Skip to main content

.

Goed nieuws! Vanaf 1 juni 2017 brengen wij geen roamingkosten meer in rekening binnen de EU. In dit topic vertellen we precies wat dit voor je betekent.



Vanaf 1 juni vallen jouw belminuten en MB's in de EU binnen jouw Sim Only bundels. De EU schaft roaming kosten af. Bellen en internetten in het buitenland wordt dus net zo voordelig als in Nederland!



Sim Only abonnement



Het is goed om te weten dat verbruik vanuit en naar zone 1 binnen je bundels valt Dit betekent dat je gewoon gebruik kunt maken van je minuten en MB's zoals je gewend bent in Nederland. Let wel op: wil je internetten binnen de EU, maar heb je geen internetbundel? Dan betaal je het buitenbundeltarief. Meer informatie over dit tarief vind je hier. Verbruik in Nederland valt niet onder roaming. Dit betekent dat bellen naar een buitenlands nummer binnen NL, niet binnen je bundel valt.



Verder is het verstandig om jouw verbruik goed in de gaten te houden, net zoals je in Nederland doet. Het zou zonde zijn als je alsnog buitenbundelkosten maakt. Houd er rekening mee dat het verbruik vanuit het buitenland met een grotere vertraging aan ons wordt doorgegeven.



Hoe werkt internet en bellen in het buitenland?



Gelukkig, vrij simpel 🙂 Via Mijn Simyo > Instellingen > Netwerkinstellingen, vind je de optie 'Bellen in en naar het buitenland' en ''Internet op je mobiel in het buitenland'. Wil je gebruik maken van beide optie? Dan kun je deze hier aanzetten. Vergeet niet om ook (data)roaming aan te zetten op je telefoon. In dit topic lees je nog meer informatie, tips & tricks voor het gebruik van jouw simkaart in het buitenland :)



Prepaid



Met Simyo Prepaid kun je niet internetten in het buitenland. Benieuwd naar de Prepaid tarieven voor bellen in het buitenland? Die vind je hier terug.



Voor 1 juni de grens over?



Ben je vóór 1 juni 2017 in het buitenland? Dan gaan bij Simyo de minuten en MB’s nog niet af van je bundels af. Je betaalt dan nog wél roamingkosten buiten je bundel. Dit wordt dan verwerkt in je factuur. Ook hiervoor vind je de tarieven die nu nog gelden via deze link terug.



Wil je alle informatie uitgebreid doornemen? Dat kan! In dit blog leggen we uitgebreid uit wat er staat te gebeuren en wat het voor jou verder inhoudt. We geven in dit artikel nog wat extra voorbeelden. Als je vragen hebt, kun je deze uiteraard bij ons stellen :)



Groetjes,

Angela
Zie je de komma niet achter je naam? achter de komma volgt een uitleg.
Zie je de komma niet achter je naam? achter de komma volgt een uitleg.

Begrijp ik niet.



Hier heb je al een misverstand. Jij gaat uit van de lijst 2014 terwijl ik uitkwam bij de lijst van 2010 waarin Noorwegen en Zwitserland in zone 2 staan.
Ik begrijp je ook niet meer, wacht maar tot Simyo reageert.
Daar ligt ook de verantwoordelijkheid.

Bedankt voor je moeite.🆒
@franswon, Frenske

De informatie op de servicepagina over de zoneindeling is verouderd en niet meer actueel, hierin heeft Frenske gelijk, dit zal veel beter nagekeken blijven moeten worden. Een 3 jaar oud overzicht hoort simpelweg al lang bijgewerkt te moeten zijn of gewoon direkt doorlinken naar de tarievenpagina buitenland waar de zoneindeling wordt vermeld in pdf bestand.



Tarieven

https://www.simyo.nl/tarieven/sim-only

Buitenland

https://www.simyo.nl/tarieven/buitenland

Bekijk zoneoverzicht.
Hoi Frenske,



Het gesprek over de verschillende versies van de zone-indeling hebben we al gevoerd in het aparte topic hierover. We gaan dit zo snel mogelijk aanpassen zodat er 1 uniforme versie online staat. Zoals het hoort. Fijn dat je dit hebt ontdekt voor ons!



