Skip to main content
Sticky

Flashback Friday: Toen sms’en nog een kunst was!

• September 19, 2025
  • 3 reacties
  • 58 Bekeken
Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7

Wie herinnert zich het nog? De tijd dat we massaal berichtjes stuurden met maar 160 tekens per sms. Elk woord telde, dus werd je creatief. Klinkers verdwenen, afkortingen werden populair en hele gesprekken vonden plaats in “sms-taal”. Denk aan klassiekers als w8 ff (wacht even), hvj (hou van je) of kga (ik ga). Vandaag blikken we terug op deze tijd van korte berichten en eindeloos tellen.

En dan was er nog het beltegoed. Opwaarderen, wachten tot de goedkope sms-bundel weer actief werd, of slim rekenen hoeveel berichtjes je nog kon sturen voor het op was. Voor velen was het een sport om met zo weinig mogelijk tegoed zo veel mogelijk contact te houden.

• Welke afkortingen gebruikte jij het meest?
  • Hoe ging jij om met je beltegoed?
  • Weet je nog je allereerste sms of aan wie je het vaakst berichtte?

Deel je herinneringen hieronder en duik samen met ons terug in de nostalgie van de sms-tijd! 💬

3 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Allround active
  • September 22, 2025

Het lijkt erop dat iedereen dit is vergeten of verdrongen?

Zelf vond ik SMS destijds onbruikbaar. Dat onhandige getyp op een 0-9 nummer toetsenbordje. Dus ik belde gewoon. Een kort telefoontje was sneller en goedkoper 😁

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • auteur
  • Community manager
  • September 26, 2025

Het lijkt erop dat iedereen dit is vergeten of verdrongen?

Zelf vond ik SMS destijds onbruikbaar. Dat onhandige getyp op een 0-9 nummer toetsenbordje. Dus ik belde gewoon. Een kort telefoontje was sneller en goedkoper 😁

Haha, ja dat denk ik ook ​@Hsd.

Ik vond sms’en juist helemaal geweldig ik was een jaar of 10/11 toen ik mijn eerste telefoon had, en ik voelde me zo hip met m’n eerste Nokia 2330 classic.

Ik kon bijna blind typen door al dat gesms met mijn vrienden 😅. Bellen vond ik eigenlijk best spannend toen, dat deed ik echt alleen met mijn ouders. Met mijn vrienden was het vooral sms’en, want dat gaf me net wat meer tijd om een cool antwoord te verzinnen 📱

Kaas Berrie 25
Forum|alt.badge.img+1

Over blind typen gesproken, zo’n 20 jaar geleden hielden onze beide zonen na het eten soms een wedstrijdje blind sms’en. Hierbij hielden ze, aan tafel zittend, hun telefoons onder de tafel en stuurden elkaar stukjes tekst via sms. Was het klaar dan keken ze hoeveel typefouten de ander had gemaakt. Ik weet geen getallen meer waar weet nog wel hoe verbazingwekkend handig die gasten met hun telefoons (nog geen smartfone’s uiteraard) omgingen. Als ik nu met mijn kleindochters wil sms’en wordt ik glimlachend uitgemaakt voor ‘fossiel’ 😉. Vooral als je ook nog je bankpas, rijbewijs en kentekenbewijs links in het beschermhoesje heb gestoken. Dat doen alleen ‘fossielen’, aldus de dames. Die goede oude tijd toch …..