Skip to main content

.

Lieve Simyo bellers,

Sinds 27 februari 2020 kun je bij Simyo kiezen voor een eSIM.

 

Wat is een eSIM?

eSIM is een afkorting van ‘embedded SIM’, en is in het leven geroepen om als opvolger te dienen voor de wereldwijd gebruikte plastic simkaart. Een eSIM doet in feite hetzelfde, maar zit ingebouwd in je mobiel. De eSIM bevat alle gegevens die je mobiel nodig heeft om verbinding te maken met bijvoorbeeld ons KPN netwerk. Sinds 27 februari konden Simyo klanten al gebruik maken van de eSIM met een IOS toestel. Vanaf vandaag (18 mei) is de eSIM ook beschikbaar voor Android. Let op! Je hebt wel de nieuwste versie van de Simyo app nodig, deze is ook sinds vandaag beschikbaar.

Niet alleen smartphones kunnen gebruikmaken van eSIM. Een geïntegreerde simkaart kan ook voor andere apparaten gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan slimme brandmelders, smartwatches, koelkasten of verlichting die straks via het mobiele netwerk te bedienen zijn. In eerste instantie zal de eSIM bij Simyo alleen worden ingezet voor smartphones.

 

Wat is nu echt het voordeel van eSIM?

  • Geen fysieke simkaart, dus niet meer 2 dagen wachten op de post.
  • Je hebt de mogelijkheid tot een dual sim. voor privé en zakelijke gesprekken.
  • Je hebt geen paperclipje meer nodig om je kaart te verwisselen.
  • Overstappen wordt nog eenvoudiger want je hebt geen fysiek kaartje meer om te verwisselen.
  • Het is veel veiliger dan een fysiek kaartje: je kan het niet kwijtraken en je krijgt meer ruimte in je toestel.
  • Minder plastic, beter voor het milieu!

Vanaf vandaag (18 mei 2020) kunnen naast iOS-gebruikers, ook Android-gebruikers via Mijn Simyo en de Mijn Simyo-app gratis overstappen op eSIM. Android-telefoonfabrikanten hebben inmiddels de eerste smartphones geïntroduceerd die deze nieuwe techniek ondersteunen. Zo kunnen in Nederland de Samsung Galaxy S20-serie, Galaxy Fold en de Motorola Razr Simyo’s digitale simkaart gebruiken. In de loop van het jaar komen nog meer Android-telefoons op de markt met eSIM. Naast de genoemde Android-telefoons, ondersteunt Simyo al een paar maanden iOS eSIM. Deze is te gebruiken voor iPhones uit 2018, 2019 en 2020.

 

Bij nieuwe sim only bestellingen kun je gelijk kiezen voor eSIM,  huidige sim only en prepaid klanten kunnen via de app bij simkaart wissel kiezen voor eSIM.  Nieuwe prepaid klanten kunnen nog niet gelijk een eSIM kiezen bij bestelling, dit komt later.

 

Heb jij de eSIM aangevraagd? Dan zijn we heel benieuwd naar jouw ervaring!

  • Hoe is het installeren gegaan? Ben je tegen dingen aangelopen, was dit makkelijk/moeilijk? 
  • Merk je verschil in bereik of gebruik?
  • Zijn er andere tips of feedback?

Laat het ons vooral weten, we zijn heel benieuwd! 

 

Groetjes,

Daisy

 

Je kan de eSIM vanaf vandaag (27 februari) aanvragen via de Mijn Simyo app (niet via de website).

 

Let op:

Wel dient eerst de app te worden geupdate naar de vandaag 27/02 nieuw verschenen versie.


Hé RicoK,

 

Goed punt, ik ga dit gelijk even toevoegen!

 

Groetjes,

Daisy


Is er al bekend wanneer dit ook op Android komt?

De algemene beschrijving voor eSim op AOSP staat al enige tijd online.


He Sander_r,

 

We zijn er wel mee bezig maar momenteel nog geen concrete datum voor!

