.

Beantwoord

Beltegoed extreem in de min door datagebruik, hoe kan dat?

  • 17 August 2014
  • 11 reacties
  • 3189 Bekeken

Vanmorgen had mijn zoon nog geen €1,- tekort aan beltegoed (prepaid) en 4 MB over aan internet (prepaid). Vanmiddag tegen 14.30 uur beltegoed opgewaardeerd met €10,- zodat hij zijn 4 MB kon opmaken.Zijn 06 nr staat op "mijn simyo" onder mijn naam omdat mij zoon nog mjnderjarig is. Op "mijn simyo" uitgelogd en opnieuw ingelogd en daar was te zien dat het opwaarderen goed was gelukt. Nieuw beltegoed was €9,- en wat cent, na aftrek van het tekort. Mijn zoon let altijd goed op dat hij niet over zijn bel/internet tegoed heen gaat. Vanmiddag kreeg hij een sms (nadat wij hadden opgewaardeerd)waarin staat dat zijn beltegoed onder de €2,- was gekomen. Wij zijn weer gaan kijken op " mijn simyo". Wat schetste onze verbazing: er staat nu opeen een tekort van €36,04 !!! In dus nog geen 3 uur tijd (tussen opwaarderen en het sms over tekort) is er dus zoveel tekort ontstaan en dat terwijl mijn zoon bijna niet op Internet is geweest in die tijd.
we hebben samen ervoor gekozen om prepaid beltegoed en prepaid internet te nemen om kosten in de hand te houden maar blijkbaar kan je dus toch flink in de min komen ookal hou je alles goed in de gaten met "mijn simyo". €36,04 is een flink bedrag voor een jongen van 16 die van zijn bijbaantje alles zelf moet betalen en juist zo alles in de gaten houdt.
Graag zou ik hierover meer uitleg krijgen. In tussentijd gaan wij kijken of er misschien andere providers zijn die ons een betere dienst kunnen bewijzen. Eentje die automatisch stopt wanneer je je limiet hebt bereikt en hierdoor dus echt niet in de min kan komen.
icon

Beste antwoord door Dries 20 August 2014, 11:59

Bekijk originele reactie

11 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Prepaid werkt van oudsher goed voor bellen en sms'sen maar niet voor mobiel internet. Moderne smartphones (ik neem aan dat je zoon een smartphone heeft) zijn in staat om in korte tijd heel veel MBs er door te jagen. Je moet het zo zien: met prepaid zit je goed als je maar af en toe even van het mobiele internet gebruik wilt maken, zoals even je mail checken of even een website opzoeken. Dan zet je mobiel internet even aan op je toestel, en als je klaar bent weer uit. De kans is groot dat het mobiele dataverbruik volledig de pan uitrijst is als je mobiel internet permanent aan hebt staan. Daar is bijna niet tegen op te waarderen. Dat is wat er hier is gebeurd. Als je vaker dan incidenteel van mobiel internet gebruik wilt maken kun je het beste een sim-only abonnement nemen, met een internet bundel die bij je behoefte aansluit.

Maar goed, het leed is geschied en het is nu wachten totdat een moderator van Simyo dit oppakt en met een oplossing komt.
@ Scotsman : bedankt voor het reageren. Mijn zoon heeft de internetoptie uitgezet nadat hij melding kreeg dat zijn tegoed onder de 2,- was gekomen.

Het vreemde  is dat wij nu vanavond op onze "mijn simyo" heel ander verbruik en bedragen zien staan als gisteren.

Tegen 14.30 hebben wij dus het beltegoed met €10,- opgewaardeerd en plots wordt hierna hoge bedrag afgeschreven en dat terwijl er nauwelijks op internet is geweest.

2014-08-17 14:33:26 Internet gebruik (4324 kB) 00:00:00 €0.00
2014-08-17 14:33:26 Internet gebruik (25464 kB) 00:00:00 €-25.45
2014-08-17 16:43:19 Internet gebruik (17671 kB) 00:00:00 €-17.67
2014-08-17 16:53:19 Internet gebruik (2802 kB) 00:00:00 €-2.80
2014-08-17 17:14:49 Internet gebruik (19244 kB) 00:00:00 €-19.24
Met een totaal van € 65,16 in de MIN

Het vreemde is dat in de geschiedenis van de voorafgaande dagen in augustus nul euro aan extra verbruik is geweest, naast zijn 250 MB prepaid maar plots na het opwaarderen dus nu wel hoge bedragen afgeschreven wordt??

Oke Simyo heeft vanochtend  wel  een Fees-Bonus gegeven van € 50,28  waardoor het plaatje als volgt eruit komt te zien:
17 aug: € 0,12 min
17 aug € 10,- opgewaardeerd
Tegoed van € 9,88 minus € 65,16 (volgens bovenstaand rijtje) = een tekort van € 55,28
Dan een Fees-Bonus van 50,28  = Tekort van 5,-

Echter, mijn vraag blijft: waar komen de plotselinge hoge bedrag vandaan terwijl  er nauwelijks op internet is geweest omdat mijn zoon nadat hij de sms kreeg dat zijn beltegoed onder de 2,- was gekomen de internetopties had uitgezet!

