren. Je kunt altijd je laatste bel/sms of internet sessie afmaken. In jouw specifieke situatie is het verbruik met een vertraging verwerkt. Ook hierdoor is het mogelijk om in de min te komen. Nu zie ik dat je de optie 'internet op je mobiel/mms' al hebt uit gezet. Zoals Scotsman aangeeft is het verstandig om deze optie uit te zetten wanneer je geen internetbundel hebt. Los van mijn uitleg kan ik me goed voorstellen dat het heel vervelend is dat deze situatie is ontstaan. Zolang de optie internet op je mobiel uit staat is het niet meer mogelijk om internet te gebruiken en kun je door internet verbruik ook geen kosten meer genereren.

Groetjes,

Alex
Voor mijn dochter maken we al een tijd gebruik van prepaid, juist voor de kostenbeheersing ook onder het motto op=op. Gisteren dagje Walibi met haar klas en krijgt ze van mij een dagje internetbundel. Ik heb zelf thuis via MijnSimyo het verbuik bijgehouden en toen s'avonds het tegoed op 1 mb stond heb ik haar gezegd internet op haar mobiel uit te zetten en heb ik de optie internet mobiel uitgezet op de website. Vanochtend verbaasd dat er niet 1,- maar 6,- is afgeschreven, eerst boos want dat was niet de afspraak maar nu opgelucht nadat ik de verhalen hier ben gaan lezen, we hebben dus eigenlijk nog "geluk" gehad dat het bij 5 euro teveel is gebleven en niet negatief zijn komen te staan, tot mijn verbazing is dat mogelijk. Ik heb bij aanmelding toch aardig verdiept in de regels maar dit was ook mij niet opgevallen, hoort er eigenlijk in koeieletters in te staan. Het MB verbruik blijkt dus ook niet actueel te zijn, je hebt dus niets maar dan ook helemaal niets aan die verbruiksmeter.
Ik schrijf nooit zo snel iets op een forum maar kon het nu niet laten, ook om anderen te waarschuwen ! Was gisteren nog aan het overwegen prepaid om te zetten in een abo maar ik denk dat de sim kaart maar gewoon de prullenbak in gaat, saldo is toch al op.... Jammer, ik was best wel tevreden.
Gr Marcel
Reputatie 3
Badge +9
Helemaal mee eens dat je een verbruiksmeter hebt die gewoon 1 of 2 dagen achterloopt, welk nut heeft die meter dan :/
Probleem is dat de providers z'on macht hebben dat ze dit kunnen doen.
Wat je zelf kan doen is een app installeren die bij een bepaalde hoeveelheid dataverbruik stopt met 3g.
Er zijn meerdere app hiervoor te krijgen, en de enige manier om geen hoogverbruik te creëren.
Reputatie 7
Badge +9
OP = OP !!. Ik hoop dat Simyo ooit eens gevoelig wordt voor wat Prepaid klanten wenselijk vinden. 

Want...van dit soort verhalen wordt niemand blij. Echt niemand. 