 

Groetjes,

Daisy


Hackers kunnen 06-nummers wel veel makkelijker overnemen, meldde RTL Nieuws onlangs. Het enige wat de hacker nodig heeft, is het wachtwoord van de provider om het telefoonnummer over te nemen. Heeft Simyo het proces voor het activeren van de eSIM voldoende hierop ingesteld en/of zijn er betere mogelijkheden om login op MijnSimyo beter te beveiligen dan alleen wachtwoord? Blijkbaar kun je alleen met de app de esim activeren, maar die app kun je op meerdere apparaten (iPhone en iPad) installeren, dus is het toch geen risico of werkt het alleen op een geschikte iPhone?

Bij verlies van mobiel zou je makkelijker over kunnen stappen, maar hoe zit het dan met de beveiliging tegen hackers (kunnen die dan niet de app installeren als ze wachtwoord achterhaald hebben en hun esim activeren)?


Hackers kunnen 06-nummers wel veel makkelijker overnemen, meldde RTL Nieuws onlangs. Het enige wat de hacker nodig heeft, is het wachtwoord van de provider om het telefoonnummer over te nemen.

Volgens mij wordt er ook een SMS gestuurd naar de huidige simkaart. Dus die code moet je ook nog achterhalen. En als je toch al SMSjes kunt achterhalen, dan kun je ook whatsapp bijvoorbeeld overnemen.


Hackers kunnen 06-nummers wel veel makkelijker overnemen, meldde RTL Nieuws onlangs. Het enige wat de hacker nodig heeft, is het wachtwoord van de provider om het telefoonnummer over te nemen.

Volgens mij wordt er ook een SMS gestuurd naar de huidige simkaart. Dus die code moet je ook nog achterhalen. En als je toch al SMSjes kunt achterhalen, dan kun je ook whatsapp bijvoorbeeld overnemen.

Klopt, dit is een 6-cijferige code die naar je huidige simkaart wordt gestuurd wanneer je een eSIM aanvraagt. Op de Mijn Simyo website is het mogelijk om je simkaart te blokkeren bijvoorbeeld als je telefoon gestolen of verloren is. Dit was al lange tijd zo, en ik neem aan dat dit ook geldt voor als je je eSIM wilt blokkeren. Met mijn vandaag ontvangen eSIM heb ik dit overigens nog niet uitgeprobeerd.


Hackers kunnen 06-nummers wel veel makkelijker overnemen, meldde RTL Nieuws onlangs. Het enige wat de hacker nodig heeft, is het wachtwoord van de provider om het telefoonnummer over te nemen.

Volgens mij wordt er ook een SMS gestuurd naar de huidige simkaart. Dus die code moet je ook nog achterhalen. En als je toch al SMSjes kunt achterhalen, dan kun je ook whatsapp bijvoorbeeld overnemen.

Klopt, dit is een 6-cijferige code die naar je huidige simkaart wordt gestuurd wanneer je een eSIM aanvraagt. Op de Mijn Simyo website is het mogelijk om je simkaart te blokkeren bijvoorbeeld als je telefoon gestolen of verloren is. Dit was al lange tijd zo, en ik neem aan dat dit ook geldt voor als je je eSIM wilt blokkeren. Met mijn vandaag ontvangen eSIM heb ik dit overigens nog niet uitgeprobeerd.

Groentjuh en Scotsman, bedankt!

met een code via SMS op oude simkaart bij omschakelen van gewone sim naar esim is dat afdoende beveiligd.

ik heb de Apple procedure gevonden en zo te zien werkt deze ook goed bij overzetten van abo van oude naar nieuwe telefoon (bij verloren telefoon moet Simyo ook wat regelen). 

https://support.apple.com/nl-nl/HT210655

 


Wordt je oude simkaart gedeactiveerd ?

wel lastig als je telefoon stukgaat….dan kun je niet even snel je “oude” iPhone 8 uit de la pakken en je simkaart er in stoppen...