Nu blijft hij dus nog steeds een tekort hebben van € 5,- 

Tevens vind ik het vreemd dat na de plaatsing van mijn schrijven op deze forum de bedragen en verbruiksoverzicht anders is als gisteren en dat simyo wel een soort van correctie kan toevoegen op het prepaid-tegoed (uiteraard fijn) maar geen reactie op mijn schrijven of enige uitleg op de toegevoegde correcties geeft.
Ik blijf hier toch nog een vreemd gevoel aan over houden,jammer.
 
Reputatie 7
Badge +9
Een Simyo medewerker zal ongetwijfeld vandaag reageren. Ik weet dat als klanten onverwacht en onbedoeld voor de eerste keer een groot negatief beltegoed oplopen eenmalig door Simyo worden geholpen door het tegoed op -5 te zetten. Een soort coulance regeling dus. Klaarblijkelijk is dat gebeurd. Verder hebben smartphones tegenwoordig een mogelijkheid ingebouwd om het mobiele dataverbruik in de gaten te houden. Vaak kun je de datateller af en toe weer op nul zetten dan krijg je een goed idee welke app gedurende de laatste 1 of 2 dagen de grootste dataslurper was. Zeer aan te raden om daar eens naar te kijken want het dataverbruik van een smartphone kan je beinvloeden door de instellingen van de boosdoener app te wijzigen.
Reputatie 2
Badge +6
Hoi dadoje,

Welkom op het forum :)

Ik snap dat je een beetje verward bent door de gebeurtenissen en ik geef je daar graag wat opheldering over.

Uit onze gegevens blijkt dat jullie een databundel van 250 MB hebben aangezet op de prepaid aansluiting. Deze bundel is er vrij snel doorheen gegaan. Ik kan niet zien waaraan de MB's verbruikt worden, maar er wordt wel volop data verbruikt. Je kunt dit nakijken op Mijn Simyo. Dat heb je ook al gedaan, dat zie ik aan de gekopieerde regels ;)

Als je bundel op is ga je het buiten bundel tarief betalen. Dat is € 0,10 per 100 KB ofwel € 1,- per MB. Dit verbruik gaat dan van het beltegoed af. Er is zo veel data verbruikt dat er een bedrag in de min is ontstaan. Bij Simyo kun je immers je gesprek en datasessie afmaken ook al is je beltegoed op.

Ik raad je aan om deze afbeelding te bekijken. Hierin staat aangegeven hoeveel MB een bepaalde actie/handeling op internet kost. Dit geeft je een beter inzicht in dataverbruik. Ook raad ik aan om een datamonitor te installeren op de telefoon. Met een datamonitor kun je beter bijhouden hoeveel MB je verbruikt hebt. Ik hoor veel goede verhalen over 3G Watchdog.

Nou snappen wij heel goed dat je zoon niet expres zoveel data heeft verbruikt en hebben we eenmalig het beltegoed teruggezet naar - € 5,-. Het verbruik is er namelijk wel geweest. Als je nu opwaardeert, kun je weer bellen én internetten. Data gaat dan echter wel direct weer van je beltegoed af, dus ik raad je aan om op Mijn Simyo de optie voor internet uit te zetten. Na 26-08-2014 kun je weer een nieuwe databundel kiezen.

Er is nu gebleken dat je niet genoeg hebt aan 250 MB. Mocht je dus toch weer internet willen gebruiken dan zou het misschien beter zijn om over te stappen naar Sim Only. Deze keuze is echter geheel aan jou :)

Ik hoop dat ik je wat meer op je gemak heb kunnen stellen. Als je nog vragen hebt, dan help ik je uiteraard graag verder :)

@Scotsman, bedankt voor je hulp!
Is het niet zo dat je nu maar maximaal 5 euro negatief kan komen te staan op je prepaid?
http://www.blikopnieuws.nl/2014/simyo-beperkt-negatief-tegoed-prepaid-tot-maximaal-5-euro
Reputatie 7
Badge +9
Is het niet zo dat je nu maar maximaal 5 euro negatief kan komen te staan op je prepaid?
http://www.blikopnieuws.nl/2014/simyo-beperkt-negatief-tegoed-prepaid-tot-maximaal-5-euro


Volgens mij is er geen automatische limiet van -5. Als je saldo negatief is dan kun je contact opnemen met Simyo want iemand van Simyo kan dan met de hand eenmalig het bedrag boven 5 euro dat je verschuldigd bent kwijtschelden.
Badge +6
Is het niet zo dat je nu maar maximaal 5 euro negatief kan komen te staan op je prepaid?
http://www.blikopnieuws.nl/2014/simyo-beperkt-negatief-tegoed-prepaid-tot-maximaal-5-euro


Hoi pkvo, welkom op het forum van Simyo! :)

Daar heb je helemaal gelijk in, maar als er iets is misgegaan en iemand onverhoopt toch een groter negatief tegoed heeft dan €-5, dan corrigeren we dit natuurlijk :)

@Scotsman, dankjewel voor het meedenken!
@ Scotsman : bedankt voor het reageren. Mijn zoon heeft de internetoptie uitgezet nadat hij melding kreeg dat zijn tegoed onder de 2,- was gekomen.