Blijft wel onder de aandacht: Beste mensen, smartphones zijn niet de 'ouwe' toestelletjes van een paar jaar geleden waar je krakemik internet op had met fair use policy.  Het kunnen dataslurpers zijn, als je de zaak niet in de gaten houdt. Daar zit ook een stukje eigen verantwoordelijkheid. 
Was te vroeg met juichen, inmiddels staan ook wij negatief...... Min 8 euro, klopt al niets van want verbruik is 25 mb geweest dus maar 5mb buiten de dagbundel dus volgens tarief van 0,15 per mb zouden we 0,75 extra hebben verbruikt maar dat is inmiddels ruim 13 euro geworden. Hoop dat iemand van Simyo er op kan reageren en het liefst wil corrigeren.
Gr Marcel
Inmiddels is het negatieve saldo opgelopen naar bijna 15,-. Begin nu wel wat ongerust te worden, ben dwangmatig elk kwartier aan het inloggen op MijnSimyo om te kijken hoe het saldo zakt (zo heb ik toch nog wat te doen in mijn vrije weekend....). Het verbruik staat nog steeds op 25 mb maar het saldo blijft zakken. Voor de duidelijkheid, sinds gisteravond staat internet uit zowel op telefoon als op MijnSimyo. Is uitgezet toen het saldo nog 1 mb was. De vertraging waar ze het over hebben is dus niet een paar minuten maar duurt nog steeds voort.
Ik ben er inmiddels achter dat het hier dus helmaal niet gaat om prepaid maar om een verkapt abonnement bij Simyo. Prepaid is naar mijn beleving vooruit betalen en staat ook in het algemeen als dusdanig bekend, dan wordt de term prepaid misbruikt. De reclame op de website doet ook anders geloven. Omdat mijn dochter liever haar nummer wil behouden denk ik dat het beter is om een sim only abonnement te nemen bij Simyo, heb je meer controle want dan krijg je tenminste een sms dat je tegoed bijna op is. Ik hoop dat Simyo met een goede oplossing komt dan kunnen we beter dat gaan doen.
Vraag : weet iemand of er op sim only ook een vertraging zit ? anders heeft dat verbruiks sms ook geen zin en weet iemand hoe lang de vertraging is op het prepaid gebruik ? is dit een dag of misschien nog veel langer ?
gr Marcel
Reputatie 7
Badge +9
Omdat mijn dochter liever haar nummer wil behouden denk ik dat het beter is om een sim only abonnement te nemen bij Simyo, heb je meer controle want dan krijg je tenminste een sms dat je tegoed bijna op is. Ik hoop dat Simyo met een goede oplossing komt dan kunnen we beter dat gaan doen.
Vraag : weet iemand of er op sim only ook een vertraging zit ? anders heeft dat verbruiks sms ook geen zin en weet iemand hoe lang de vertraging is op het prepaid gebruik ? is dit een dag of misschien nog veel langer ?
gr Marcel


Nummerbehoud kan natuurlijk ook als je overstapt naar een andere provider. ;)Als je daar een abonnement neemt.
Bij Sim only is er ook een vertraging. Hoeveel kan ik niet precies zeggen. 
Ik raad u ten zeerste aan om een goede data verbruik app te installeren. Deze zijn namelijk wel altijd heel actueel. Simyo staat echter niet in voor de juistheid ervan. Maar de ervaring leert, dat ze prima hun werk doen. En dat is niet alleen mijn ervaring. 
Omdat mijn dochter liever haar nummer wil behouden denk ik dat het beter is om een sim only abonnement te nemen bij Simyo, heb je meer controle want dan krijg je tenminste een sms dat je tegoed bijna op is. Ik hoop dat Simyo met een goede oplossing komt dan kunnen we beter dat gaan doen.
Vraag : weet iemand of er op sim only ook een vertraging zit ? anders heeft dat verbruiks sms ook geen zin en weet iemand hoe lang de vertraging is op het prepaid gebruik ? is dit een dag of misschien nog veel langer ?
gr Marcel


Nummerbehoud kan natuurlijk ook als je overstapt naar een andere provider. ;)Als je daar een abonnement neemt.
Bij Sim only is er ook een vertraging. Hoeveel kan ik niet precies zeggen.
Ik raad u ten zeerste aan om een goede data verbruik app te installeren. Deze zijn namelijk wel altijd heel actueel. Simyo staat echter niet in voor de juistheid ervan. Maar de ervaring leert, dat ze prima hun werk doen. En dat is niet alleen mijn ervaring.