Je kunt je bundels gebruiken in alle andere EU-landen (andere als in, buiten Nederland om, want hier kan dat al ;)). In Zwitserland, Andorra, IJsland, Noorwegen en Liechtenstein, allemaal geen lid van de EU, kun je dan óók je bundels gebruiken. Simpel gezegd, alles in Zone 1, als je uitgaat van de zone-indeling van 2017 🙂 Maakt dit het voor nu duidelijker voor je? Zodra de zone-indeling juist online staat, laten we het weten.



@Franswon & Friesian, heel erg bedankt voor jullie hulp hierin.
Angela, voor de goede orde, het was al duidelijk voor mij dat versie 2017 de juiste is. De rest doen we in het andere topic.
Klopt, maar het is altijd fijn dat andere lezers hier ook het antwoord zien 🙂 Die hebben misschien niet gezien dat we met jou in gesprek zijn in het andere topic. Over dat topic gesproken, daar kom ik morgen op terug voor je.



Groetjes,

Angela
Hoi Franswon,



Bedankt voor deze mooie aanvulling! Een verbinding op 'open water' is helaas best prijzig. Goed dat je dit nog even aangeeft hier :)




Inderdaad. Aan den lijve ondervonden :-(



Ben zeer blij met dit besluit van de EU en de verplichte opvolging van alle providers. Eindelijk in alle vrijheid roaming aan houden als je de grens over gaat!




Ben zeer blij met dit besluit van de EU en de verplichte opvolging van alle providers. Eindelijk in alle vrijheid roaming aan houden als je de grens over gaat!


Niet alleen daarom. 🙂 Grensbewoners, gebruikers van T2 roaming op TM, zullen ook blij zijn. 🙂
Hoi ahmed_a,



Ja fijn he? Scheelt weer een hoop in de kosten. Ook wel fijn als je ergens bent en je weet niet waar je naartoe moet :P



@Friesian, Voor deze mensen is het inderdaad ook een uitkomst. Ik denk dat iedereen hier wel blij mee is eigenlijk.



Hebben jullie hier nog vragen over?



Groetjes,

Samantha
Misschien is het wel handig om hier even duidelijk te vermelden, dat het NIET geld, als je vanuit Nederland naar een ander EU-land belt. Dan bel je namelijk BUITEN de bundel, want dat valt niet onder roaming.

Een kromme en belachelijke regel vind ik dat. Het zou OVERAL binnen de EU gelijk moeten zijn.
Misschien is het wel handig om hier even duidelijk te vermelden, dat het NIET geld, als je vanuit Nederland naar een ander EU-land belt. Dan bel je namelijk BUITEN de bundel, want dat valt niet onder roaming.

Een kromme en belachelijke regel vind ik dat. Het zou OVERAL binnen de EU gelijk moeten zijn.




Dat is al vele malen uitgelegd.



Het kan niet zoals jij het graag ziet want bellen in Nederland met je Nederlandse aansluiting naar het buitenland (Buitenlands nummer) is geen roamen, zoals je zelf al schrijft en valt onder de vrije markt en daar hebben de stropdassen in Brussel geen invloed op.



De gemaakte afspraken zijn voor ons consument die zelf in het buitenland (EU) zijn en van de Nederlandse aansluiting gebruik maken in dat EU land.
Hoi Maharis,



Welkom op 't forum.



Ik snap goed dat je dit een beetje krom vindt. Er verandert niks in Nederland, maar wel in de rest van de EU. Dat komt zoals Ray zegt door beslissingen die worden gemaakt in Brussel. Zij hebben invloed op de roaming tarieven in de EU, maar niet op de tarieven in Nederland zelf.



Heb je hier verder nog vragen over?



@Ray bedankt voor je antwoord!



Groetjes,

Caspar
Hoi Maharis,



Welkom op 't forum.



Ik snap goed dat je dit een beetje krom vindt. Er verandert niks in Nederland, maar wel in de rest van de EU. Dat komt zoals Ray zegt door beslissingen die worden gemaakt in Brussel. Zij hebben invloed op de roaming tarieven in de EU, maar niet op de tarieven in Nederland zelf.



