Skip to main content
Er zijn al diverse topics aan gewijd (en inmiddels gesloten om het overzicht te bewaren zegt Simyo?) aan het enorme negatieve saldo na aanschaf van een prepaid kaart van Simyo. Zo ook bij onze dochter. Na 1 dag ruim €  78,00  verbruikt!  Omgerekend voor de - wat ze aangeven - verbruikte MB's is het een buitenproportionele prijs per MB dataverkeer.....

Indien er gekozen wordt voor een prepaid kaart ZONDER internet bundel dient dit standaard volgens mij UIT TE STAAN. Dit blijkt niet het geval.

Daarnaast is het gebruik bijzonder dubieus omdat het verbruik om ca. 20:18 & 22:00 's-avonds is gebeurd. dus op een tijdstip dat onze dochter op bed ligt en de telefoon ongebruikt is.  Intern is de telefoon gewoon aangesloten op Wifi, installeren kunnen ze niets omdat alle apps op de iPhone via mijn eigen account geinstalleerd/gedownload moeten worden. Meerdere redenen om aan te nemen dat hier iets niet klopt.



Is dit nu het bekende addertje onder het gras bij Simyo?  Naast het feit dat dit niet netjes is van Simyo dienen klanten hierover ZEER DUIDELIJK GEINFORMEERD te worden, dit is vastgelegd in de Europeese wetgeving.



Heb echter wel gezien dat Simyo wel bereid is het beltegoed eenmalig op € 0  te zetten.

Op zich een positief gebaar waarvan ik uitga dt dit bij ons ook gebeurd.



Wordt vervolgd.
Simyo zal binnen 1 werkdag vermoedelijk wel met een reactie komen, maar als mede-iPhone gebruiker kan ik intussen toch alvast een paar tips geven.



Op een nieuwe simkaart van Simyo staat toegang tot het internet inderdaad standaard altijd AAN, en hier wordt duidelijk op gewezen op de website van Simyo. Het maakt hierbij niet uit of je een internetbundel hebt genomen of niet. Als je kosten voor mobiel internet helemaal wilt voorkomen, moet je de optie "Internet op je mobiel" uitzetten in Mijn Simyo.



Smartphones en in het bijzonder iPhones staan er om bekend dat er regelmatig van het mobiele internet gebruik gemaakt wordt, ogenschijnlijk "uit zichzelf". Het feit dat de iPhone op dat moment niet gebruikt wordt, dat het nacht is, dat de eigenaar slaapt, of dat de iPhone is aangesloten op Wifi speelt hierbij geen rol. Het is zelfs zo dat wanneer de iPhone in de slaapstand gaat en hij op dat moment niet wordt opgeladen de WiFi antenne automatisch uitgezet wordt en er wordt overgeschakeld op het mobiele internet. En dat brengt kosten met zich mee.



Het downloaden en installeren van apps heeft meestal maar een relatief klein effect op het totale dataverbruik, want de gemiddelde iPhone gebruiker zit niet elke dag apps te downloaden. Dus het blokkeren van dit soort downloads heeft maar een beperkt nut. Het is het gebruik van apps, en de instellingen van individuele apps die in grote mate verantwoordelijk zijn voor het dataverbruik. Voor iPhones geldt dat er diverse instellingen zijn die het dataverbruik beinvloeden, zie hier.

Die instellingen zijn stuk voor stuk te wijzigen, maar door van alles uit te zetten verliest de iPhone wel een groot deel van zijn functionaliteit en gebruikersvriendelijkheid.



Tenslotte hebben iPhones tegenwoordig een ingebouwde teller van het mobiele internetverbruik, kijk onder Instellingen > Mobiel netwerk waar per app af te lezen is hoeveel KB en MB er gedownload is. Helemaal onderaan kan je de teller een reset geven. Met deze informatie is makkelijk te zien waarom de iPhone zo veel MBs via het mobiele netwerk heeft verbruikt.



Het is dus niet waar dat er meerdere redenen zijn dat er iets niet klopt. Integendeel, jouw ervaringen wat het mobiele dataverbruik van de iPhone betreft komen overeen met die van vele nadere iPhone bezitters.
Hoi Chayenne_teleurgesteld,



Welkom op het forum :)



Dat is echt vervelend dat je zo geschrokken bent.

Bij Simyo staat op alle aansluitingen de optie om internet te gebruiken standaard aan. Zonder internetbundel betaal je dan bij Prepaid een hoog Pay as you Go tarief.

Wij informeren daar heel duidelijk over op verschillende momenten tijdens het bestelproces en zelfs in de brief bij de simkaart. Wij hebben namelijk een grondige hekel aan addertjes onder het gras.

In de welkomstmail staat bijvoorbeeld: Houd er rekening mee dat 'Internet op je Mobiel' direct mogelijk is met je Simyo simkaart. De kosten hiervoor kunnen snel op lopen wanneer je geen internetbundel hebt.

Nu is het wel vervelend dat jullie dat over het hoofd hebben gezien.

Ook proberen we mensen te waarschuwen die internet zonder bundel gebruiken. Dat waarschuwingsberichtje is naar jullie aansluiting ook gestuurd. Maar omdat het verbruik met een vertraging is doorgegeven kwam dat voor jullie te laat.



Wanneer je zeker bent dat je op Wifi zit, zet je de optie om via het netwerk internet te gebruiken beter uit. Er zijn namelijk verschillende redenen waarom een toestel ervoor kan kiezen om iets toch via het netwerk te laten verlopen.

Op het toestel doe je dat door Mobiele gegevens of Mobiele data uit te schakelen. De optie 'Internet op je Mobiel' op Mijn Simyo uitschakelen is nog veiliger. Omdat dat ook door ons te controleren is. Ik zie dat die nu uit staat.

Dan kan jullie dit dus niet meer gebeuren. :)



We informeren ook heel duidelijk over het feit dat je beltegoed bij Simyo onder €0 kan komen. Dit komt doordat je altijd je laatste gesprek of internetsessie af mag maken. Duidelijk informeren vinden we 1 van de allerbelangrijkste dingen bij Simyo, en we zijn er dagelijks mee bezig om dingen nog helderder te communiceren. Mocht je daar suggesties voor hebben, dan stellen we die ook zeer op prijs. Omdat we het erg vervelend vinden als iemand er van schrikt dat het tegoed bij Simyo onder €0 kan komen vullen we eenmalig het tegoed weer aan tot €0. Als jullie dan opwaarderen kunnen jullie de aansluiting weer gebruiken.



Heb ik de schrik daarmee wat weggenomen?



Groetjes,

Charlene
Hallo Charlene / SimYo,



Dank je wel. Een goede oplossing en inderdaad weer van de schrik bekomen. Een pluim voor de oplossing!

Heb inmiddels allen mbt Internet uitgeschakeld op mijn iPhone en instellingen bij SimYo.

Hoop nog erg lang van de aansluiting gebruik te kunnen maken.



Groetjes,

Chayenne
Hoi Chayenne_teleurgesteld,



Graag gedaan. En ik ben blij dat ik iets aan het nare gevoel heb kunnen doen :)

Mocht je een keer een vraag of suggestie hebben, dan zien we je graag terug op het forum.



Groetjes,

Charlene

Reageer