Hoi Leon,
Als we geen goede oplossing vinden met Simyo dan stappen we inderdaad over en doen we dat maar met nummerbehoud. Zo'n app gaan we inderdaad installeren, heb ik ook op een andere telefoon staan. Daar zit een Vodafone prepaid in maar als je op de site van vodafone gaan inloggen is die wel altijd real time bezig, dus dacht ik dat ik wel aan de "veilige" kant zat toen ik bij 1 mb ging stoppen bij Simyo. Ik hoop dat iemand van Simyo zelf mij kan vertellen of er ook een vertraging zit op SIM only abo.
Dank voor je reactie Leon !
Badge +8
Voor mijn dochter maken we al een tijd gebruik van prepaid, juist voor de kostenbeheersing ook onder het motto op=op. Gisteren dagje Walibi met haar klas en krijgt ze van mij een dagje internetbundel. Ik heb zelf thuis via MijnSimyo het verbuik bijgehouden en toen s'avonds het tegoed op 1 mb stond heb ik haar gezegd internet op haar mobiel uit te zetten en heb ik de optie internet mobiel uitgezet op de website. Vanochtend verbaasd dat er niet 1,- maar 6,- is afgeschreven, eerst boos want dat was niet de afspraak maar nu opgelucht nadat ik de verhalen hier ben gaan lezen, we hebben dus eigenlijk nog "geluk" gehad dat het bij 5 euro teveel is gebleven en niet negatief zijn komen te staan, tot mijn verbazing is dat mogelijk. Ik heb bij aanmelding toch aardig verdiept in de regels maar dit was ook mij niet opgevallen, hoort er eigenlijk in koeieletters in te staan. Het MB verbruik blijkt dus ook niet actueel te zijn, je hebt dus niets maar dan ook helemaal niets aan die verbruiksmeter.
Ik schrijf nooit zo snel iets op een forum maar kon het nu niet laten, ook om anderen te waarschuwen ! Was gisteren nog aan het overwegen prepaid om te zetten in een abo maar ik denk dat de sim kaart maar gewoon de prullenbak in gaat, saldo is toch al op.... Jammer, ik was best wel tevreden.
Gr Marcel


Helemaal mee eens dat je een verbruiksmeter hebt die gewoon 1 of 2 dagen achterloopt, welk nut heeft die meter dan :/
Probleem is dat de providers z'on macht hebben dat ze dit kunnen doen.
Wat je zelf kan doen is een app installeren die bij een bepaalde hoeveelheid dataverbruik stopt met 3g.
Er zijn meerdere app hiervoor te krijgen, en de enige manier om geen hoogverbruik te creëren.
Was te vroeg met juichen, inmiddels staan ook wij negatief...... Min 8 euro, klopt al niets van want verbruik is 25 mb geweest dus maar 5mb buiten de dagbundel dus volgens tarief van 0,15 per mb zouden we 0,75 extra hebben verbruikt maar dat is inmiddels ruim 13 euro geworden. Hoop dat iemand van Simyo er op kan reageren en het liefst wil corrigeren.
Gr Marcel


Inmiddels is het negatieve saldo opgelopen naar bijna 15,-. Begin nu wel wat ongerust te worden, ben dwangmatig elk kwartier aan het inloggen op MijnSimyo om te kijken hoe het saldo zakt (zo heb ik toch nog wat te doen in mijn vrije weekend....). Het verbruik staat nog steeds op 25 mb maar het saldo blijft zakken. Voor de duidelijkheid, sinds gisteravond staat internet uit zowel op telefoon als op MijnSimyo. Is uitgezet toen het saldo nog 1 mb was. De vertraging waar ze het over hebben is dus niet een paar minuten maar duurt nog steeds voort.
Ik ben er inmiddels achter dat het hier dus helmaal niet gaat om prepaid maar om een verkapt abonnement bij Simyo. Prepaid is naar mijn beleving vooruit betalen en staat ook in het algemeen als dusdanig bekend, dan wordt de term prepaid misbruikt. De reclame op de website doet ook anders geloven. Omdat mijn dochter liever haar nummer wil behouden denk ik dat het beter is om een sim only abonnement te nemen bij Simyo, heb je meer controle want dan krijg je tenminste een sms dat je tegoed bijna op is. Ik hoop dat Simyo met een goede oplossing komt dan kunnen we beter dat gaan doen.
Vraag : weet iemand of er op sim only ook een vertraging zit ? anders heeft dat verbruiks sms ook geen zin en weet iemand hoe lang de vertraging is op het prepaid gebruik ? is dit een dag of misschien nog veel langer ?
gr Marcel
Hoi Leon,
Als we geen goede oplossing vinden met Simyo dan stappen we inderdaad over en doen we dat maar met nummerbehoud. Zo'n app gaan we inderdaad installeren, heb ik ook op een andere telefoon staan. Daar zit een Vodafone prepaid in maar als je op de site van vodafone gaan inloggen is die wel altijd real time bezig, dus dacht ik dat ik wel aan de "veilige" kant zat toen ik bij 1 mb ging stoppen bij Simyo. Ik hoop dat iemand van Simyo zelf mij kan vertellen of er ook een vertraging zit op SIM only abo.
Dank voor je reactie Leon !