Heb je hier verder nog vragen over?



@Ray bedankt voor je antwoord!



Groetjes,

Caspar




Ik weet dat de EU roamingsregels door Brussel zijn opgelegd en dat jullie daar geen invloed op hebben. Toch worden in de communicatie, zoals in de mail die ik vandaag ontving, deze nieuwe regels naar ons gebracht als een fijne service van Simyo. Hierdoor ontstaat voor de consument een onduidelijke situatie. In heel Europa kun je vanuit je bundel bellen, naar elk ander Europees land. Behalve vanuit Nederland. Dan kun je alleen binnen Nederland bellen.

Nogmaals ik snap dat de regelgeving dit alleen voorschrijft voor roaming en dat er binnen Nederland geen roaming is. Maar als consument interesseert het mij niet of het wel of geen roaming is. Ik ben in Europa, ook als ik in Nederland ben.

Jullie hebben geen invloed op de roamingsregels. Wel op de kosten die jullie in rekening brengen binnen Nederland. Dus waarom trekken jullie deze kosten niet gelijk, zodat het duidelijker wordt voor de klant? Dat heeft niets met regelgeving te maken, maar met klantgerichtheid. Dat mag je verwachten van de provider die door de consumentbond tot beste is uitgeroepen.
Beste N.O.W.,



Wie betaald de kosten dan voor gebruik van dat buitenlandse netwerk als jij vanuit Nederland naar het buitenland / buitenlands belt, in dit geval de EU? Als Simyo die kosten gelijk trekt moeten zij deels bijleggen en dus maken ze geen winst. En Simyo, of een andere provider, is en blijft een bedrijf dat winst wil maken.



Dus leg even uit hoe je dat had gezien.
Hoi Maharis,



Welkom op 't forum.



Ik snap goed dat je dit een beetje krom vindt. Er verandert niks in Nederland, maar wel in de rest van de EU. Dat komt zoals Ray zegt door beslissingen die worden gemaakt in Brussel. Zij hebben invloed op de roaming tarieven in de EU, maar niet op de tarieven in Nederland zelf.



Heb je hier verder nog vragen over?



@Ray bedankt voor je antwoord!



Groetjes,

Caspar




Ik weet dat de EU roamingsregels door Brussel zijn opgelegd en dat jullie daar geen invloed op hebben. Toch worden in de communicatie, zoals in de mail die ik vandaag ontving, deze nieuwe regels naar ons gebracht als een fijne service van Simyo. Hierdoor ontstaat voor de consument een onduidelijke situatie. In heel Europa kun je vanuit je bundel bellen, naar elk ander Europees land. Behalve vanuit Nederland. Dan kun je alleen binnen Nederland bellen.

.




Nee, dat is een onjuiste bewering. Als ik hier in de UK met mijn UK simkaart bel naar een Nederlands nummer zijn dat kosten die niet binnen mijn bundel vallen. Zie hieronder:




Beste N.O.W.,



Wie betaald de kosten dan voor gebruik van dat buitenlandse netwerk als jij vanuit Nederland naar het buitenland / buitenlands belt, in dit geval de EU? Als Simyo die kosten gelijk trekt moeten zij deels bijleggen en dus maken ze geen winst. En Simyo, of een andere provider, is en blijft een bedrijf dat winst wil maken.



Dus leg even uit hoe je dat had gezien.




Dat zul je in de abonnementsprijs moeten verrekenen net zoals aanpassingen tgv de nieuwe roamingregels uiteindelijk in de abonnementsprijs worden verrekend. Het gaat me om duidelijkheid voor de klant. Dat is het Unique Selling Point van Simyo, en daarmee maken ze uiteindelijk meer winst. Anders stappen klanten over naar aanbieders die wél de mogelijkheid bieden om vanuit NL naar EU uit je bundel te bellen. Trouwens, ik vraag me af hoeveel het daadwerkelijk extra kost (voor SimYo) om vanuit NL naar EU door te verbinden...