Wordt je oude simkaart gedeactiveerd ?

wel lastig als je telefoon stukgaat….dan kun je niet even snel je “oude” iPhone 8 uit de la pakken en je simkaart er in stoppen...

Ja, nadat je de eSIM hebt geinstalleerd is de oude simkaart niet meer te gebruiken. Of dat permanent is of dat hij later eventueel weer gereactiveerd kan worden is een vraag voor Simyo.


Hoi ThomD,

 

Ter voorkoming van het overnemen van een nummer is er een extra beveiligingslaag toegevoegd in de vorm van een validatie code die ingevoerd moet worden, verstuurd per sms. Hierdoor kan het nummer enkel worden overgenomen door iemand die reeds in het bezit is van de nu actieve simkaart en in het bezit is van de inloggegevens. 

 

Groetjes,

Daisy


Misschien een suggestie vanuit het Tweaker’s forum. Misschien kunnen jullie denken om het mogelijk te maken om een esim prepaid en sim-only via de app bestelbaar te maken. Dat is het app downloaden, bestelproces doorlopen en gaan met het abonnement/de prepaid aansluiting. (Desnoods door de bestelpagina binnen de app te laden!)


Wordt je oude simkaart gedeactiveerd ?

wel lastig als je telefoon stukgaat….dan kun je niet even snel je “oude” iPhone 8 uit de la pakken en je simkaart er in stoppen...

Goed punt. 

Wat wordt de procedure als je telefoon kwijt raakt? In het verleden bestelde ik een nieuwe sim en kocht nieuwe telefoon. Met een E-sim neem ik aan dat ik eerst de telefoon moet hebben en dan de nieuwe e-sim activeer?

 

 


Hi Groentjuh, goeie tip! Ik denk dat dit niet helemaal haalbaar is maar ik ga het maandag even voorstellen!

 

Masternate, mocht je jouw toestel kwijtraken/gestolen worden dan kun je contact met de klantenservice opnemen. Na een volledige NAW check kunnen we dan de simkaart voor de veiligheid blokkeren en kunnen we samen kijken wat de beste oplossing is.

 

Groetjes,

Daisy


Hoi, was al bezig geweest in de app (terwijl ik de fysieke simkaart nog moest krijgen) en heb de keuze “activeer eSIM” al uitgevoerd. Je raad het al: sms die verstuurd werd kwam dus niet aan.  Nu simkaart in mijn telefoon gezet, maar de procedure kan ik niet opnieuw opstarten. Moet nu bellen met klantenservice. Kan dit ook via medewerkers op het forum geactiveerd worden?

 

(klantenservice is niet beschikbaar in het weekend) 🤪


Hi Groentjuh, goeie tip! Ik denk dat dit niet helemaal haalbaar is maar ik ga het maandag even voorstellen!

 

Masternate, mocht je jouw toestel kwijtraken/gestolen worden dan kun je contact met de klantenservice opnemen. Na een volledige NAW check kunnen we dan de simkaart voor de veiligheid blokkeren en kunnen we samen kijken wat de beste oplossing is.

 

Groetjes,

Daisy


Jullie website om sim-only te bestellen werkt al op smartphones, dus een knopje in de app: Bestel sim-only en bestel prepaid zou al genoeg zijn als deze daarna de bestelstraat toont.


 

Masternate, mocht je jouw toestel kwijtraken/gestolen worden dan kun je contact met de klantenservice opnemen. Na een volledige NAW check kunnen we dan de simkaart voor de veiligheid blokkeren en kunnen we samen kijken wat de beste oplossing is.

 

Groetjes,

Daisy

 

Klinkt als een risico voor een "Man in the Middle attack".

Ik hoop dat tegen de tijd dat ik een e-sim wil (android👍) het allemaal is uitgekristaliseerd.

 


Top dat jullie nu ook eSIM, aanbieden helaas nog niet voor mijn Google Pixel. Hopelijk komen jullie hier ook snel mee voor Android 🤞🏻


Hey allemaal! 