Hoi wissie,
Welkom op het forum.
Dat is inderdaad balen, zeg. Hoe dit jou is overkomen. Ik snap uit je verhaal dat je heel bewust hebt willen handelen, maar dat door de mogelijkheid van een negatief tegoed, en de vertraging in de verwerking van de gegevens, je niet de controle had die je had willen hebben.
Het netwerk geeft aan ons pakketten door met verbruiksgegevens. Die krijgen wij met een vertraging binnen. Zodra we ze binnen krijgen, worden ze verwerkt. Dit gaat dus niet realtime, maar het is ook niet zo dat we gegevens achterhouden, zodat je buiten je bundel gaat verbruiken. Het is ook geen vaststaande duur, soms worden pakketten heel snel doorgegeven, soms duurt het wel een dag. Dit is hetzelfde voor prepaid als voor sim only.
Doordat we die gegevens later binnen krijgen kan het inderdaad voorkomen dat je daardoor een negatief tegoed opbouwt.

Bij jouw dochter is het als volgt gegaan: Zij had met haar dagbundel 20 MB te besteden. Die bundel is opgegaan. Daarna is haar verbruik tegen pay as you go tarief gerekend. Het tarief van €0,15 per MB geldt voor sim only. Bij prepaid is het tarief voor internet zonder bundel €1 per MB.

Het is natuurlijk logisch dat je graag grenzen instelt, en daar op wilt vertrouwen. Maar echte garanties heb je door die vertraging inderdaad niet op een Simyo-aansluiting. Wij werken ook niet met plafonds. Wat de leon aangeeft, is daarom ook wel iets om jezelf over te informeren. Wat verbruikt er ongeveer hoeveel. Dat je dochter voortaan weet, een liedje luisteren is al zoveel, en een filmpje zoveel, als ik 20 MB heb is dat nu ongeveer op. Dat is ongrijpbaarder bij internet dan bij bellen, en zeker tegenwoordig met smartphones, maar toch ook nuttig.
Zo’n app waar over gesproken wordt, kan eventueel helpen daarbij.

Het voordeel van overstappen op sim only, is dat je tarief voor internet een stuk lager is, dat je notificaties krijgt bij 75% en 100% van het verbruik, en dat je je bundel niet steeds opnieuw aan hoeft te zetten.

Zijn dat redenen voor jou om over te stappen?

Groetjes,
Charlene
Zojuist een simkaart besteld voor mijn zoon van 12, dacht met prepaid slim te zijn en nu lees ik dit forum ....heb nu al spijt..mijn zoon een enorme internet en gamefreak zal zijn telefoon zeker gaan uitproberen tot en met, wie geeft mij de juiste raad dat het hier niet in de papieren gaat lopen...wilde nog een kaart voor mijn dochter bestellen maar durf niet meer wat een achtelijk gedoe zeg!!! Ik zet op mijn simyo met spoed internet uit maar hoor dat anderen dat ook gedaan hebben en dan toch...in de min komen ...het is inderdaad een verkapt abonement, ik denk dat ik voor mijn dochter toch maar naar aldi ga daar koop je nog gewoon een opwaardeerbon en op is echt op...annuleren gaat niet meer wat zal ik doen, het even proberen of er maar niet aan beginnen???? ik weet het echt niet meer, had me zo goed ingelezen....
Reputatie 7
Badge +9
Je hebt er goed aan gedaan om internet op Mijn Simyo uit te zetten. Vanaf dat moment is alleen internet via WiFi mogelijk, en mocht Simyo dan toch nog dataverbruik registreren dan krijg je de kosten terug want ze kunnen in het systeem precies zien dat je internet hebt uitgezet en op welk moment. Maar eventueel verbruik van vóór het uitzetten van internet op Mijn Simyo wordt wel in rekening gebracht.