Nee, dat is een onjuiste bewering. Als ik hier in de UK met mijn UK simkaart bel naar een Nederlands nummer zijn dat kosten die niet binnen mijn bundel vallen. Zie hieronder:





Ik bedoel dat je met een Nederlandse Simkaart vanuit heel Europa naar elk land in Europa kunt vanuit je bundel kunt bellen, behalve vanuit Nederland.
Wordt het ook mogelijk om 'internet in het buitenland' iets fijnmaziger in te stellen? Ik denk dat de meeste mensen graag 'internet in de EU' aan willen hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat ze internet buiten de EU (met enorm hoge roaming-kosten) ook aan willen hebben. Zeker wanneer je regelmatig naar de grenzen van de EU reist is dat nogal vervelend.




Nee, dat is een onjuiste bewering. Als ik hier in de UK met mijn UK simkaart bel naar een Nederlands nummer zijn dat kosten die niet binnen mijn bundel vallen. Zie hieronder:





Ik bedoel dat je met een Nederlandse Simkaart vanuit heel Europa naar elk land in Europa kunt vanuit je bundel kunt bellen, behalve vanuit Nederland.




Dat komt omdat het vanuit Nederland niet onder roaming valt. En geloof mij, dat is bij geen één Nederlandse provider. :)



Het zelfde geldt voor wat Scotsman toonde en voor bijvoorbeeld een Belg of Duitser die vanuit eigen land naar een buitenlands nummer belt, binnen of buiten de EU.
Wordt het ook mogelijk om 'internet in het buitenland' iets fijnmaziger in te stellen? Ik denk dat de meeste mensen graag 'internet in de EU' aan willen hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat ze internet buiten de EU (met enorm hoge roaming-kosten) ook aan willen hebben. Zeker wanneer je regelmatig naar de grenzen van de EU reist is dat nogal vervelend.

siebje, ben je er van bewust dat zone-1 versus EU/Europa per provider verschillend kan zijn ?


siebje, ben je er van bewust dat zone-1 versus EU/Europa per provider verschillend kan zijn ?




Per provider? Ik heb het hier gewoon over Simyo.



Om te kunnen internetten in de EU moet ik bij de Simyo instellingen 'internet in het buitenland' aanzetten. Maar dat is een gevaarlijke instelling, want als ik de EU uitloop ga ik 5 euro per MB betalen, dus dat leidt binnen een paar minuten tot een krankzinnige rekening.

Maar zonder die instelling doet internet in de EU het niet.



Ik wil gewoon twee knopjes: Ja, ik wil goedkoop (/gratis) internetten in de EU. Nee, ik wil niet peperduur internetten buiten de EU.




Nee, dat is een onjuiste bewering. Als ik hier in de UK met mijn UK simkaart bel naar een Nederlands nummer zijn dat kosten die niet binnen mijn bundel vallen. Zie hieronder:





Ik bedoel dat je met een Nederlandse Simkaart vanuit heel Europa naar elk land in Europa kunt vanuit je bundel kunt bellen, behalve vanuit Nederland.




Dat klopt, maar dat geldt voor de meeste standaard abonnementen in andere EU landen. De nieuwe roaming regels laten de binnenlandse tarieven ongemoeid. Maar er zijn gespecialiseerde aanbieders die zich vooral richten op mensen die vaak een buitenlands nummer bellen vanuit hun eigen land. Een voorbeeld hier is Tello waarbij een belletje naar een Nederlands vast nummer slechts 2.2p/min kost. Maar Simyo is niet zo'n gespecialiseerde aanbieder.


siebje, ben je er van bewust dat zone-1 versus EU/Europa per provider verschillend kan zijn ?




Per provider? Ik heb het hier gewoon over Simyo.

Ik wil gewoon twee knopjes: Ja, ik wil goedkoop (/gratis) internetten in de EU. Nee, ik wil niet peperduur internetten buiten de EU.


Maar ik denk dat die knopjes er niet zullen komen en dat er landen zijn die niet in zone-1 van Simyo opgenomen zijn. Je zult dan handmatig de (data-)roaming moet uitschakelen om hoge rekeningen te voorkomen.

Reageer