 

Welkom op het Simyo forum! Ik ga even per persoon op jullie vragen en opmerkingen in.

 

@ NewbieSimyo: de online klantenservice is gewoon geopend 😊. Dus je kan gerust een berichtje sturen via Whatsapp, de chat of via de sociale media. Wij helpen je graag verder. Via het forum kan het ook, maar daar zijn wij iets minder snel dan mijn collega's via de andere kanalen. Als je verder geholpen wil worden via het forum dan kan je mij een privébericht sturen.

 

@ Masternate & Luk3: Wat leuk dat jullie zo in de startblokken staan met jullie Androidtoestel. Mijn collega's van de technische dienst doen hard hun best om het proces ook voor Androids geschikt te maken. Dit moet niet heel erg lang meer duren maar wij hebben nog geen exacte datum wanneer wij dit gaan uitrollen.

 

@ Groentjuh: Dank je wel voor je feedback! Ik stuur hem door 🎉

 

Heb jullie nog vragen of feedback? Stuur deze vooral door. Dit proces is ook voor ons nieuw dus wij kunnen er alleen maar van leren.

 

Groetjes,

Ouael

 

 

 

 


hier ook esim, maar doet het maar half, krijg geen kpn wifi call te zien waneer thuis op wifi terwijl wifi bellen wel aanstaat voor simyo esim in iphone instellingen + de simyo app geeft aan ‘onbekende simkaart’ en bij status ‘geblokkeerd’… gaat nog niet helemaal lekker soepel heb ik het idee.....


Hoi DaveFlash,

 

Ik heb gelijk even je aansluiting bekeken en ik zie dat deze geblokkeerd is omdat er geen beltegoed op staat. Ik vermoed dat dit ook de reden is waarom bijvoorbeeld wifi bellen niet lukt. Ik raad je aan op te waarderen en het toestel opnieuw op te starten om te kijken of het nu wel lukt.

 

Groetjes,

Daisy


Net de Samsung S20 Ultra gehaald, doet esim het niet. Dat is lastig…

 

Wanneer werkt die esim voor mijn toestel?


Net de Samsung S20 Ultra gehaald, doet esim het niet. Dat is lastig…

 

Wanneer werkt die esim voor mijn toestel?

Esim is niet uitgerold voor Android. Ligt nog op de tekentafel bij Simyo. 


Hallo mensen, nu graag even terug naar de voordelen en het al dan niet functioneren van de esim.

Onder het kopje “echte voordelen van esim”  staat op de tweede plaats dat je privé en zakelijk gebruik in een toestel kunt scheiden. Dat is mooi en heb ik nu net nodig.

Ik heb de laatste dagen met met diverse mensen van de Simyo hulpdiensten gesproken. Maar het enige wat ik hoor is dat de esim NIET gebruikt kan worden in combinatie met een simkaart van een andere provider.

Gestelde vraag:

1. ik heb een iPhone XS ( dus met de mogelijkheid van Sim + esim)

  1. ik heb een simkaart van Vodafone 
  2. ik heb al jarenlang een Simyo abonnement
  3. ik kan mijn Simyo simkaart overzetten naar een esim “kaart” (dmv een QR-code)
  4. toch hoor ik van de diverse Simyo-collega’s (nadat zij dat bij anderen moesten navragen) dat dit niet gaat werken.

Nu mijn  echte vragen: werkt dual Sim in deze combinatie; zo nee, waarom niet en wat is dan het echte nut van esim.

Rob

 


Ik heb een iPhone XR en naast de eSIM van Simyo gebruik ik een fysieke simkaart van een andere provider (een buitenlandse provider zelfs). Werkt prima.

Ik kan geen reden bedenken waarom de combinatie Simyo eSIM + Vodafone simkaart niet zou werken.

Wat niet kan is meer dan 1 eSIM op de iPhone installeren, dus een eSIM van Simyo en een eSIM van Vodafone (of welke andere provider dan ook) is niet mogelijk.


Reageer