Het vreemde  is dat wij nu vanavond op onze "mijn simyo" heel ander verbruik en bedragen zien staan als gisteren.

Tegen 14.30 hebben wij dus het beltegoed met €10,- opgewaardeerd en plots wordt hierna hoge bedrag afgeschreven en dat terwijl er nauwelijks op internet is geweest.

2014-08-17 14:33:26 Internet gebruik (4324 kB) 00:00:00 €0.00
2014-08-17 14:33:26 Internet gebruik (25464 kB) 00:00:00 €-25.45
2014-08-17 16:43:19 Internet gebruik (17671 kB) 00:00:00 €-17.67
2014-08-17 16:53:19 Internet gebruik (2802 kB) 00:00:00 €-2.80
2014-08-17 17:14:49 Internet gebruik (19244 kB) 00:00:00 €-19.24
Met een totaal van € 65,16 in de MIN

Het vreemde is dat in de geschiedenis van de voorafgaande dagen in augustus nul euro aan extra verbruik is geweest, naast zijn 250 MB prepaid maar plots na het opwaarderen dus nu wel hoge bedragen afgeschreven wordt??

Oke Simyo heeft vanochtend  wel  een Fees-Bonus gegeven van € 50,28  waardoor het plaatje als volgt eruit komt te zien:
17 aug: € 0,12 min
17 aug € 10,- opgewaardeerd
Tegoed van € 9,88 minus € 65,16 (volgens bovenstaand rijtje) = een tekort van € 55,28
Dan een Fees-Bonus van 50,28  = Tekort van 5,-

Echter, mijn vraag blijft: waar komen de plotselinge hoge bedrag vandaan terwijl  er nauwelijks op internet is geweest omdat mijn zoon nadat hij de sms kreeg dat zijn beltegoed onder de 2,- was gekomen de internetopties had uitgezet!

Nu blijft hij dus nog steeds een tekort hebben van € 5,- 

Tevens vind ik het vreemd dat na de plaatsing van mijn schrijven op deze forum de bedragen en verbruiksoverzicht anders is als gisteren en dat simyo wel een soort van correctie kan toevoegen op het prepaid-tegoed (uiteraard fijn) maar geen reactie op mijn schrijven of enige uitleg op de toegevoegde correcties geeft.
Ik blijf hier toch nog een vreemd gevoel aan over houden,jammer.
 


Dit lijkt op mijn verhaal alleen kan ik niet internetten op mijn moblie. Maar de smoes is dat mijn moeder hem die dag uit gezet heeft, ja dat klopt omdat ik na twee uurtjes dat ik mijn kaart in mijn mobiel deed al een sms kreeg! Wat ook raar is dat je vooraf betaald, ud sveilig zou horen te zijn! En nu lees ik bij u dat ook buiten je telefoontje die je kunt afmaken ook je internet sessie kan afmaken!!
Mijn moeder is nu bezig met radar of zo, dus ik ben benieuwd! Succes
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Kimberlyy,

Ik geloof dat we in dit topic al uitgelegd hebben dat dit ook door internet kan gebeuren.
En jij kon met je Simyo simkaart internetten op je mobiel totdat je die optie uitzette op Mijn Simyo op 12 september.
Wanneer je daar nu kijkt zul je overigens ook zien dat je beltegoed weer op €0 staat.
Hoi Kimberlyy,

Ik geloof dat we in dit topic al uitgelegd hebben dat dit ook door internet kan gebeuren.
En jij kon met je Simyo simkaart internetten op je mobiel totdat je die optie uitzette op Mijn Simyo op 12 september.
Wanneer je daar nu kijkt zul je overigens ook zien dat je beltegoed weer op €0 staat.

Dat weet ik, maar zoals er al tig keer gezegd is kan ik alleen internetten met wi fi en zodra dat uitvalt kan ik niks,. maar goed ik ben benieuwd wat we er mee kunnen doen...
Badge +6
Hoi Kimberlyy,

Nadat je op 12-9 de optie "Internet op je mobiel / MMS" op Mijn Simyo hebt uitgezet, kan je telefoon inderdaad alleen nog maar verbinding maken met internet via WiFi in plaats van mobiel internet 🙂

Reageer